Hoofdmenu

Duitsland

Gestart door hgrm, feb 18, 2008, 23:23:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Freekos79

Citaat van: Nort op dec 04, 2019, 20:50:23
Ik vond de sfeer bij Leverkusen een van de leukste in Duitsland. Lekker ongedwongen.
Ongedwongen was het wel ja. Voor de rest vreselijk.
Volgende wedstrijd: ?

Semper Fidelis

Citaat van: Freekos79 op dec 04, 2019, 20:48:44
Ik vond Leverkusen echt vreselijk. Geen sfeer, geen catering, modern football

Had precies dezelfde ervaring en als kers op de taart was er zelfs nog de wave die rondging.

Hugo

Citaat van: Semper Fidelis op dec 04, 2019, 23:25:32
Had precies dezelfde ervaring en als kers op de taart was er zelfs nog de wave die rondging.

De wave is van 1986, old skool dus.

San Paolo

Citaat van: Hugo op dec 05, 2019, 06:26:18
De wave is van 1986, old skool dus.

Zo had ik het nog nooit bekeken! Mooie invalshoek.

Koning Kriel

Ik snap de aversie tegen een goede wave nooit. Als je 4-0 voor staat thuis is dat wat mij betreft prima. Een wave is een beetje een uiting van feest, het is laten zien dat je helemaal blij bent met hoe de ploeg speelt.

Helaas is de wave vooral bij het NL elftal volledig verkracht. Was daar ooit bij de wedstrijd tegen Moldavië en toen werd de wave in de derde minuut bij 0-0 ingezet, dan blijf ik zitten.

Joost

Ik zat in de buurt van een stel vervelende Frankfurtfans toen ik bij Bayer Leverkusen was, daardoor was het geen topervaring. Maar daar kan Bayer natuurlijk weinig aan doen.

hgrm

Ik heb Leverkusen één keer thuis gezien tegen Schalke. Geen overdonderende ervaring maar zeker niet slecht. Te meer daar Leverkusen ook toen al (voor Bosz) zo'n beetje het mooiste voetbal van de Bundesliga speelde. Verder alles best wel relaxed, weinig ultra-gedoe (althans minder dan bij de meeste andere clubs). En een grottenslecht Schalke, dat wel.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Sebastiaan_W

Ik heb me ook prima vermaakt bij Leverkusen. Voor de wedstrijd heerlijk gezeten bij de Biergarten tegenover het stadion. In het stadion een gemoedelijke en ongedwongen sfeer. Daarnaast is spel van Leverkusen vermakelijk om naar te kijken. Vervoer is rondom wedstrijden ook goed geregeld.

Terranova

Zaterdag ook maar eens naar Leverkusen - Schalke. Tweede keer dat ik er kom. Eerste keer was Leverkusen - Augsburg een jaar of 6 geleden. Sfeer was toen ook matig, rest bij en om het stadion best goed geregeld.

Sebastiaan_W

Citaat van: Terranova op dec 05, 2019, 15:11:37
Zaterdag ook maar eens naar Leverkusen - Schalke. Tweede keer dat ik er kom. Eerste keer was Leverkusen - Augsburg een jaar of 6 geleden. Sfeer was toen ook matig, rest bij en om het stadion best goed geregeld.

Als je straatje inloopt bij McDonalds en Ostermann Arena zit een goede biergarten. Even langs de 1e lopen bij de ingang.

Cyclebob

Traditieclub Westfalia Herne (Oberliga, 5. niveau) vraagt Insolvenz aan: https://www.reviersport.de/artikel/beben-in-herne-westfalia-meldet-insolvenz-an/
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

hgrm

Als het een doorstart betekent op lager niveau zoals bij Wattenscheid, is het alleen maar goed voor de club.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Freekos79

Citaat van: Cyclebob op dec 06, 2019, 10:03:23
Traditieclub Westfalia Herne (Oberliga, 5. niveau) vraagt Insolvenz aan: https://www.reviersport.de/artikel/beben-in-herne-westfalia-meldet-insolvenz-an/

Is dat niet al de tweede keer in korte tijd?
Volgende wedstrijd: ?

Semper Fidelis

Gaat wel lekker met de clubs die ik in de plannen had om dit seizoen te bezoeken, eerst Wattenscheid en nu Westfalia Herne. Welke club kan ik nog maar absoluut niet missen? ;)

hgrm

Citaat van: Freekos79 op dec 06, 2019, 11:06:14
Is dat niet al de tweede keer in korte tijd?

Dat is het probleem met dit soort clubs. Ze leven van (bijna) faillissement naar (bijna) faillissement. Idem voor de twee clubs uit Essen, Wuppertal, Oberhausen, Wattenscheid en nog een hele rits.

Er zit iets structureels mis in het Duitse voetbal vlak onder de top. Volgens mijn zijn er een aantal factoren te noemen:

1) Het gaat vaak om gevallen grootheden. Genoemde clubs hebben zonder uitzondering tweede Bundesliga gespeeld en sommigen zelfs eerste Bundesliga. Ze willen weer terug, maar hebben een te kleine basis aan fans en sponsoren en weinig facilteiten. Bovendien is de concurrentie groot. Voetbal onder de absolute top is een krimpmarkt; als Tweede Bundesligist heb je het al moeilijk om fatsoenlijke bezoekersaantallen te trekken, daaronder lukt het alleen als de concurrentie klein is.
Met andere woorden: de ambities passen niet bij de economische omstandigheden.

2) In aansluiting bij het vorige: Er lopen nog al wat figuren rond die een club als een speeltje zien om voor relatief weinig geld sportief redelijk hoog te komen. Als je zo'n suikeroom hebt, gaat het even goed (zoals nu bij Uerdingen) maar als hij er weer mee ophoudt, blijkt het vaak dat de club op één kurk dreef en heb je opeens een giga-gat in je begroting.

3) De clubstructuur klopt niet.
Vergelijk een Nederlandse amateurclub maar eens met hoe het in Duitsland vaak gaat: in Nederland zie je clubs met duizend tot tweeduizend leden, veel jeugdteams en onder het eerste soms nog wel tien of meer lagere seniorenelftallen.
In Duitsland is het vaak een eerste team en een tweede team en wat maar niet veel jeugd er onder. Bij de clubs waar het hier om gaat, speel je voor een zakcentje en niet omdat je via de jeugd en eventueel een lager team bent opgeklommen. Dat is in NL bij de topamateurs natuurlijk ook zo, maar in NL staan er achter elke betaalde selectiespeler minstens tien spelers uit het derde, vierde of negende die gewoon contributie betalen.
Daardoor is de structuur in Nederland veel stabieler.
Ten eerste omdat contributie in Nederland zoveel opbrengt dat de club daarvan al voor een groot deel kan draaien (afgezien van de kosten van de selectie).
Ten tweede omdat juist jeugd en spelers uit lagere teams zorgen dat een club geworteld is in de maatschappij. Je zou bij een amateurclub in NL eens moeten nagaan hoeveel van de reclamegelden via spelers, ouders van jeugdspelers etc. binnenkomen.
Ten derde omdat doordat je altijd spelers achter de hand hebt, een terugval van betaald naar minder betaald naar niet betaald veel vloeiender kan verlopen. Als een club in NL de selectie niet meer rond kan krijgen, stop je met betalen, neem je afscheid van driekwart van de selectie en ga je verder met wat er achter zin. Twee keer degraderen is dan misschien het gevolg, maar de continuïteit van de club is gered.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen