Hoofdmenu

Duitsland

Gestart door hgrm, feb 18, 2008, 23:23:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

hgrm

Citaat van: Joost op dec 03, 2020, 16:31:11
Als ik dat terrein van Dassendorf bekijk dan snap ik wel dat je daar geen risicoduels mag spelen. Al is vooral de vraag welke risicoduels er uberhaupt zijn in de Regionalliga Nord.

Het lijkt me vooral een kwestie van veel meer reistijd naar uitduels in combinatie met de volgens mij zwakke status van de OL Hamburg. Het doet me een beetje denken aan Wegberg-Beeck dat al drie keer kampioen werd in de Mittelrheiliga maar altijd sportief veel te kort komt in de RL.

Als je niet aan de licentie-eisen kunt voldoen, promoveer je niet. Maar dat lijkt in de RL Noord niet echt een probleem. De andere argumenten vind ik flauwekul. Als je een team hebt dat goed genoeg is om bovenin de Oberliga mee te spelen, hoor je ook de ambitie te hebben om te promoveren. Ook al is het maar voor een jaartje omdat de niveaustap te groot is en ook al moet je dan 's zaterdags vroeg je bed uit omdat je naar Flensburg of Ricklingen moet in plaats van met de fiets naar een uitwedstrijd. Als er een systeem van promotie/degradatie is, dan moet het niet vrijblijvend zijn.

Wat mij betreft geven ze een club die niet kan promoveren wegens licentieproblemen eenmalig de gelegenheid om niet te promoveren. Als het nog een keer gebeurt dat zo'n club op een promotieplaats eindigt en niet wil of kan promoveren, zouden ze van mij een divisie teruggezet mogen worden. Aan de andere kant moeten de bonden er wel voor zorgen dat de stappen tussen de niveaus niet te groot zijn en dat er geen absurde licentie-eisen zijn. Dat kan beginnen door de mini-Oberligen Hamburg en Bremen samen te voegen met respectievelijk Schleswig-Holstein en Niedersachsen, zodat clubs uit Hamburg en Bremen al wennen aan hoger niveau en grotere reisafstand.

Het werk namelijk ook andersom: Bremer SV probeert juist al jaren te promoveren naar de RL, wordt bijna elk jaar met afstand kampioen in de Oberliga maar loopt elke keer vast in de promotiepoule omdat er dan opeens wel tegen sterke ploegen moeten spelen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

ALenstra

Citaat van: ricodejong4 op dec 03, 2020, 14:43:47
Wat is er precies zo zwaar aan de eisen voor de Regionalliga dan?
Volgens clubbaas Michael Funk moeten extra hekken geplaatst worden om thuis- en uitfans te scheiden. Ook moet een ruimte voor dopingcontrole zijn. Verder moet er een jeugdopleiding opgezet worden. En de club moet een fanbetreuer aanstellen.

hgrm

Citaat van: ALenstra op dec 04, 2020, 10:10:57
Volgens clubbaas Michael Funk moeten extra hekken geplaatst worden om thuis- en uitfans te scheiden. Ook moet een ruimte voor dopingcontrole zijn. Verder moet er een jeugdopleiding opgezet worden. En de club moet een fanbetreuer aanstellen.

Als je dat soort dingen al te veel vindt, hoor je niet in de Regionalliga thuis.
Bovendien zijn die hekken alleen verplicht voor risicowedstrijden en is het toegestaan uit te wijken naar een ander stadion voor dat soort wedstrijden. En die zijn er genoeg in Hamburg.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: ricodejong4 op dec 01, 2020, 13:10:01
Het valt mij op dat Duisburg en Meppen respectievelijk een-na-laatste en laatste staan in de 3e Liga en daarmee naar het amateur/semi-prof niveau dreigen te degraderen.

En inmiddels in Meppen door een knappe overwinning op Waldhof van de 20e naar de 15e plaats gestegen. Het niveauverschil en de onderlinge verschillen zijn echt bizar klein in die divisie. De kampioen van vorig jaar, Bayern II, staat nu voorlaatste.

Ter illustratie: in de Bundesliga heeft de koploper 7,7 keer zoveel punten als de hekkensluiter, in de 2. Bundesliga is dat 4,8 keer, in de 3. Liga 2,3 keer. In de Regionalliga gemiddeld (over 6 poules) 5,9 keer.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

AthleticHolanda

Bayern II is toch totaal geen graadmeter, die hebben elk jaar een totaal andere selectie. Twee van de betere van vorig seizoen spelen nu in Tilburg.

En nogmaals, Meppen en MSV zijn flink getroffen door Corona en blessures.

Jef400

Bij Türkgücü schijnt de investeerder er de brui aan te hebben gegeven. Hele team loopt leeg en ze kunnen het seizoen niet afmaken.

ALenstra

Men zoekt nog naar oplossingen maar het ziet er niet goed uit.

