De Paastrip

Gestart door Joost, apr 22, 2014, 20:08:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

De Paastrip.

De Paastrip is een bekend fenomeen voor iedereen die met regelmaat het kanaal over gaat om voetbal te kijken. Van oudsher is er een dubbel programma, paaszaterdag en Paasmaandag. De laatste jaren worden er steeds meer duels van de zaterdag verplaatst naar de vrijdag. Dat geeft heel veel ruimte om in 2 dagen minstens 3 duels te zien want op vrijdag wordt zowel 's avonds als 's middags gevoetbald.

Dit jaar werd het programma twee dagen voor vertrek danig door de war gehaald. Oorspronkelijk stond gepland om op vrijdag March Town v Halstead Town in de Eastern Counties League Division One (niveau 10), Tamworth v Hereford United in de Conference (niveau 5) op vrijdag en Bristol City v Notts County in League One (niveau 3) op zaterdag. Zowel March Town als Bristol City hebben een tribune die zeer binnenkort gesloopt gaat worden.

Bristol City en Notts County waren de enigen in League One die nog op zaterdag zouden spelen. Omdat ze beide vonden dat het niet helemaal eerlijk was ten opzichte van de andere teams, die 1 dag meer rust zouden hebben, werd een week voor aftrappen het duel toch verplaatst. En daar kwamen wij pas op woensdag achter. De monumentale tribune in March lieten we daarom schieten en Ashton Gate werd de vrijdagmiddagbestemming.

Vrijdag 18 april
Bristol City v Notts County
Engeland, League One
Ashton Gate

Engelsen zijn massaal niet zo goed in autorijden. Op driebaanswegen wordt er vrijwel niet op de linkerbaan gereden, dat is de 'langzaamste' baan. Ik ben er daarom behoorlijk van overtuigd dat een groot deel van de files in het land veroorzaakte wordt door onkunde. Ook deze vrijdag stond het goed vast op sommige plaatsen terwijl het qua drukte eigenlijk best meeviel. In Nederland zou deze vorm van drukte, het halve land gaat op vrijdag richting familie en vakantie, nooit tot zoveel vertraging leiden. De aftrap halen in Bristol werd daardoor een pittige klus maar we haalden het, 18 minuten voor aftrap werd er geparkeerd op een veel te dure parkeerplaats (10 pond) en was het nog een klein stukje lopen.


Wie gedacht had dat een late verplaatsing toeschouwers zou kosten zat verkeerd. Het was erg druk rond het stadion en er stond een lange rij voor de ticketoffice. Die rij leek zich te concentreren op 2 loketten en wij sloten aan bij een kortere rij ernaast. Niet helemaal netjes maar zij hadden geen uren in de file gestaan waarschijnlijk. Het mannetje achter het raampje deed er uiteindelijk een eeuwigheid over om tickets te printen, het leek zijn eerste dag want hij moest alles vragen, waardoor we dus toch net de aftrap misten.

Het doel van het duel was vooraf duidelijk. Bristol City zou bij winst zichzelf definitief veilig spelen, al waren ze alleen in theorie nog niet veilig.. Notts County stond slechts op doelsaldo boven de streep.
Ondanks dat Bristol een van de grootste steden in Engeland is heeft geen van de clubs in de stad zich permanent kunnen nestelen in de hoogste voetbalklasse. Bristol City is de wat grotere van de twee clubs maar ook deze club kwam slechts tot in totaal 9 seizoenen op het hoogste niveau in twee periodes. Van 1906 tot 1911 en later van 1976 tot 1980. Het is dus al 34 jaar geleden dat de topploegen nog eens richting Bristol hoefden. Uit de eerste genoemde periode stamt ook het grootste succes. In 1909 werd de finale van de FA Cup gehaald welke verloren werd van Manchester United. Later werd wel nog de Welsh(!) Cup en de Football League Trophy gewonnen. Het hoogste niveau was wel erg dichtbij recent. In 2008 promoveerde Bristol City van niveau 3 naar 2 en de vorm werd doorgezet. Lang bezette de club een directe promotieplaats maar op het eind werd deze nog weggegeven. Ook in de play-offs ging het mis op het einde. Dean Windass scoorde in de extra tijd van de finale en schoot Hull City voor het eerst in haar geschiedenis naar de Premier League. Daarna zakte Bristol City weer langzaam af en vorig jaar volgde degradatie naar niveau 3.

