Auteur Topic: Belgie  (gelezen 416464 keer)

Offline hgrm

• floodlight-fetisjist
  • Administrator
  • Geslacht: Man
Re: Belgie
« Reactie #2100 Gepost op: nov 14, 2018, 11:56:19 »
Voor je het weet mogen volgend jaar alle niet-besmette clubs uit de tweede klasse naar de eerste klasse....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Offline Joost

« Reactie #2101 Gepost op: nov 14, 2018, 11:59:46 »
Logisch gevolg zou dan toch zijn dat de nummer 2 (over 28 wedstrijden) promoveert. Al is logica bij de Belgische promotie/degradatie en nooit een zekerheid.

Daar is reglementair niets over vastgelegd, dus hoewel logisch is niets zeker.

Offline Rick

« Reactie #2102 Gepost op: nov 14, 2018, 12:03:20 »
Daar is reglementair niets over vastgelegd, dus hoewel logisch is niets zeker.

Ah, ok. Ik baseerde me op een artikel van de Belgische variant van voetbalprimeur:
"Indien Mechelen schuldig bevonden wordt, dan promoveert de tegenstander uit de promotiewedstrijd. Indien Malinwa ook de tweede
periode wint, dan promoveert het team die – na Mechelen – het meeste punten haalde doorheen het seizoen."
Hier wordt echter geen bronvermelding bij gegeven, danwel verwezen naar de statuten.

Offline Joost

« Reactie #2103 Gepost op: nov 14, 2018, 14:22:29 »
Ah, ok. Ik baseerde me op een artikel van de Belgische variant van voetbalprimeur:
"Indien Mechelen schuldig bevonden wordt, dan promoveert de tegenstander uit de promotiewedstrijd. Indien Malinwa ook de tweede
periode wint, dan promoveert het team die – na Mechelen – het meeste punten haalde doorheen het seizoen."
Hier wordt echter geen bronvermelding bij gegeven, danwel verwezen naar de statuten.

Het is België dus altijd gecompliceerder.

Wat van belang is, is dit punt;
Citaat
33. Indien beide periodekampioenen niet voldoen aan de voorwaarden om mogen deel te nemen (zie punt 5 hierna), zal de kampioen en stijger de club zijn die het hoogst gerangschikt werd in de eindrangschikking van het kampioenschap, en die wel voldoet aan de voorwaarden.

34. Indien nadien blijkt, wanneer de beslissingen inzake licenties in kracht van gewijsde zijn getreden, dat de kampioen geen licentie profvoetbal 1A heeft bekomen, zal achtereenvolgens worden aangeduid als kampioen en stijger op voorwaarde dat de vereiste licentie werd bekomen:
- de verliezende finalist van de finalewedstrijden heen en terug;
- de club die het hoogst gerangschikt werd in de eindrangschikking van het kampioenschap.

Je kunt dan inderdaad de conclusie trekken dat vervolgens degene met de meeste punten dat is maar dat is te kort door de bocht.

Essentieel is dat KV Mechelen en Waasland-Beveren hangende het onderzoek gewoon een licentie kunnen aanvragen en krijgen.

Het reglement is verder nogal verwarrend. Zo kun je als club geen licentie krijgen als je veroordeeld bent voor wedstrijdvervalsing maar staat er wel als sanctie dat je 1 niveau moet dalen. Stel Waasland-Beveren handhaaft zich en wordt later nog veroordeeld. Moet ze dan verplicht naar 2e amateur of naar 1B? En is die veroordeling in het tussenseizoen, mag ze dan nog het seizoen (voor spek en bonen) afmaken? De licentie is immers al verstrekt.

Alles zal afhangen van het moment dat er een sanctie volgt en wat deze sanctie dan is.

Offline Saltacampos

« Reactie #2104 Gepost op: nov 14, 2018, 21:14:19 »
Het is België dus altijd gecompliceerder.

Wat van belang is, is dit punt;
Je kunt dan inderdaad de conclusie trekken dat vervolgens degene met de meeste punten dat is maar dat is te kort door de bocht.

Essentieel is dat KV Mechelen en Waasland-Beveren hangende het onderzoek gewoon een licentie kunnen aanvragen en krijgen.

Het reglement is verder nogal verwarrend. Zo kun je als club geen licentie krijgen als je veroordeeld bent voor wedstrijdvervalsing maar staat er wel als sanctie dat je 1 niveau moet dalen. Stel Waasland-Beveren handhaaft zich en wordt later nog veroordeeld. Moet ze dan verplicht naar 2e amateur of naar 1B? En is die veroordeling in het tussenseizoen, mag ze dan nog het seizoen (voor spek en bonen) afmaken? De licentie is immers al verstrekt.

Alles zal afhangen van het moment dat er een sanctie volgt en wat deze sanctie dan is.
Dat laatste is al ooit min of meer gebeurd, ik herinner me dat KV Kortrijk ooit failliet ging en moest degraderen uit 3de Klasse, ze wonnen echter een periodetitel en later de eindronde en bleven doodleuk in 3de Klasse, waarna ze het jaar nadien promoveerden naar 2de Klasse. Je reinste competitievervalsing als je het mij vraagt, maar wel reglementair.
Het belangrijkste voetbal is het amateurvoetbal

Offline De publiekswissel

« Reactie #2105 Gepost op: nov 21, 2018, 14:56:05 »
Sinds gisteren is de Iraniër Azimi eigenaar van Patro Eisden. Eerder wilde hij onder andere Roda en NAC overnemen maar nu heeft hij dus beet in het Maasland.

Voor vrijwel alle andere clubs een doemscenario maar voor Patro misschien wel de redding.

Gaan de Patro fans hier ook weer kijken nu?

Tot nu toe hebben ze, sinds zijn aanwezigheid, ook meteen drie keer gewonnen!
Bestel hier het boek: "De republiek wordt uitgeroepen":
http://bit.ly/2hmZOxb

Offline Joost

« Reactie #2106 Gepost op: nov 21, 2018, 16:28:49 »
Tot nu toe hebben ze, sinds zijn aanwezigheid, ook meteen drie keer gewonnen!

Tegen de nummers 9, 13 en 14. Ze zijn exact 1 plekje opgeschoven naarboven.

Offline Rick

« Reactie #2107 Gepost op: nov 30, 2018, 16:05:11 »
Uit nieuwsgierigheid; in de eerste amateur divisie hebben Thes, Deinze en Virton zich redelijk losgemaakt van de rest. Hoe groot is de kans dat een van deze clubs kan/wil promoveren? (lees: een licentie aanvraagt/krijgt).

Offline Brussels Groundhopper

« Reactie #2108 Gepost op: nov 30, 2018, 16:13:07 »
Thes niet, Virton zeker en Deinze waarschijnlijk ook

Offline wekke

« Reactie #2109 Gepost op: dec 01, 2018, 05:11:02 »
Thes niet, Virton zeker en Deinze waarschijnlijk ook
Thes heeft al aangegeven dat het voor promotie wil gaan (zit tamelijk wat geld achter), Virton gaat sowieso voor een licentie, Deinze heeft al jaren het plan om het stadion te verbouwen en een gooi te doen naar promotie. Op plek 4 staat RWDM. Qua stadion geen probleem, maar financieel? Chatelet heeft geen ambities. Lierse Kempenzonen, tja wat zinnig woord moet ik daarover zeggen. Prof club dat sleurt met de historie van KLSK. Hoe rapper ze kapot zijn hoe liever....

Offline Brussels Groundhopper

Re:
« Reactie #2110 Gepost op: dec 01, 2018, 08:20:12 »
Wel, dan gaat Thes serieus moeten bouwen want met hun huidige stadion zullen ze geen licentie halen.
Ik ben supporter van RWDM en volgens mij is het nog te vroeg om naar prof voetbal te gaan.
Maar ze gaan toch de licentie aanvragen, dat is bijna zeker.

Offline Joost

« Reactie #2111 Gepost op: dec 01, 2018, 10:18:06 »
Dit stukje stond recent in Het Belang van Limburg;

Citaat
THES Sport blijft verbazen, na tien speeldagen staat de Looise promovendus met 27 op 30 autoritair op kop in eerste amateur. En dus lijkt de amateurclub, die vier jaar geleden nog in eerste provinciale uitkwam, tegen zijn plafond te botsen. “Daarom hebben we bij de KBVB de licentievoorwaarden aangevraagd voor 1B”, stelt voorzitter Wendy De Wit. “Ik zeg nu niet dat het onze ambitie is om een profclub te worden, maar we willen wel onderzoeken of dat mogelijk is.”
De Wit wil niet te hoog van de toren blazen. “Mogelijk is deze discussie binnenkort al niet meer relevant en zijn we teruggezakt naar de middenmoot”, zegt hij. “Er zitten in onze reeks verschillende profclubs, we spelen de volgende weken ook tegen onze naaste achtervolgers. Wij beseffen dat we iets unieks meemaken, het was onze ambitie om als nieuwkomer comfortabel mee te draaien in de linkerkolom.”

“Maar we staan nu op kop en willen op alles voorbereid zijn. Daarom willen we nu al uitzoeken of wij nog een niveau hoger zouden kunnen. Want er zit natuurlijk wel veel potentieel in deze club. Als clubs als Tubeke en Roeselare in 1B voor een paar honderd man kunnen voetballen, dan mag dat voor ons met onze ruime achterban ook een ambitie zijn. Maar dan moeten we onze werking professionaliseren en de vele bedrijven in onze regio anders benaderen. Dat lijkt niet onmogelijk, omdat de nieuwkomer in 1B ook 500.000 euro aan tv-gelden binnenkrijgt. Maar dan moet ook je werken met een volledige profkern en beschikken over een stadion met 5.000 zitplaatsen. (Lacht) Ken jij geen goeie metselaar?”

De kwinkslag van de ambitieuze THES-voorzitter is geen schijnbeweging. Zowel de uitbreiding van het huidige stadion als de bouw van een compleet nieuw complex wordt bestudeerd. “Maar het is nog veel te vroeg om daar al iets over te zeggen.” (mg)

Er zal zeker wel een ploeg aan de voorwaarden voor 1B gaan voldoen. Wat mij meer interesseert is het seizoen erna. Volgens de huidige reglementen kun je namelijk niet degraderen uit 1B als je een A licentie hebt en er nog ploegen met enkel B licentie zijn. Kortweg; als Roeselare een licentie 1A krijgt en laatste eindigt met 0 punten, en Deinze wordt kampioen en heeft slechts licentie 1B dan degradeert Deinze.

Offline hgrm

• floodlight-fetisjist
  • Administrator
« Reactie #2112 Gepost op: dec 01, 2018, 13:02:27 »

Er zal zeker wel een ploeg aan de voorwaarden voor 1B gaan voldoen. Wat mij meer interesseert is het seizoen erna. Volgens de huidige reglementen kun je namelijk niet degraderen uit 1B als je een A licentie hebt en er nog ploegen met enkel B licentie zijn. Kortweg; als Roeselare een licentie 1A krijgt en laatste eindigt met 0 punten, en Deinze wordt kampioen en heeft slechts licentie 1B dan degradeert Deinze.

Met andere woorden: je kunt beter investeren in het stadion etc om een 1A-licentie te krijgen en een stel mafklappers het veld in sturen....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Offline watergatehopper

• http://www.watergatehopper.nl
    • watergatehopper
« Reactie #2113 Gepost op: dec 03, 2018, 09:03:32 »

Iets te vroeg pieken noemen ze dat

Offline Joost

« Reactie #2114 Gepost op: dec 03, 2018, 12:03:39 »
Met andere woorden: je kunt beter investeren in het stadion etc om een 1A-licentie te krijgen en een stel mafklappers het veld in sturen....

Ja.

Exact tekst in het reglement;
Citaat
62. Ploegen met een licentie profvoetbal 1A komen niet voor dalen in aanmerking zolang er een of meerdere ploegen in de afdeling profvoetbal 1B zijn zonder een licentie profvoetbal 1A.

Belangrijkste punt in licentie 1A is 8.000 plaatsen waarvan 5.000 zitjes.
Ook is 800 lux verplicht.

Deinze heeft 790 zitjes op een capaciteit van 7515.
Virton heeft 2563 zitjes op een capaciteit van 4015.
Thes heeft een capaciteit van 3000 wat nogal generiek is. Als ik de zitjes op de tribune moet schatten dan zijn het 4 blokken van 13 rijen met 15 plaatsen per rij, dat zo zou'n 780 zitjes zijn.