Auteur Topic: Wekke - foto's en verslagen  (gelezen 205665 keer)

Offline wekke

• Geslacht: Man
Re: Wekke - foto's en verslagen
« Reactie #660 Gepost op: dec 28, 2018, 16:04:25 »
Leuk verslag weer, alleen bovenstaande zinsnede begrijp ik niet helemaal ;)

Leuk voor jullie maar het maakte de partij wel helemaal dood :-)
We schrokken er trouwens van dat Willem II een vol uitvak met zich meebracht naar Emmen. Als ik ik jullie aantallen zo zie op Dutch Awaydays dan doet Willem II het echt wel goed. Was dat altijd het geval of zit de club in de lift?

Offline Koning Kriel

« Reactie #661 Gepost op: dec 28, 2018, 16:14:20 »
Vooral uitwedstrijden zijn populair. Thuis laten we een hele kleine stijging zien maar dat is afgezet tegen een daling bij de meeste clubs wel weer netjes. Komt vooral doordat we het reizen naar uitwedstrijden als supporters zelf regelen waardoor het vaak erg gezellig is. Bij veel clubs regelt de club het en moet je blij zijn wanneer je twee biertjes kan kopen.

Offline wekke

« Reactie #662 Gepost op: dec 28, 2018, 16:39:03 »
Clubs die alles zelf regelen en de combinatie met alle restricties maken die uitwedstrijden natuurlijk een pak minder interessant. Op dat vlak is het hier in België wel leuker. Al die verschillende supportersclubs met hun eigen stamkroeg die de verplaatsingen zelf regelen. Ik heb dan ook altijd de indruk dat er hier een hoger gemiddelde aan uitfans is dan in Nederland.

Offline wekke

« Reactie #663 Gepost op: apr 09, 2019, 20:21:20 »
Hoe zou het nog zijn met forumlid Wekke en K. Lyra Lierse? Goed met beiden, dank u. Door tijdsgebrek is het alweer van december geleden dat ik nog eens een blogverslag kon schrijven. Hoe langer die periode duurde, hoe meer ik ging inzien dat een langere tussenpauze beter is om nog eens dieper in te gaan op bepaalde onderwerpen. Bij deze geef ik met plezier nog eens een stand van zaken.

Sportief gezien schoot Lyra Lierse als een komeet de hoogte in. The sky was the limit en iedereen zag de club als dé uitdager van KVK Tienen, maar lang duurde dat sprookje niet. De verliespartijen stapelden zich op en de moraal zakte tot onder het vriespunt. Wanklanken over de mindere sportieve prestaties weerklonken wel eens, maar de steun primeerde. De sportieve kelk moest wel tot de bodem worden geledigd. De heenronde werd afgesloten met een 1 op 15. De terugronde werd dan weer aangevat met 3 gelijke spelen en een verliesbeurt tegen Sint Lenaarts. Het bracht de teller op een schamele 4 op 27. Te weinig voor een ambitieuze club die eindronde als doel voorop stelde. Daar waar het bij K. Lierse S.K. op zulke momenten homeless was, bleef nu iedereen rustig. Promoveren we dit jaar niet dan is dat maar zo. Die gedachtengang loonde. Overwinningen tegen Esperanza Pelt en Helson Helchteren plus een gelijkspel tegen Eendracht Termien zette Lyra Lierse weer steviger in de top 4. En veel belangrijker, de ploeg kon met een positief gevoel het mooiste drieluik van de competitie aanvatten: Nijlen away, Racing Mechelen thuis, Zwarte Leeuw away. Sportief alle drie eerder laagvliegers, extra-sportief enorm belangrijk.

