De (geplande) Competitiehervorming

Gestart door Joost, mei 05, 2015, 15:14:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: Shepherd op sep 28, 2015, 21:58:59
Maar degradatie uit Tweede Klasse zal onmogelijk blijven met dit systeem?
Ik snap nog steeds niet dat hier voor gekozen is.

Daar kom ik nog op terug. Er zijn wel openingen maar het reglement steekt ingewikkeld in elkaar.

Shepherd

Citaat van: Joost op sep 28, 2015, 22:03:04
Daar kom ik nog op terug. Er zijn wel openingen maar het reglement steekt ingewikkeld in elkaar.
Bedankt dat je er tijd in stopt. Het raadsel wordt stukje bij beetje ontvlochten zo.

HRM1880

Citaat van: Shepherd op sep 28, 2015, 21:58:59
Maar degradatie uit Tweede Klasse zal onmogelijk blijven met dit systeem?
Ik snap nog steeds niet dat hier voor gekozen is.
Uiteraard is het wel mogelijk om te degraderen, maar als een club wilt promoveren moet die voldoen aan alle voorwaarden wat me ook logisch lijkt.
Zo zie zit er nu een club in derde die ik zeker aanspraak zie maken op een plaats in 1B.

Inderdaad mooi overzicht Joost. Je mag het nu wel gewoon 1A en 1B noemen, het pietje precies dat je normaal bent. ;-)

Shepherd

Citaat van: HRM1880 op sep 28, 2015, 22:51:22
Uiteraard is het wel mogelijk om te degraderen, maar als een club wilt promoveren moet die voldoen aan alle voorwaarden wat me ook logisch lijkt.
Zo zie zit er nu een club in derde die ik zeker aanspraak zie maken op een plaats in 1B.

Inderdaad mooi overzicht Joost. Je mag het nu wel gewoon 1A en 1B noemen, het pietje precies dat je normaal bent. ;-)
Het lijkt mij inderdaad ook dat Beerschot-Wilrijk de eerste club is die hier fel tegen gekant was.

Joost

Citaat van: Jampot op sep 28, 2015, 21:08:37
Waarom perkt men de 1e klasse niet in tot 12 clubs en doet men de laatste 4 niet in de tweede. Zelfde systeem als in schotland en ik zie er nog iets van logica in.

Dit is natuurlijk wel een transitiejaar. Vanaf volgend seizoen zijn de regels gestroomlijnder.

Citaat van: Shepherd op sep 28, 2015, 21:58:59
Maar degradatie uit Tweede Klasse zal onmogelijk blijven met dit systeem?
Ik snap nog steeds niet dat hier voor gekozen is.

Citaat van: Shepherd op sep 29, 2015, 07:01:30
Het lijkt mij inderdaad ook dat Beerschot-Wilrijk de eerste club is die hier fel tegen gekant was.

De 1e Klasse Amateur kent een apart slot. De top 4 krijgt haar punten gehalveerd en speelt nog een volledige onderlinge competitie. Zoals ook in de 1e Klasse nu door de top 6 gedaan wordt.

De ploeg die in de onderlinge competitie bovenaan eindigt kan eventueel promoveren als ze dat zou willen. Die ploeg moet dan wel voldoen aan een licentie voor 1B (en in het tweede seizoen voor 1A). Aangezien de licentie voor 1B vervalt in 2018 ga ik er vanuit dat vanaf dat seizoen iedere potentiële stijger direct aan de eisen voor 1A zal moeten voldoen.

Er is voor Beerschot-Wilrijk dus geen enkele belemmering om te stijgen, het enige dat de club zal moeten doen is een licentie halen en sportief promotie afdwingen. Daar is geen verschil met de huidige situatie al staat er nergens dat het promotierecht kan worden doorgeschoven aan de nummer 2 of verder in de play-off bij de 1e Klasse amateurs.

Shepherd

Aha! Ik meende dat aanvankelijk degradatie uit Tweede Klasse überhaupt onmogelijk was.

Dus als ik het goed begrijp is de nummer laatst van de Tweede Klasse afhankelijk van de wil en de mogelijkheid van de winnaar van de 1e Klasse Amateurs om te promoveren.
Of zal men de Tweede Klasse later nog uitbreiden?

Joost

Citaat van: Shepherd op sep 29, 2015, 10:04:13
Aha! Ik meende dat aanvankelijk degradatie uit Tweede Klasse überhaupt onmogelijk was.

Dus als ik het goed begrijp is de nummer laatst van de Tweede Klasse afhankelijk van de wil en de mogelijkheid van de winnaar van de 1e Klasse Amateurs om te promoveren.
Of zal men de Tweede Klasse later nog uitbreiden?

