Ik 'boycot' Ryanair niet, maar zal wel voor een andere maatschappij kiezen indien deze onder min of meer dezelfde voorwaarden een vlucht aanbieden en daar zit hem de crux. Over 1,5 week vlieg ik naar Porto. Vanaf Eindhoven ben ik €75,- kwijt voor een retour. Een andere optie was via Schiphol met KLM en dat geintje kostte €230,- (+45,- parkeerkosten), dus €200,- duurder dan vanaf Eindhoven wat geografisch ook nog eens dichter bij mijn huis ligt.
Qua behandeling van het personeel zijn de berichten in de media heel eenzijdig en worden verspreid door het gespuis dat de vakbond heet. Ik ken persoonlijk een piloot bij Ryanair en die geeft aan dat de arbeidsvoorwaarden + salaris voor piloten meer dan prima zijn. Het zijn dan ook vooral de senior 'captains' die aan het einde van hun loopbaan nog een flinke salarisverhoging willen zien. Cabinepersoneel komt er misschien wat bekaaider vanaf, maar die hebben wel gewoon de mogelijkheid om hun contract op te zeggen en ergens anders aan het werk te gaan (én er is werk genoeg, ook in de luchtvaart sector).