Ik ben het er mee eens dat het competitieverloop hierdoor wordt beïnvloed. Maar competitievervalsing vind ik een veel te zware woord. Er treedt een situatie op die door niemand (meer) te beïnvloeden ligt en die ook buiten de schuld van de overige 17 clubs en de KNVB is ontstaan. Daar moet op de één of andere manier op gereageerd worden en wat je ook doet, er zijn altijd clubs die er baat bij hebben en clubs die er last van hebben. Door de wedstrijden te schrappen, wordt er naar mijn mening op de meest zuivere manier die mogelijk is, gereageerd. In ieder geval beter dan de 'Belgische methode' door alle tegenstanders vanaf nu een 5-0 forfaitzege kado te doen.
Los daarvan: er zijn zoveel externe factoren die een competitie beïnvloeden. De ene club speelt tegen PSV met Narsingh, de andere club tegen PSV zonder Narsingh. De ene club speelt tegen Ajax nadat ze net een zware Europese uitwedstrijd hebben gespeeld in Boekarest, de andere club speelt tegen Ajax dat door een afgelasting net twee weken rust heeft gehad. De ene club speelt tegen VVV als ze nog volop tegen degradatie strijden, de andere club op als ze zich sparen voor de nacompetitie.
Kortom, een competitie meet niet hoe sterk een club in ideale "laboratorium-omstandigheden" is, maar juist hoe je in een heel seizoen omgaat met voorspoed en tegenspoed. Hoe je de meevallers optimaal uitbuit en de schade bij tegenslagen beperkt houdt. Dat maakt een competitie ook mooi.