Sinds 1912 is Ashton Gatede vaste thuishaven van Bristol City en sindsdien is het flink veranderd. De hoofdtribune heeft zijn oorsprong in 1951 en de rest van de ground was lange tijd omringt met enkele staantribunes. In 1970 werd tegenover de hoofdtribune de Dolman Stand geopend, daar zaten wij, en in 1994 werd achter het doel een nieuwe tribune neergezet. De voormalige staantribune achter het andere doel werden ooit voorzien van stoeltjes maar is nog in tact. Deze tribune gaat binnenkort op de schop en zal volgend seizoen alleen een bouwput zijn. Ook de oude hoofdtribune, nu nog met houten stoeltjes, zal verdwijnen en plaatsmaken voor een nieuw exemplaar. Jammer voor de liefhebber van oude stadions en tribunes maar wel logisch. Gelukkig heeft de club wel afgezien van het bouwen van een zielloze nieuwe arena en blijft Ashton Gate bestaan. Zeker met 4 verschillende tribunes blijft zo'n stadion zijn magie behouden.

Eerder dit seizoen zagen we hoe Notts County volledig werd weggeblazen door Swindon Town. Bristol City had er vandaag niet zoveel zin in als Swindon destijds. Notts mocht dus haar gang gaan en bouwde traag en zorgvuldig op. Twee peren naar voren van Bristol City leverden echter een enorme kans en daarna de 1-0 op. Notts County's spel bleef traag en weinig doelgericht maar uit een van de vele hoekschoppen kon toch de 1-1 gemaakt worden.

Na de thee leek Bristol City er iets meer zin in het hebben maar dat 'offensiefje' duurde maar een kwartier. Daarna nam Notts het heft weer in handen en ze werden af en toe gevaarlijk. Toch miste de ploeg alle besef dat het om mogelijke degradatie ging. Een paar minuten voor tijd viel de winnende, onverdiend, dat wel, voor Bristol City. Een lange bal werd te kort teruggekopt en de keeper van Notts County schopte vervolgens naast de bal. Sam Bladock werkte gemakkelijk binnen. Ook in de resterende paar minuten leek Notts County geen enkele haast te hebben.

Crewe Alexandra won wel en Carlisle haalde een punt waardoor Notts County met nog 3 duels te gaan 3 punten achterstaat op een veilige plaats. Wij namen nog even de tijd om het stadion goed op de foto te zetten en vertrokken toen richting de Midlands voor het tweede duel van de dag.

De foto's
https://www.flickr.com/photos/94270529@N06/sets/72157644212240162/

Joost

Vrijdag 19 april
Tamworth v Hereford United
Engeland, Conference
The Lamb Ground

Iets ten noord-oosten van Birmingham ligt het kleine stadje Tamworth. We bereikten het rond half 8, een kwartier voor aftrap. Druk was het niet echt en een parkeerplaatsje was zo gevonden.

De thuisploeg Tamworth FC was een redelijk modaal clubje dat jarenlang op wat lager niveau acteerde, denk aan het niveau 7 en 8. Pas halverwege de jaren 90 wist de club zich wat hoger te manifesteren en klom op tot een ploeg die in de Southern Premier League goed kon meedoen. Dat bracht in 2003 zelfs promotie naar de Conference, het 5e niveau. Voor een club van het type Tamworth is dat ook ongeveer het hoogst haalbare. Vechten tegen degradatie is dus het devis en dat lukt drie keer maar in 2007 zakte de ploeg. In 2009 was er hernieuwde promotie en nu werd het vier seizoenen volgehouden. Dit jaar is de ploeg echt een van de minsten en degradeert ze weer. Dat was voorafgaand aan de wedstrijd al bekend.

Tegenstander Hereford United is een voormalige Leagueclub maar wel een van de kleinere. In 2012 degradeerde de ploeg voor een tweede maal naar de Conference. Vorig jaar eindigde de ploeg als 6e op 10 punten van een play-offplek. Dit jaar zijn er financiële problemen en is degradatie een mogelijkheid. Een wedstrijd dus die voor Hereford van levensbelang is tegen een ploeg die vrijuit kan voetballen.

