Als je het elftal van gisteren vergelijkt met het elftal dat 2 jaar geleden vizeweltmeister werd, zijn er maar drie wijzigingen:
1) Linksback: Willems ipv de gestopte van Bronckhorst
2) Centraal achterin: Vlaar ipv de geblesseerde Matthijsen
3) Rechtsbuiten: Affelay ipv Kuyt.
Om het dan nu opeens te hebben over een elftal dat bol staat van gemankeerde boys, vind ik niet reëel. Het viel me gisteren op dat de opbouw tot bij de buitenspelers goed verliep, maar dat het probleem in de spits ligt. Wat dat betreft is het jammer dan van Marwijk in twee jaar niets bijgeleerd schijnt te hebben.
Het probleem ligt er volgens mij in dat er gespeeld wordt in éénspitsensysteem. Dat kan prima als je een statische spits neerzet die niet wegloopt uit de spitspositie en in staat is om voorzetten af te werken danwel te controleren en af te leggen op de inkomende middenvelders. Zo'n spits hebben we en die heet Klaas-Jan Huntelaar.
Van Persie is een meevoetballende spits die ballen ophaalt en die veel te vaak wegloopt uit de spitspositie. Hierdoor kunnen de buitenspelers hun voorzetten niet kwijt, trekken ze te veel naar binnen waardoor de breedte van het veld te weinig benut wordt. In feite ga je op die manier 4-5-1 spelen met een overbevolkt middenveld in plaats van 4-3-3. Zeker omdat de huidige buitenspelers ook meer middenvelders zijn dan aanvallers en dus ook nog eens voor weinig diepte zorgen.
Dat zag je gisteren ook: bijna al het gevaar kwam door het midden, niet van de zijkanten terwijl daar wel de ruimte lag.
Als je toch met van Persie in de spits wilt spelen, moet je geen 4-3-3 proberen te spelen, maar 4-4-2. Met een statische spits naast van Persie die zorgt dat de spitspositie altijd bezet is zodat de middenvelders hun voorzet altijd kwijt kunnen. En dan kan van Persie er in een vrije rol omheen spelen.