Cafebac, no offense maar een PSV supporter die tegen het moderne voetbal is (en indirect tegen koopclubs) is eigenlijk best grappig. Als er één club in Nederland is die titels heeft gekocht dan is het PSV wel (transfers Koeman, Gullit, Vanenburg van directe concurrenten) en als mijn geheugen me niet in de steek laat (de eerste keer dat ik met Feyenoord in Eindhoven kwam was met een bekerwedstrijd in 1989, Stanislav Griga scoorde voor mijn neus staande in het uitvak dat nog aan de andere kant gesitueerd was) zag ik voor het eerst tv-schermen en skyboxen in Eindhoven.
PSV is de eerste club in Nederland die innovatief bezig is geweest en trendsetter is betreffende de skyboxen. Ze hadden begin jaren 90 het modernste stadion van Nederland, met als klap op de vuurpijl de "Nitstar" het grote videoscherm boven de L-side.
PSV gold vooral in die tijd nog als provincieclub en was op dat gebied gewoon slimmer dan de overige clubs om daar geld mee te verdienen.
PSV heeft mede hierdoor ook spelers kunnen kopen (en vaak met winst kunnen verkopen). Misschien als andere clubs dit geld ook beschikbaar hadden, was dit daar ook gebeurd.
Nu denkt iedereen dat Philips tientallen miljoenen in PSV steekt, dit is dus niet waar. Philips is tegenwoordig niet meer dan een shirtsponsor waar PSV een kleine 8 miljoen euro voor ontvangt. (dat is een ruime 3 miljoen euro minder dan de club uit Amsterdam ontvangt van Aegon).
Wel gebruikt PSV de kennis en de markt van Philips (zoals het halen van Romario en Ronaldo in Brazilië) andersom gebruikt Philips PSV ook voor marktgerichte doeleinden. (Met Hiddink naar toernooien in Azië waar Philips een wat mindere marktpositie bezit dan bv. Samsung).
Natuurlijk zal PSV altijd verbonden blijven aan Philips, PSV is juist opgericht voor de werknemers van Philips.