Je kan als club wel de ambitie hebben om aan supportersparticipatie te doen, maar daarvoor heb je natuurlijk wel een achterban nodig. De allereerste thuiswedstrijd tegen KVK Tienen was met bijna 2.000 toeschouwers geen realistische weergave. Het was afwachten wat het restant van de competitie zou brengen en dan meer bepaald de eerste winterse grillen en de eerste verliesbeurten. Na 26 wedstrijden durf ik zeggen dat er een gemiddelde basis is van 800 tot 1.000 toeschouwers bij thuiswedstrijden en een 350 supporters bij uitwedstrijden. Maar er zit duidelijk nog groeimarge op de aantallen. Het zullen nooit de aantallen zijn die werden behaald bij de Lierse Sportkring en we zullen ook niet de 4.000 toeschouwers die nu op ’t Lisp zitten benaderen. Daar moeten we realistisch in zijn. Toch merken we dat er veel interesse is van mensen die voordien helemaal niets met Lierse te maken hadden. Het hele Oldschool gebeuren lijkt mensen aan te spreken en dan heb ik het niet alleen over groundhoppers of platforms à la In de Hekken. Meer en meer mensen lijken het overaanbod aan voetbal op tv, de dure ticketprijzen, alle regeltjes, … grondig beu te zijn. Ticketje kopen aan de kassa voor een matchke in een oubollig stadion. Pintje in de hand al keuvelend naar de wekelijkse pyro kijken. Amateurvoetbal zit in de lift als je een bepaalde cultgehalte of een duidelijke visie kunt aanwenden.

Het valt wel af te wachten hoe lang Binnenlandse Zaken zich nog afzijdig gaat houden. Het veroordeelde afgelopen week al de pyro beelden van Neeroeteren en ook Willebroek kreeg al de volle laag. Ik begin meer en meer te vrezen dat men de Belgische voetbalwetgeving tot in 4e provinciale gaat doorvoeren. De discussie over het al dan niet toestaan van pyrotechnische materialen ga ik hier niet voeren. Wél laten we bij Lyra Lierse al een heel seizoen zien dat je beter alle belachelijke regeltjes de vuilbak in kan gooien. De heenronde was vaak een kwelling: het tegenhouden van bussen (KRC Mechelen) en het onnodig scheiden van vakken (oa Bilzerse Waltwilder, Leopoldsburg, Helson Helchteren) tot het inzetten van drones (Leopoldsburg). De terugronde is meer en meer een overwinningsronde aan het worden. De politie en de tegenstanders lieten hun wantrouwen varen. Het aantal incidenten kan men terugbrengen op nul. Al probeerde Eendracht Termien wel te rellen in Berlaar. Ze kwamen van een kale reis terug want er waren géén gegadigden die op de avances wensten in te gaan.

Het hele oldschool gebeuren aanbieden aan een breder publiek zonder al te veel restricties en zo weinig mogelijk incidenten. Dat was het gevoel bij de start van dat drieluik aan streekderbies. Bij zulke wedstrijden win of verlies je toeschouwers en potentiele fans. Voor de fans die er al waren, kwam er goed nieuws vanuit het stadsbestuur. De site van de Hoge Velden is goedgekeurd en wordt ter beschikking gesteld voor de jeugdteams. Voorts heeft Lyra Lierse de toestemming om er een stadion te bouwen als het dit zelf financiert. Supporters krijgen ook zeggenschap in het stadionontwerp. De terugkeer naar Lier was altijd één van de paradepaardjes en dat lijkt er nu dus van te komen. Gisteren (03-04-2019) was er nog de volledige uiteenzetting van het plan en de site zou binnen drie jaar klaar moeten zijn. Daarbovenop lijkt de structuur voor de supportersparticipatie en de 50+1 regel vorm te krijgen. Meer info zouden we daaromtrent binnenkort moeten krijgen. De toekomst oogt goed. Al kijken we nog steeds met wat argwaan naar die andere club, de Lierse Kempenzonen.

De minachting naar elkaar lijkt wat te zijn gaan liggen, maar de manier waarop alle elementen van KLSK (logo, stadion, …) werden opgekocht en nadien misbruikt, blijft toch een slechte nasmaak bieden. Op 6 maart 2019 moest dat allemaal even plaats ruimen. 113 jaar voordien werd de Koninklijke Liersche Sportkring geboren. Voor die ene dag werden er gezamenlijk herinneringen opgehaald en de Sportkring herdacht. Een dag later ging ieder weer zijn eigen weg. Om het nalatenschap van de Sportkring langs alle zijdes te beschrijven, wilde ik dan ook het weekend erop zowel Lyra Lierse (thuis tegen Termien) als Lierse Kempenzonen (Rupel Boom uit) bezoeken. De weergoden beslisten er anders over en de wedstrijd in Boom werd afgelast. Ondertussen is de interesse om Kempenzonen te bezoeken (bij een uitwedstrijd en niet in het uitvak wel te verstaan, want op t Lisp zien ze me niet meer) weer gaan liggen. Vandaag ontsloegen ze dan weer hun 4e trainer sinds hun ontstaan. Ik denk nog steeds dat het daar ooit weer als een kaartenhuis in elkaar gaat zakken dus geef mij dan maar de visie rond Lyra Lierse. Een burenruzie zal het voorlopig wel blijven.

En zo zijn we terug bij Lyra Lierse en de streekderbies die op het programma stonden. Beginnen deden we in Ophoven tegen Nijlen. Enkele jaren voordien was ik al eens te gast bij KFC Nijlen en ik herinner me nog hoe gezellig ik dat terrein vond. Het is wat zoeken naar de ingang waarna je direct op een grote kantine botst. Aan de overzijde staan 3 verschillende tribunes naast elkaar. De rest van het geheel wordt afgemaakt door een hoge haag. Het oogt allemaal compact. Toch jammer dat Nijlen er na dit seizoen vertrekt. Voor Lyra Lierse was de verplaatsing naar Nijlen uiteraard de kortste van het seizoen en dat was goed te zien aan het ‘stadion’. Het was lekker druk in Ophoven met een kleine 1.000 toeschouwers en de sfeer zat er goed in. Op het veld swingde de ploeg mee op de muzikale tonen van de uitsupporters. Na een studieronde van tien minuten was het Peffer die de 0-1 binnenduwde. Even later verdubbelde Flebus de score. Er waren kansen langs beide zijdes om de score nog te doen oplopen, maar het bleef bij een 0-2 ruststand. In de tweede helft was het al Lyra Lierse dat de klok sloeg. Met snel combinatievoetbal sneed Lyra Lierse als een mes door boter door de Nijlense linies. Het resulteerde al snel in de 0-3 van Lambreghts. Chapeau wel voor Nijlen. Dat bleef proberen om aanvallend voetbal te brengen en dat leverde de ene na de andere aanvalsgolf op. In de 66e minuut kwam de thuisploeg dan ook op 1-3. Nijlen kwam nog aanzetten, maar het was vooral Lyra Lierse dat nog een karrevracht aan kansen verkwanselde. De 3 punten waren wel een feit.

Een week later maakte Berlaar zich op voor de komst van Racing Mechelen. Ik denk dat elke Lyra Lierse supporter deze fixture omcirkelde in zijn agenda. Lier versus Mechelen, het is en blijft beladen ongeacht of het nu om YRKV of KRC gaat. Iedereen stond dan ook op scherp. YBA bereidde een prachtige tifo voor, de club introduceerde een online ticketingsysteem en er was een pre-match party die ervoor zorgde dat het drie uur voor de aftrap al gezellig vertoeven was in de voorjaarszon. Ook de voetbalcel stond uiteraard op scherp. Supporters van de Racing dienden met een buscombi  te komen (amper 150) en er werd gewerkt met gescheiden vakken. We moeten er ook niet stom over doen, bij dit soort affiches zijn dat logische restricties. Dat zou gedurende de wedstrijd ook blijken.
Het was zeer druk op Doelvelden en de sfeer was uitgelaten. Dit soort wedstrijden komen dan ook niet zo vaak voor in het amateurvoetbal. Alle derby aspecten waren aanwezig en beide supportersclans jenden elkaar. Lyra Lierse fans insinueerden liefdesrelaties tussen KV en Racing Mechelen. Racing fans benadrukten dan weer de ‘fusie-prostitutie’. Het waren niet de meest liefkozende songs, maar dat maakt een derby nu net dat tikkeltje pittiger. Stil was het geen seconde die middag. Maar die pit en dat vurige sloeg eigenlijk nooit echt over op het veld. In de openingsfase had Lyra Lierse 2-3 uitstekende kansen om de score te openen, maar nadien was het sportief een saaie bedoening. Bij de start van de tweede helft voerde de thuisploeg terug direct de druk op. Routinier Stef Wils buffelde al snel een hoekschop tegen de netten, 1-0. Vreugdetaferelen zoals dat enkel in een derby kan. Er kwam eindelijk wat meer strijd op het terrein. Op het uur werd de 1-1 van Huysmans afgekeurd voor buitenspel. Aan de overzijde viel wel een reglementaire goal. Dilliën draaide een hoekschop rechtstreeks in doel, 2-0. Toch was de partij niet gespeeld. Huysmans kon milderen tot 1-2. Niemand in het uitvak had volgens mij de goal gezien want men had al geruime tijd enkel nog oog voor de Lyra Lierse fans. Het gedrag escaleerde toen opwarmende spelers een lading bier en fluimen over zich heen kregen. De sfeer mag van mijn part pittig zijn, maar hou wel je fatsoen. De wedstrijd werd voor tien minuten stilgelegd en kapitein Huysmans moest de gemoederen bij de overhitte groen-witte aanhang gaan bedaren. Gelukkig bleef het bij wat haantjes gedrag en kon er weer worden gevoetbald. De bezoekers uit Mechelen gingen nog naarstig op zoek naar de gelijkmaker, maar echt uitgespeelde kansen kon het niet meer bij elkaar voetballen. Het bleef bij 2-1 waarna het feest kon losbarsten.