Cyclebob

Citaat van: Jef400 op jan 06, 2021, 19:17:58
Bij Türkgücü schijnt de investeerder er de brui aan te hebben gegeven. Hele team loopt leeg en ze kunnen het seizoen niet afmaken.
Hm. Niet echt verbaasd
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

Jef400

What goes up must go down zeggen ze dan hé. Vond het ook allemaal ongeloofwaardig snel gaan. Nu blijkt ook weer waarom. Dan heb ik liever traditionsvereine zoals Schweinfurt, Essen weer terug

Joost

Citaat van: Jef400 op jan 06, 2021, 23:35:37
What goes up must go down zeggen ze dan hé. Vond het ook allemaal ongeloofwaardig snel gaan. Nu blijkt ook weer waarom. Dan heb ik liever traditionsvereine zoals Schweinfurt, Essen weer terug

Schweinfurt? Die hebben in de afgelopen 40 jaar net zo vaak 2. Bundesliga gespeeld als Helmond Sport of Veendam Eredivisie.

Jef400

Maar hebben wel een beetje structuur. Waren normaliter vaste klant op het derde niveau en hebben zelfs in de amateurs nog aanhang. Dat kun je van Turkgucu niet zeggen bijvoorbeeld.

hgrm

Tja. In München is geen plaats voor een derde club. Je zien al dat 1860 het naast Bayern erg moeilijk heeft terwijl 1860 als traditionsverein een grote fanbasis heeft. Unterhaching (voorstad van München) heeft een paar seizoenen in de zon gehad, maar is nu ook weer terug op niveau 3 met een kleine (trouwe) schare aanhangers. Wat daar onder zit (Pullach, Garching en andere voorstedenclubs) in de Bayernliga of lager, ontstijgt zowel qua niveau als qua organisatie als qua toeschouwers een Nederlandse hoofdklasser niet: puur voor de locals met vooral oude mannetjes, spelersvrouwen en jeugdspelers op de tribune.

Dan gaat het voor een club die uit het niets is opgekomen en zijn plaats nog moet veroveren al helemaal niet lukken om onafhankelijk te worden van een geldschieter.


Erg vind ik het niet, in tegendeel. Ik ben geen voorstander van clubs die zich richten op een specifiek (etnisch) deel van de bevolking. Dat is een soort verzuiling 2.0 en helpt niet mee wat betreft integratie.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: Joost op jan 07, 2021, 12:06:37
Schweinfurt? Die hebben in de afgelopen 40 jaar net zo vaak 2. Bundesliga gespeeld als Helmond Sport of Veendam Eredivisie.

Schweinfurt is een club die zich al decennia onder de top-100 van clubs bevindt, heeft een functie in de stad, heeft de faciliteiten en kan zich bedruipen op dat niveau zonder dat er een grote investeerder voor nodig is.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op jan 07, 2021, 14:01:10
Schweinfurt is een club die zich al decennia onder de top-100 van clubs bevindt, heeft een functie in de stad, heeft de faciliteiten en kan zich bedruipen op dat niveau zonder dat er een grote investeerder voor nodig is.

Geen kwaad woord over Schweinfurt en ik beaam alles wat je zegt, maar ik verbaasde me over de woorden 'weer terug' die suggereren dat de club een roemrijke historie op hoog niveau heeft gekend.

In mijn ogen is het een van de tientallen clubs die precies doet waar ze voor nodig zijn; voetbal faciliteren op een behoorlijk niveau binnen de bestaande mogelijkheden.

hgrm

Citaat van: Joost op jan 07, 2021, 14:50:18
Geen kwaad woord over Schweinfurt en ik beaam alles wat je zegt, maar ik verbaasde me over de woorden 'weer terug' die suggereren dat de club een roemrijke historie op hoog niveau heeft gekend.

In mijn ogen is het een van de tientallen clubs die precies doet waar ze voor nodig zijn; voetbal faciliteren op een behoorlijk niveau binnen de bestaande mogelijkheden.

Tot aan het ontstaan van de Bundesliga was Schweinfurt altijd erstklassig[\i], daarna tot halverwege de jaren 70 actief op het tweede niveau. Daarna nog twee keer een seizoen in de 2. Bundesliga en verder vooral niveau 3 en 4 (met een uitschieter naar niveau 6). Niet bepaald een roemrijke historie maar wel een traditie op behoorlijk niveau

Als je de 3 profcompetities en de 5 regionalliga's samen neemt, kom je op zo'n 150 clubs, waarvan de meesten afgezien van top-25 (Bundesliga en bovenste helft 2. Bundesliga) heel vergelijkbaar zijn: clubs uit wat kleinere steden die regionaal sterk geworteld zijn en behalve een sportieve ook een sociale functie vervullen. Dat soort clubs kan zomaar een keer meedoen om promotie naar de Bundesliga (of zelfs promoveren, zie bv. Unterhaching, Homburg of Aachen) maar net zo goed onderin de Regionalliga of nog lager spelen (zie bv. Unterhaching, Homburg of Aachen.....)

Om bij die groep clubs te zijn, moet een club volgens mij een aantal kenmerken hebben:
1) De club moet geworteld zijn in de samenleving en ook een regionale functie hebben en daardoor ook een stabiele kern van supporters.
2) De club moet een zeker continuüm hebben van jeugd tot het eerste team.
3) De club moet voor de inkomsten niet afhankelijk zijn van één geldschieter, maar gesteund worden door een doorsnede van het regionale MKB
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen