Van de week op de ARD bij Sportschau op zondag ging het al over het oprukkende geweld bij wedstrijden in Duitsland van de laatste tijd. Deze week is het ook weer raak.
------------------------------------------------------------------------------------------
Het Duitse voetbal is deze week in de greep van het hooliganisme. Nadat Dresden-Dortmund dinsdag al behoorlijk uit de hand liep, ging het pas echt mis voor, tijdens en vooral na de risicomatch Frankfurt-Kaiserslautern gisteravond.
Op het station werd na de match zelfs een voetbalfan onder een rijdende trein geduwd door hooligans. Het slachtoffer ligt zwaargewond in het ziekenhuis. Dinsdag moest de scheidsrechter de match tussen Dresden en Dortmund (0-2) al meermaals stilleggen door supportersrellen op de tribune.
Charge
Ook bij de derby Frankfurt-Kaiserslauteren moest de ME massaal uitrukken. Het kwam tot zware confrontaties, vooral met de harde supporterskern van de 'Roten Teufel'. Voor de match gooiden hooligans in het stadscentrum van Frankfurt al met flessen, voetzoekers en stenen naar de politie. In het stadion ging de veldslag gewoon verder. Hooligans van Kaiserslautern staken massaal vuurwerk af en gingen een agent te lijf. Pas toen een honderdtal agenten van de oproerpolitie een charge uitvoerde, werd het even rustiger in het stadion. Acht agenten raakten gewond, acht relschoppers aangehouden.
Schande
Na de woelige wedstrijd werd in het station een voetbalfan door hooligans onder een rijdende trein geduwd. Het slachtoffer werd met zware verwondingen naar een ziekenhuis in Frankfurt gebracht en zal zijn stadionbezoek mogelijk met zijn leven bekopen.
Waarden
Kaiserslautern kreeg drie dagen geleden nog een boete van 5.000 euro voor ongeregeldheden in de competitiematch tegen Wolfsburg. 'Ook nu vrees ik een hoge boete', zegt voorzitter Stefan Kuntz. 'Ik zal overleggen met onze supportersverenigingen om de heethoofden mee te laten opdraaien voor deze boete. Het is echt onaanvaardbaar dat deze zogenaamde fans zich in het Fritz Walter Stadion begeven, maar de waarden die onze clublegende belichaamde, totaal met de voeten treden.'