Klopt helemaal.

Uitbreiding zie ik niet gebeuren.

Joost

Hoe ziet het er nu concreet uit.

Als ik er vanuit ga dat uit de 3e Klasse de nummers 3 de eindronde winnen en de nummer 4 uit 3B de verliezersfinale wint dan zijn de aantallen momenteel als volgt;

Ploegen die zich plaatsen voor de 2e Klasse amateurs:
VFV: 30
ACFF: 10

Bij de VFV zijn er dus nog 2 plaatsen te vullen, hiervoor komen de clubs in aanmerking die bij de VFV horen en op plaats 4 t/m 7 zijn geeindigd in 4A, B en C. Dat zijn er momenteel 10, 2 clubs zullen daarvan dus promoveren.

Voor de ACFF geldt dat alle clubs die niet automatisch gepromoveerd en gedegradeerd zijn uit de 4e klasse gerangschikt worden op hun puntenaantal. Dat lijstje ziet er vandaag zo uit:

1   Solières
2   Patro Lensois
3   Charleroi-Fleurus
4   UR Namur
------
5   Cointe-Liège
6   Waremme
7   Ganshoren
8   Longlier
------
9   Léopold FC
10   Meux
11   Rebecq
12   Verlaine
------
13   Bertrix
14   Loyers
15   Givry
16   Tournai
------
17   Athois
18   RRC Waterloo
19   Tamines
20   Aywaille

Er zijn nog 6 open plaatsen in de 2e Klasse ACFF.
Daardoor zullen de 4 bovenste teams automatisch promoveren.
Cointe-Liege, Waremme, Ganshoren en Longlier zullen in een Eindronde bepalen wie de overige twee plaatsen innemen.

Alle VFV clubs die eindigen op een van de onderste 3 plaatsen in de 4e Klasse degraderen
Alle ACFF clubs die op de laatste plaats eindigt in de 4e Klasse degraderen.

Op dit moment plaatsen zich voor de 3e Klasse Amateurs:
VFV: 25 teams
ACFF: 13 teams

Bij de VFV zijn er 32 plaatsen. 7 plaatsen mogen dus worden opgevuld.
Daarvoor is beslist dat de nummers 1 en 2 uit Antwerpen en Oost Vlaanderen zullen promoveren en de kampioenen van Limburg en West Vlaanderen.

Uit Brabant zullen ook de eerste 2 promoveren. Zijn dat beide VFV clubs dan is er in principe 1 club teveel. Is er 1 VFV club dan klopt het precies. Zijn er geen VFV clubs dan zal er een interprovinciale eindronde zijn tussen de nummers 3 uit Antwerpen en Oost Vlaanderen, de nummers 2 en 3 uit Limburg en West Vlaanderen en eventuele VFV clubs op plaats 3 of 4 in Brabant.

Bij de ACFF zijn er ook 32 plaatsen. Er zijn dus 19 open plaatsen.
De nummers 1 en 2 uit Luxemburg, Luik, Namen en Henegouwen zullen rechtstreeks stijgen net als ACFF clubs op 1 of 2 in Brabant.
Zijn er nog 1 t/m 4 open plaatsen dan spelen de winnaars van de provinciale eindronde om die plaatsen.
Zijn er nog 5 t/m 8 open plaatsen dan promoveren de winnaars van de provinciale eindronden rechtstreeks en zullen de tweede uit de provinciale eindronden om de open plaatsen strijden
etc.




syntric

Nou knap dat je het allemaal wilt uitvogelen, ik begin er niet aan België kennende wordt het nog helemaal anders :-)
Groundhopper for life :-)

Joost

Op dit moment ziet het er zo uit voor volgend jaar:

   Tweede Klasse
1   Westerlo
2   Eupen
3   Antwerp
4   Union
5   Cercle Brugge
6   WS Bruxelles
7   Lommel United
8   SV Roeselare
   
   Eerste Klasse Amateurs
1   Virton
2   Seraing United
3   Deinze
4   Lierse
5   Dessel
6   Geel
7   Coxyde
8   Patro Eisden
9   SK Heist
10   Oudenaarde
11   St.Eloois-Winkel
12   Beerschot-Wilrijk
13   Ciney
14   Dender
15   Oosterzonen
16   Walhain
   
   Tweede Klasse Amateurs A
1   Gullegem
2   Temse
3   Sparta Petegem
4   Eendracht Aalst
5   Olsa Brakel
6   SK Londerzeel
7   Bornem
8   VW Hamme
9   Sint-Niklaas
10   Gent-Zeehaven
11   Izegem
12   Torhout
13   Dikkelvenne
14   SW Harelbeke
15   Knokke
16   Eindronde Winnaar
   