Ruim 1100 toeschouwers waren er naar The Lamb Ground gekomen, het kleine stadionnetje in Tamworth. Daarvan iets minder dan de helft in het uitvak. Een mooi aantal want normaliter zitten er nog wat minder mensen. Het is een typisch non-league stadionnetje. Om drie zijdes zijn kleine staantribunes te vinden, waarvan twee overdekt met redelijk provisorische daken. Een de overgebleven lange zijde staat een nette, kleine zittribune.

De wedstrijd was er een op enorm tempo met veel actie. Hereford creerde in de eerste helft twee goede kansen maar beide keren werd goed gered. Na de pauze bleef vooral Hereford drukken maar scoorde Tamworth verrassend 1-0. Hereford zette nog meer aan maar kreeg de bal er niet in en zakte naar een degradatieplaats.

Ondanks dat er maar 1 goal viel was het 90 minuten lang smullen. Beide teams werkten keihard en maakten er een echte Engelse wedstrijd van. De keeper van de thuisploeg begon na de openingstreffer het uitpubliek de provoceren en vanuit het thuisvak werd er heerlijk veel gescholden en getierd. Enig minpuntje waren de overijverige stewards die ons verboden te fotograferen tijdens de wedstrijd en de fanshop die buiten het stadion lag en na afloop dicht bleef.

Voldaan werd het hotel opgezocht in Walsall.

De foto's;
https://www.flickr.com/photos/94270529@N06/sets/72157644225895644/

Joost

Zaterdag 20 april
Darlaston FC
The City Ground

Op loopafstand van het hotel en middenin het kleine stad Darlaston bezocht we 's ochtends ook nog even het inmiddels verlate terreintje van Darlaston Town FC. Halverwege dit seizoen gaf de club er de brui aan.

De foto's;
https://www.flickr.com/photos/94270529@N06/sets/72157644225912964/

Zaterdag 20 april
Tottenham Hotspur v Fulam
Engeland, Premier League
White Hart Lane

Geheel ongepland werd er een paar dagen voor de wedstrijd dus wat glitter en glamour toegevoegd aan de trip. Hugo sloeg het evenwel over, hij zou doorrijden richting de zuidkust voor Gosport Borough v Bath City in de Conference South. Een aantal jaar geleden had hij zichzelf al eens laten afzetten bij Spurs toen ze 61 pond vroegen voor een Europacupduel tegen Club Brugge.

Ik werd gedropt op metrostation Cockfosters, een leuk dorpje en het uiteinde van de Victoria Line. Op Finsbury Park stapte in over op de Piccadily Line en bereikte zo Seven Sister. Daar bracht een bus me naar White Hart Lane.

Daar aangekomen kwam ik in een enorme rij voor de ingang terecht. Een onbegrijpelijk klein aantal poortjes gecombineerd met veel mensen die op het laatste moment naar binnen willen. Ik miste liefst 8 minuten en kreeg buiten het stadion helemaal niets mee van de wedstrijd.

Relatief gezien zie ik weinig Premier League voetbal in een stadion, dit was dus een buitenkansje want White Hart Lane is wel een van de iconische stadions en Tottenham een van de bekendste Engelse clubs.

Net als Ashton Gate startte WHL als een veld met wat staantribunes en groeide het uit tot de voetbaltempel die het nu is. Juist door die regelmatige ontwikkeling is het een knus stadion gebleven. Zowel Tottenham Hotspur als Fulham behoort niet tot mijn favoriete PL clubs. Zeker Tottenham heeft bij mij een wat grijs imago. Wat me nog het meest bijstaat is seizoen 1996/97 waarin Jurgen Klinsmann werd teruggehaald en degradatie net kon worden voorkomen.

White Hart Lane is dus geweldig. Het voetbal en de sfeer waren dat niet. De pot was redelijk saai want Fulham was gewoonweg niet goed genoeg. Ze probeerden het wel maar Spurs won eenvoudig. Christian Eriksen plantte een vrije trap precies op de voet van Paulinho die op 14cm van het doel echt niet meer kon missen. Steve Sidwell zette goed door en prikte 1-1 binnen. Na de pauze scoorde Harry Kane binnen 2 minuten de 2-1 en op het uur mikte Eriksen ook een vrije trap op de voet van Kaboul; 3-1. Tussendoor had Rodallega nog een stevige kopbal op Lloris afgevuurd maar die tike net over. Rodallega was wel de beste man aan de kant van Fulham en hij versierde een minuut of 10 voor tijd een strafschop. Lloris redde echter prima waardoor het niet meer spannend werd.

De sfeer was dus beneden peil. Het vak waarin ik zat bestond uit tickets die Fulham had teruggegeven aan Spurs en leek vol te zitten met toeristen. Naast mij 3 fransen aan de linkerkant, een Nederlander aan de rechterkant. Naast de Nederlander een Chinees die een Engelsman imiteerde door wankergebaren richting uitvak te maken, daarvoor een Chinees die de volledige wedstrijd filmde met zijn telefoon. Voor mijn neus een Italiaans stelletje dat probeerde zoveel mogelijk foto's van henzelf met stadion te maken en achter me hoorde ik Spaans. Geen gevloek en getier zoals dat hoort in Engeland. Het thuispubliek liet het echt helemaal afweten. White Hart Lane kan vast heel intimiderend zijn maar leek nu meer op een bibliotheek. Alleen de Fulhamfans probeerden het in de eerste helft nog een beetje.

Na afloop had ik eindelijk tijd om het stadion verder goed te bekijken en daarna waren er nog een paar uurtjes Londen gepland. Eerst lekker met de Underground en met het prachtige weer kon ik nog een mooie wandeling langs de bekende plekken maken. Ruim op tijd nam ik dan de trein van Londen Bridge naar Sevenoaks, net buiten de Londense ring. Ook daar tijd genoeg en een mooie wandeling gemaakt voordat Hugo me kwam ophalen.

De foto's:
https://www.flickr.com/photos/94270529@N06/sets/72157644171174226/

Het was weer een heel geslaagde Paastrip met een mooie combinatie van wedstrijden en stadions. White Hart Lane is een plaatje, maar het voetbal en de sfeer hebben helemaal niets meer te maken met 'Engels voetbal', daarvoor moet je echt lager op de ladder zijn.

Joost

Citaat van: Breda op apr 22, 2014, 20:53:00
Ik dacht dat ik de enige was die het slecht had getroffen met een eveneens tamelijk principieel aangelegd exemplaar bij Plymouth Argyle. En inderdaad, ook het fileleed was hier en daar niet te overzien (gisteren de A303: regelrechte nachtmerrie, uiteindelijk flink stuk binnendoor bij Salisbury en daardoor alsnog de tunnel tijdig bereikt).

Mooi verslag!

Dankjewel!

Waarom vanuit Plymouth eigenlijk de A303? Daarop hebben wij ooit nog wel eens vastgestaan na Yeovil, dat had een legendarische actie bij de Eurotunnel ten gevolge waarna ze de slagbomen hebben aangepast. Het viel ons ook op zaterdagavond dat het aantal treinen 's nachts echt laag is.

hgrm

De A303 is de meest verschrikkelijke weg in Engeland, als je het mij vraagt.....

Overigens kunnen ze in Duitsland ook niet rijden.....Hoewel de vertraging uiteindelijk meeviel en ik nog op tijd aan de Feuerbachstrasse was, was het niet echt relaxed rijden. Vooral toen een bumperklevende Duitser niet door had dat z'n voorganger remde en in een uiterste uitwijkpoging vlak voor me de rechterbaan opschoot. Om vijf minuten later weer net zo hard te gaan bumperkleven....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

spons

Citaat van: hgrm op apr 22, 2014, 22:20:39
De A303 is de meest verschrikkelijke weg in Engeland, als je het mij vraagt.....

Overigens kunnen ze in Duitsland ook niet rijden.....Hoewel de vertraging uiteindelijk meeviel en ik nog op tijd aan de Feuerbachstrasse was, was het niet echt relaxed rijden. Vooral toen een bumperklevende Duitser niet door had dat z'n voorganger remde en in een uiterste uitwijkpoging vlak voor me de rechterbaan opschoot. Om vijf minuten later weer net zo hard te gaan bumperkleven....

Veel irritante linksrijders dus die weigerden opzij te gaan.
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hgrm

Twee oorzaken:

1. Auto's met sleurhutten die met 80 km/h over de rechterbaan kruipen

2. Zondagsrijders die voorgenoemde sleurhutten inhalen met 90 km/h waardoor de linkerbaan ook niet doorrijdt.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen