Groundhopping, the Hobby

Gestart door Hugo, jan 20, 2013, 10:00:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo

Ik vraag mij af in hoeverre de hobby "Groundhopping" wel/niet populairder aan het worden is in Nederland/België.

Maar hoe gaan wij dat meten? En wat is de definitie? Er is natuurlijk een groot grijs gebied, er zijn (mogelijk) veel groundhoppers die niet actief zijn op het net en "per ongeluk" eens een buitenlandse wedstrijd bezoeken maakt iemand, in mijn ogen, nog geen groundhopper.

Wat ik wel zie is dat buitenlandse voetbalreizen een serieuze industrie is geworden, het aantal leden van dit forum blijft groeien en dat Tom Bodde behoorlijk wat boeken verkoopt en reizen weet te verkopen naar obscure clubs.

Misschien zoekt iemand nog een leuke afstudeeropdracht voor zijn HBO/UNI?

De jaarlijkse discussie groundhopping/groundspotting mogen jullie elders op dit forum gaan voeren en probeer bij feiten te blijven.

hgrm

Ik denk dat, om antwoord te geven op de vraag van Hugo, het belangrijk is om te kijken naar hoe groundhoppers zijn begonnen.

Mijn hypothese is dat er nu (ten opzichte van 12 jaar geleden toen ik zelf met groundhoppen begon) een aantal factoren is waardoor het makkelijker is om met groundhoppen dan toen waardoor het aantal groundhoppers 'vanzelf' toeneemt. Ik denk hierbij aan:

Toegenomen exposure van binnenlands en buitenlands voetbal via TV en vooral internet.
In 2001 werd de eredivisie natuurlijk uitgezonden, de eerste divisie af en toe en voor het buitenlands voetbal moest je bij de buitenlandse zenders zijn. Internet bestond toen nog nauwelijks als massamedium. De gemiddelde voetbalfan zag de 18 eredivisieclubs, interlands en Europese wedstrijden en dan hield het wel op.
Tegenwoordig is enerzijds de covering van de eerste divisie en de topklasse via (regionale) TV veel beter en anderzijds via de betaalkanalen ook de Nederlandstalige covering van de buitenlandse competities. Op Internet is alles te zien. Het besef dat er meer is dan de eredivisie is -denk ik- bij veel meer mensen doorgedrongen dan 12 jaar geleden.

Positiever beeld van voetbal.
Ik heb de indruk dat 'naar het voetbal gaan' vanuit het dieptepunt in de jaren 80 weer steeds meer als iets normaals in plaats van een half criminele bezigheid wordt gezien. Zie ook de toeschouwersaantallen. Als er weer meer mensen naar het voetbal gaan, gaan ook meer mensen zich voor de meer buitenissige wedstrijden interesseren.

Meer informatie en makkelijk kaartjes kopen.
Zoals eerder opgemerkt, bestond Internet 12 jaar geleden nog niet echt als massamedium. Weinig clubs en bonden hadden goede (actuele) websites dus de informatievoorziening was moeizaam. Van te voren kaartjes regelen was al helemaal een hele toer; meestal via lange en vage telefoongesprekken naar een onverstaanbaar buitenland. Onze eerste wedstrijd in 2001 was bij Fulham, juist omdat dat één van de eerste clubs was waar je online een kaartje kon kopen.
Tegenwoordig staat alles wat je wilt weten op internet, hebben de meeste clubs online kaartverkoop en anders reageren ze doorgaans vlot op een email. Aan de ene kant jammer dat het avontuur daarmee ook een beetje verdwijnt, aan de andere kant maakt het groundhoppen wel een stuk toegankelijker.

Goedkoop vervoer.
De laatste jaren hebben de budget-airlines een groten vlucht genomen (no pun intended). Zelf de grote maatschappijen als KLM moeten meedoen met de prijzenslag. Ook de andere vervoersmodaliteiten (internationale treinen, Eurotunnel, ferries) hebben hun tarieven aangepast, zeker als je goed zoekt. Bovendien is het aantal verbindingen waaruit je kunt kiezen, toegenomen.


Ik denk dat deze factoren er toe bijgedragen hebben dat niet alleen meer mensen zich zijn gaan interesseren voor voetbal buiten de geijkte paden, maar het ook veel meer binnen hun bereik is gekomen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

watergatehopper

Ik heb in vorig jaar in het blad Kicker gelezen dat er alleen in Duitsland rond de 6.000 actieve groundhoppers zijn.
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel Nederlanders hier hun hobby van hebben gemaakt. Wie het weet........ mag het zeggen. 
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Cyclebob

Nu de spoorwegen en luichthavens minder toegankelijk worden voor spotters komt er wellicht een nieuwe lichting aan!
wat te denken van de vogelaars?
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 18-2 Cesar Vallejo Trujillo - Huancayo 1-1 (Perú). Binnenland: 14-4 Raptim Gorinchem - Leerdam Sport'55 2 3-2. Futbology: Bob Vellinga

Pieteiro

Wat is de definitie van 'groundhopper'? Ik ben een groot liefhebber van het spel en heb een bovengemiddelde interesse voor stadions, sfeer en alle randzaken. Maar omdat ik nog studeer en rond moet komen van bijbaantjes kan ik buiten de thuis- en uitwedstrijden van mijn club De Graafschap niet heel veel wedstrijden kan bezoeken. Ik denk dat ik tussen de 6 en 10 buitenlandse wedstrijden per jaar pak. Maar als we een wedstrijd aandoen bezoeken we vaak omringende stadions. Tevens denk ik dat het moeilijk definieerbaar is hoeveel groundhoppers er zijn, mede omdat iedereen toch een beetje zijn eigen idee heeft over het fenomeen groundhoppen. 

hgrm

Ik denk dat er sprake is van groundhoppen zodra het stadion een factor is in de keuze van de wedstrijd waar je naartoe gaat.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Cyclebob

Goede definitie... ik combineer het met volgen van een paar clubs. Daarvan pik ik uit het programma een aantal mooie uitwedstrijden uit (interessant stadion, omgeving, bezoek er om heen) en verder wat er per weekend ter tafel komt
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 18-2 Cesar Vallejo Trujillo - Huancayo 1-1 (Perú). Binnenland: 14-4 Raptim Gorinchem - Leerdam Sport'55 2 3-2. Futbology: Bob Vellinga

FC_Emmen

En tellen sportparken en stadions waar je zelf hebt gespeeld ook mee of alleen als je als toeschouwer langs de lijn hebt gestaan? (Voor diegene die op hun groundslist ook amateurclubs hebben staan)
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

FCT1980

Ik tel amateurclubs helemaal niet mee.
Daar kom ik iedere week wel.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Bier und Bratwurst

Ik telde tot  4 jaar terug ook nooit de amateurs mee. Maar als ik naar het buitenland ging deed ik het wel. Bijvoorbeeld Regionalliga, Oberliga en de lagere klassen van België.  Daarna heb ik besloten ook de amateurs in eigen land mee te tellen waar ik als toeschouwer ben geweest. Bij mij moet ik wel een wedstrijd van het 1e gezien hebben en liefst op het hoofdveld.
Als ik de clubs mee moest tellen waar ikzelf gevoetbald heb dan word het een grote lijst van Twentse, Sallandse en enkele Achterhoekse clubs omdat ik zowel op zaterdag als op zondag gevoetbald heb bij 3 verschillende clubs. Dat doe ik dus niet.
Het ene stadion is het andere niet!

watergatehopper

#10
Tja iedereen beleefd deze hobby op zijn eigen manier zeg ik weleens. Als ik zie wat voor wedstrijden er bezocht worden door leden dan is dat soms ook niet mijn ding. Maar wie ben ik om te bepalen of die meetellen of niet? Wat is uberhaubt meetellen? Ik bedoel voor wie? Ik ga voor mezelf naar een wedstrijd/ stadion en niet voor een ander. Als het maar (semi)betaald voetbal is. De buitenlandse wedstrijden zet ik op mijn website http://www.watergatehopper.nl/page/home en that's it. Een beetje zinloos dit in mijn ogen. Maar laat ik mijn vraag anders stellen:

Hoeveel Nederlandse personen (in jouw ogen wellicht geen groundhopper) zijn actief bezig met zoveel mogelijk wedstrijden/ stadions bezoeken?
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Its Matchday

Citaat van: watergatehopper op sep 20, 2013, 08:37:16
Tja iedereen beleefd deze hobby op zijn eigen manier zeg ik weleens. Als ik zie wat voor wedstrijden er bezocht worden door leden dan is dat soms ook niet mijn ding. Maar wie ben ik om te bepalen of die meetellen of niet? Wat is uberhaubt meetellen? Ik bedoel voor wie? Ik ga voor mezelf naar een wedstrijd/ stadion en niet voor een ander. Als het maar (semi)betaald voetbal is. De buitenlandse wedstrijden zet ik op mijn website http://www.watergatehopper.nl/page/home en that's it. Een beetje zinloos dit in mijn ogen.

Sluit mij hier volledig bij aan.
@ViezeVis