   Tweede Klasse Amateurs B
1   Bocholter VV
2   Berchem
3   Tempo Overijse
4   Sporting Hasselt
5   Cappellen
6   Tienen
7   Hoogstraten
8   Grimbergen
9   Rupel-Boom
10   Diegem
11   FC Duffel
12   St.Lenaarts
13   Zwarte Leeuw
14   Esperanza Pelt
15   Eindronde winnaar
16   Eindronde winnaar
   
   Tweede Klasse Amateurs C
1   FC Liège
2   Hamoir
3   Sprimont
4   La Calamine
5   Charleroi-Marchienne
6   Châtelet
7   Couvin-Mariembourg
8   United Richelle
9   Solières
10   Rebecq
11   Charleroi-Fleurus
12   UR Namur
13   Arlon JL
14   Givry
15   La Louvière-Centre
16   Deux-Acren

Nort

Joost, weet jij hoe het zit m.b.t. eisen van het stadion. Moeten aan de eisen (lichtsterkte, zitplaatsen, etc) zijn voldaan voor het indienen van de licentieaanvraag of mag dit ook opgenomen zijn als toekomstige planning?

Afgelopen vrijdag had ik daar met een Lierse supporter een interessante discussie over. Hij was van mening dat alleen Eupen, Cercle en Lierse een licentie voor 1A (o.i.d.) kregen i.v.m. stadion eisen.

Joost

Citaat van: nort op nov 02, 2015, 15:53:52
Joost, weet jij hoe het zit m.b.t. eisen van het stadion. Moeten aan de eisen (lichtsterkte, zitplaatsen, etc) zijn voldaan voor het indienen van de licentieaanvraag of mag dit ook opgenomen zijn als toekomstige planning?

Afgelopen vrijdag had ik daar met een Lierse supporter een interessante discussie over. Hij was van mening dat alleen Eupen, Cercle en Lierse een licentie voor 1A (o.i.d.) kregen i.v.m. stadion eisen.

Er is een getrapte vorm voor het uitdelen van de licentie voor 2e klasse dit jaar.

1. Clubs die voldoende aan de licentie voor Eerste Klasse (1A).
Zijn dat er geen acht dan...
2. Clubs die voldoen aan een licentie voor Tweede Klasse (1B) met strengere voorwaarden
Zijn er dan nog geen acht...
3. Clubs die voldoen aan een licentie voor Tweede Klasse met mindere voorwaarden

In het reglement staat in artikel 408 dat de licentie kan worden toegewezen op basis van verbouwingswerken uitgezonderd de capaciteit van de lichtsterkte. De clubs in kwestie moeten dus bij aanvragen sowieso genoeg lux in hun verlichting hebben maar mogen het aanpassen van de tribunes uitstellen tot in de zomer. Al zitten daar natuurlijk ook bepaalde voorwaarden aan.

Momenteel voldoen Cercle, Lierse, Eupen, Roeselare, Tubeke en WS Brussels aan de eisen voor de hoeveelheid lux

Nort

Dank voor de duidelijke uitleg. Dat betekent dus dat b.v. Union Sint-Gillis nu al moet investeren in de lichtinstallatie, terwijl ze er niet zeker van zijn dat ze volgend jaar in de tweede klasse spelen.

Joost

Citaat van: nort op nov 02, 2015, 16:48:39
Dank voor de duidelijke uitleg. Dat betekent dus dat b.v. Union Sint-Gillis nu al moet investeren in de lichtinstallatie, terwijl ze er niet zeker van zijn dat ze volgend jaar in de tweede klasse spelen.
Klopt. Ze zullen er nog bijna 400 lux bij moeten prikken.

Realistisch gezien zullen Antwerp, Cercle, Lierse, Eupen, Roeselare, Tubeke en WS Brussels op basis van hun stadion een 1A licentie kunnen krijgen. Een aantal van hun moeten alleen wat investeren in het licht. Bij Brussels ga ik er vanuit dat ze de beschikking hebben over het hele Machtensstadion.

Dat zijn dus 7 clubs en dan zou er 1 plaatsje overblijven voor de best presterende club die 800 lux, 4000 plaatsen en 1500 zitjes heeft. Tenzij een van de andere clubs uit het niets een heel stel stoeltjes plaatst...


wekke

Enig idee hoe het dit seizoen zit met nummer 15 uit eerste klasse? Play Off 3 gaat niet door dus ik veronderstel dat hun seizoen er eind maart gewoon op zit?