Auteur Topic: Duitsland  (gelezen 450857 keer)

Offline Freekos79

• Geslacht: Man
Re: Duitsland
« Reactie #2130 Gepost op: dec 06, 2019, 11:06:14 »
Traditieclub Westfalia Herne (Oberliga, 5. niveau) vraagt Insolvenz aan: https://www.reviersport.de/artikel/beben-in-herne-westfalia-meldet-insolvenz-an/

Is dat niet al de tweede keer in korte tijd?
Volgende wedstrijd: ?

Offline Semper Fidelis

« Reactie #2131 Gepost op: dec 06, 2019, 11:52:25 »
Gaat wel lekker met de clubs die ik in de plannen had om dit seizoen te bezoeken, eerst Wattenscheid en nu Westfalia Herne. Welke club kan ik nog maar absoluut niet missen? ;)

Offline hgrm

• floodlight-fetisjist
  • Administrator
« Reactie #2132 Gepost op: dec 06, 2019, 12:23:44 »
Is dat niet al de tweede keer in korte tijd?

Dat is het probleem met dit soort clubs. Ze leven van (bijna) faillissement naar (bijna) faillissement. Idem voor de twee clubs uit Essen, Wuppertal, Oberhausen, Wattenscheid en nog een hele rits.

Er zit iets structureels mis in het Duitse voetbal vlak onder de top. Volgens mijn zijn er een aantal factoren te noemen:

1) Het gaat vaak om gevallen grootheden. Genoemde clubs hebben zonder uitzondering tweede Bundesliga gespeeld en sommigen zelfs eerste Bundesliga. Ze willen weer terug, maar hebben een te kleine basis aan fans en sponsoren en weinig facilteiten. Bovendien is de concurrentie groot. Voetbal onder de absolute top is een krimpmarkt; als Tweede Bundesligist heb je het al moeilijk om fatsoenlijke bezoekersaantallen te trekken, daaronder lukt het alleen als de concurrentie klein is.
Met andere woorden: de ambities passen niet bij de economische omstandigheden.

2) In aansluiting bij het vorige: Er lopen nog al wat figuren rond die een club als een speeltje zien om voor relatief weinig geld sportief redelijk hoog te komen. Als je zo'n suikeroom hebt, gaat het even goed (zoals nu bij Uerdingen) maar als hij er weer mee ophoudt, blijkt het vaak dat de club op één kurk dreef en heb je opeens een giga-gat in je begroting.

3) De clubstructuur klopt niet.
Vergelijk een Nederlandse amateurclub maar eens met hoe het in Duitsland vaak gaat: in Nederland zie je clubs met duizend tot tweeduizend leden, veel jeugdteams en onder het eerste soms nog wel tien of meer lagere seniorenelftallen.
In Duitsland is het vaak een eerste team en een tweede team en wat maar niet veel jeugd er onder. Bij de clubs waar het hier om gaat, speel je voor een zakcentje en niet omdat je via de jeugd en eventueel een lager team bent opgeklommen. Dat is in NL bij de topamateurs natuurlijk ook zo, maar in NL staan er achter elke betaalde selectiespeler minstens tien spelers uit het derde, vierde of negende die gewoon contributie betalen.
Daardoor is de structuur in Nederland veel stabieler.
Ten eerste omdat contributie in Nederland zoveel opbrengt dat de club daarvan al voor een groot deel kan draaien (afgezien van de kosten van de selectie).
Ten tweede omdat juist jeugd en spelers uit lagere teams zorgen dat een club geworteld is in de maatschappij. Je zou bij een amateurclub in NL eens moeten nagaan hoeveel van de reclamegelden via spelers, ouders van jeugdspelers etc. binnenkomen.
Ten derde omdat doordat je altijd spelers achter de hand hebt, een terugval van betaald naar minder betaald naar niet betaald veel vloeiender kan verlopen. Als een club in NL de selectie niet meer rond kan krijgen, stop je met betalen, neem je afscheid van driekwart van de selectie en ga je verder met wat er achter zin. Twee keer degraderen is dan misschien het gevolg, maar de continuïteit van de club is gered.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Offline Mokum1900

« Reactie #2133 Gepost op: dec 08, 2019, 15:34:03 »
Gister een wedstrijdje gedaan bij RW Oberhausen aangezien voor mij 2.75 uur rijden is Duitsland, ben ik er niet vaak te vinden :( maar wat mij opviel is dat alles gesponsord werd bij RW Oberhausen Corner , doelpunt , wissel , zie je dat bij alle Duitse clubs tegenwoordig ?
Waar je ook gaat ik volg je overal

Offline Joost

« Reactie #2134 Gepost op: dec 08, 2019, 20:36:19 »
Gister een wedstrijdje gedaan bij RW Oberhausen aangezien voor mij 2.75 uur rijden is Duitsland, ben ik er niet vaak te vinden :( maar wat mij opviel is dat alles gesponsord werd bij RW Oberhausen Corner , doelpunt , wissel , zie je dat bij alle Duitse clubs tegenwoordig ?

Dat is niet tegenwoordig maar echt al sinds ik de eerste keer in Duitsland kwam, zo rond de eeuwwisseling.
Bij Schalke werd de 60e minuut gesponsord herinner ik me.

En bij Alemannia werd ook echt alles gesponsord.
Een accountant sponsorde het toeschouwersaantal.
De busmaatschappij de wissels.
Zelfs de wedstrijdstatistieken die ieder kwartier verschenen werden gesponsord.
Een verfgroothandel de kaarten.

Offline Jehoentelaar

• Groundhoppen kent geen divisie
« Reactie #2135 Gepost op: dec 09, 2019, 14:12:08 »
De bussponsor van de wissels in Aachen vind ik wel vermakelijk.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Offline Joost

« Reactie #2136 Gepost op: dec 09, 2019, 14:24:07 »
De bussponsor van de wissels in Aachen vind ik wel vermakelijk.
Op het scherm ging er ook een potje de bus in en kwam er eentje uit.

Creatief waren ze wel en helaas ook met de financiën.

Offline Van pogo tot popo

« Reactie #2137 Gepost op: dec 09, 2019, 14:39:47 »
Leverkusen zou ik alleen doen als er iets op het spel staat of een mooi uitvak. Zelf tegen Union geweest direct naast het uitvak en een heerlijke dag gehad. Catering prima, verder weinig moois die dag. Of gewoon pech gehad.

Offline Saltacampos

« Reactie #2138 Gepost op: dec 10, 2019, 15:34:06 »
Leverkusen zou ik alleen doen als er iets op het spel staat of een mooi uitvak. Zelf tegen Union geweest direct naast het uitvak en een heerlijke dag gehad. Catering prima, verder weinig moois die dag. Of gewoon pech gehad.
Ben er ook ooit geweest en is inderdaad niet echt de moeite.
Een club zonder ziel uit een stad zonder ziel.
Alles draait rond Bayer.
Het belangrijkste voetbal is het amateurvoetbal

Offline watergatehopper

• http://www.watergatehopper.nl
    • watergatehopper
« Reactie #2139 Gepost op: dec 10, 2019, 17:39:56 »
Gaat wel lekker met de clubs die ik in de plannen had om dit seizoen te bezoeken, eerst Wattenscheid en nu Westfalia Herne. Welke club kan ik nog maar absoluut niet missen? ;)

Wacker Nordhausen https://www.mdr.de/sport/fussball_rl/wacker-nordhausen-stellt-insolvenzantrag-100.html

Offline hgrm

• floodlight-fetisjist
  • Administrator
« Reactie #2140 Gepost op: dec 10, 2019, 20:15:44 »
Citaat
Wir müssen hier klar und eindeutig die Situationen des Vereins und der GmbH unterscheiden und differenzieren. Die Zukunft der Spielbetriebs GmbH liegt nach der Eröffnung eines Insolvenzverfahrens in den Händen eines Insolvenzverwalters. Die Zukunft des Vereins dagegen können dessen Mitglieder und die Region weitestgehend selbst bestimmen.

Oftewel: de BV (met het eerste elftal erin) heeft faillissement aangevraagd, de club niet.

In Duitsland is al een tijd lang een discussie gaande of clubs hun profafdeling moeten "ausgliedern", oftewel van de profafdeling een zelfstandige BV maken waarvan volgens de Duitse regels de club 50%+1 aandelen moet hebben. Uiteraard zijn de ultra's tegen want zij zijn "tegen het moderne voetbal" maar je ziet nu weer dat zo'n constructie er voor kan zorgen dat in het geval van financiële problemen de club buiten schot blijft.   
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Offline kazimkazim

« Reactie #2141 Gepost op: dec 16, 2019, 19:17:03 »
Ik heb een kaartje over voor Braunschweig-Magdeburg aanstaande zaterdag. E-ticket, staanplaats. Kan ik iemand er blij mee maken?

Offline Jef400

« Reactie #2142 Gepost op: jan 24, 2020, 16:51:34 »
Volgens de laatste berichten is RW Erfurt definitief failliet en trekt het maandag de stekker uit de proftak.

Offline watergatehopper

• watergatehopper
« Reactie #2143 Gepost op: jan 24, 2020, 19:53:03 »
Volgens de laatste berichten is RW Erfurt definitief failliet en trekt het maandag de stekker uit de proftak.

Scheisse!! Ik heb Dynamo - RW Erfurt in de planning staan.

Offline watergatehopper

• watergatehopper
« Reactie #2144 Gepost op: jan 29, 2020, 17:18:37 »