Zonder te ontkennen dat het zaterdagvoetbal meer leeft, vind ik dat het beeld wel iets genunaceerder ligt.
Zoals hgrm al aangeeft is het ook vooral een stad vs. dorpkwestie. Omdat stadsclubs op zaterdag een stuk schaarser zijn, is het probleem daar ook minder groot. En dat is niks nieuws. In de jaren tachtig kwam er bij SC Enschede ook 200 man kijken. Verder is Eredivisie Live een enorme klap voor het zondagvoetbal. Feitelijk is het een schande dat deze zender nog wordt gesponsord door de KNVB ook. Hopelijk is er zondag een algehele afgelasting, want met de klassieker om half drie 's middags laat het zich wel raden wat dat doet voor de publieke belangstelling. Verder heb je op regionale schaal ook nog te maken met de groeiende belangstelling voor de Eredivisie. In de regio Enschede wordt het amateurvoetbal bijvoorbeeld compleet "leeggegeten" door FC Twente. Dat merk ik bij mijn eigen club. Vijftien jaar geleden werd je nog net niet uitgelachen als je naar FC Twente ging, nu gaan ze met bussen tegelijk vanuit Haaksbergen. De plaatsen waar zaterdagvoetbal wordt gespeeld zijn daar toch minder vatbaar voor, nog los van het gelijktijdig spelen op zaterdagavond of zondagmiddag.
Dat het zaterdagvoetbal meer publiek trekt, komt vooral op het conto van een stuk of tien clubs, die bijna allemaal in de topklasse spelen. Mijn eigen ervaringen zijn dat een aantal clubs (Spakenburg, Barendrecht, DETO) toch wel erg gekleurde cijfers doorgeven aan Voetbal op zaterdag. Zeker de hoofdklassers, maar ook een aantal topklassers. Een "voordeel" van de zaterdagtopklasse is dat de clubs veel meer geclusterd zijn en als de huidige ranglijst zo blijft wordt het volgend seizoen helemaal een veredelde Zuid Holland-Utrechtse afdeling. Op de langere termijn lijkt me dat overigens ook niet gezond.
Ondanks dat alle ontwikkelingen in het voordeel van de zaterdag pleiten is het toch opvallend dat het niveauverschil beperkt lijkt te blijven (zie bijvoorbeeld de bekerwedstrijden seizoen). Voor een deel komt dat denk ik ook dat alle sterke jeugdbolwerken zondagclubs zijn. Dat is een niet te onderschatten aspect. Ondanks het "leegroven" door rijke zaterdagclubs kunnen veel clubs door een goede opleiding en scouting op de been blijven. En dat is een belangrijke basis.
Er zal wel iets moeten gebeuren, want ik zie het er niet van komen dat de omgevingsfactoren (TV, populariteit Eredivisie) veranderen. Mijn hoop is gevestigd op een samenvoeging van de hogere amateurafdelingen, met zaterdag als vaste speeldag. Dat lijkt me voor alle clubs uiteindelijk beter. Overigens wordt er door mensen die het kunnen weten op gezinspeeld dat er over een paar jaar één topklasse zal komen.