https://www.indehekken.net/lyra-lierse-wint-beladen-derby-van-racing-mechelen/

Met de 6 op 6 op zak trokken we nog een weekje later naar het Louis Van Roeystadion in Rijkevorsel. De thuishaven van Zwarte Leeuw is een heerlijk oubollige bak. Alleen al voor die reden keek ik reikhalzend uit naar deze partij. Als extraatje slaagden we er ook in om onze bus uit te verkopen. Toen ik in juni 2018 met vrienden de supportersclub oprichtte, had ik nooit gedacht dat ons dat zou lukken. Niet slecht voor een supportersclub in de bredere regio die weinig met Lier te maken heeft. Het zorgde in ieder geval voor een boel gezelligheid en die bleef ook de ganse avond behouden. Geen gescheiden vakken, geen restricties en geen (zichtbare) politiediensten. Zwarte Leeuw fans die een sfeeractie en pyro hadden voorzien. Het zeer goed gevulde uitvak dat vocaal het beste van zichzelf gaf en eveneens niet keek op een rookpot meer of minder. En dat allemaal in dat ouderwetse decor. Na 90 minuten vol slecht en doelpuntenloos voetbal trok de massa gezamenlijk de kantine in voor een sfeervolle derde helft (check zeker de verschillende filmpjes maar eens op social media). De beleving was de grote triomfator die avond. Zo werd het drieluik niet alleen sportief goed afgesloten, ook qua beleving en support werden er weer extra zieltjes gewonnen voor het prachtige Lyra Lierse project. De toekomst ziet er nog steeds goed uit. Benieuwd wat de laatste 4 wedstrijden en, naar alle waarschijnlijkheid, de eindronde ons nog gaat brengen.

https://www.indehekken.net/avondje-vertoeven-in-de-krochten-van-het-belgische-amateurvoetbal/

13-01-2019 KVK Tienen – Lyra Lierse 0-0

19-01-2019 St-Lenaarts – Lyra Lierse 2-0

(bron: facebook K. Lyra Lierse, foto Glen Deckers)

26-01-2019 Lyra Lierse – Bilzerse Waltwilder 0-0

10-02-2019 Ternesse – Lyra Lierse 1-1

16-02-2019 Lyra Lierse – Esperanza Pelt 2-0

24-02-2019 Helson Helchteren – Lyra Lierse 1-2

09-03-2019 Lyra Lierse – Eendracht Termien 0-0

16-03-2019 KFC Nijlen – Lyra Lierse 1-3

24-03-2019 Lyra Lierse – KRC Mechelen 2-1

(bron: facebook K. Lyra Lierse, foto Glen Deckers)

30-03-2019 Zwarte Leeuw – Lyra Lierse 0-0

(foto In De Hekken, zie link in het artikel)

« Laatst bewerkt op: apr 10, 2019, 19:05:40 door wekke »

Offline Nort

« Reactie #664 Gepost op: apr 10, 2019, 08:42:53 »
Mooi verslag weer Wekke!

Offline Sebastiaan_W

• Voetbal is meer dan gewoon een wedstrijd
« Reactie #665 Gepost op: apr 10, 2019, 09:18:20 »
Wat een fijne grounds hebben ze toch in België! Leuke foto's Wekke.

Offline wekke

« Reactie #666 Gepost op: apr 10, 2019, 19:11:33 »
Thanks. Die grounds en dat amateurvoetbal zijn heerlijk om te volgen