Bekersensaties

Gestart door hgrm, okt 28, 2015, 22:52:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jona93

Citaat van: Jampot op okt 30, 2015, 17:51:47
Hmm, Jona. Kun je me dan toch eens uitleggen hoe je dan wedstrijden voor je geboorte kan bezoeken? EK Finale '88 zou mij wel cool lijken namelijk ;-)
Er bestaat zoiets als Wikipedia waar je alles kan opzoeken ;-)
laatste wedstrijd: leeuwkens teralfene-vk liedekerke 25/11/12
volgende wedstrijd: panters okegem-ophasselt 02/12/12

Jef400

Ja, maar volgens mij bedoelde de topicstarter hier wedstrijden waar je bij bent geweest. Niet allerlei sensaties uit het verleden.

spons

Citaat van: Jampot op okt 30, 2015, 17:51:47
Hmm, Jona. Kun je me dan toch eens uitleggen hoe je dan wedstrijden voor je geboorte kan bezoeken? EK Finale '88 zou mij wel cool lijken namelijk ;-)

De EK finale van 1988 was inderdaad wel aardig maar de halve finale was veel leuker.

Ben bij beide wedstrijden in het stadion geweest
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Jef400

Als jij het zegt geloof ik je op je woord.
Het zal vast heel mooi geweest zijn die Duitsers-mythe in de laatste minuut te doorbreken.

wekke

In totaal zag ik 34 wedstrijden in de Beker van België en 2 in de Nederlandse beker. Goed voor 119 goals. In 7 wedstrijden gingen we verlengen waarvan er in 3 wedstrijden penalty's de doorslag moesten geven. Een relaas van enkele (net-niet) stunts en opmerkelijke uitslagen.

*15/11/2003 K. Lierse S.K. – Hedera Millen (IV) 3-2

Lierse had een enorm lastige avond tegen de toenmalig vierdeklasser. Bij een 2-2 stand bleef Millen speler Stoffels op de grond liggen door een blessure. Doelman Gielen werpt de bal buiten in de veronderstelling dat de verzorgers het terrein kunnen betreden. Lierse wierp echter snel in en Archie Thompson scoorde de beslissende 3-2. Tot groot ongenoegen van Hedera Millen dat verbouwereerd was van het gebrek aan sportiviteit. Lierse stond toe om de wedstrijd te herspelen en haalde het uiteindelijk met 5-0. Een net-niet-stunt die uit de officiële uitslagen is geschrapt.

*16/03/2005 K. Lierse S.K. – Charleroi 2-0 (Agg: 3-3)

Op zich een uitslag die niemand zou opvallen. Het is echter door de heenwedstrijd dat deze wedstrijd vooral bij de supporters enorm leeft. In die heenwedstrijd loopt er enorm veel mis. Lierse wordt gedwongen om in de reserve truitjes van Charleroi te spelen. Nadat ze vlak voor rust op 0-1 komen, komt het hele circus helemaal op gang. Twee rode kaarten, een penalty in de toegevoegde tijd en meer van die vreemde beslissingen van scheidsrechter Breda, zorgen ervoor dat gans Lierse zich bekocht voelt.

De sfeer was dan ook te snijden in de terugwedstrijd. Iedereen wilde revanche voor de gebeurtenissen in de heenwedstrijd. De supporters van Charleroi dachten dan weer dat ze zich moesten klaarstomen voor een oorlog. Voor de match werden er arrestaties verricht voor het bezit van steekwapens, een alarmpistool en meer van dat. Ook tijdens de wedstrijd vlogen de stenen en bengalen meermaals ons vak in. Toen de beslissende 2-0 viel ontplofte het Lisp dan ook helemaal.

*13/01/2007 K. Lierse S.K. – R. Antwerp FC (II)  1-4

Tweede Klasser Antwerp won ruim van Lierse, maar het resultaat deed er voor ons weinig toe. Alle randgebeurtenissen zorgden er voor dat dit mijn meest rampzalige voetbalervaring was. Zo'n avond liefst nooit meer!

*21/01/2009 NAC Breda – FC Groningen 2-2, Penaltyreeks 7-6

Geen verrassing en een wedstrijd tussen twee eredivisionisten, maar een absoluut geweldige bekeravond.  Deze avond had werkelijk alles: veel pyro, fantastische sfeer, veel doelpunten, strijd, spanning, een rode kaart en veel penalty's. Doelman Ten Rouwelaar was de absolute held door 4 strafschoppen te redden.

*28/01/2009 KRC Mechelen  (III) – K. Lierse S.K.(II)  1-0 (Heen)

Een derde klasser die het in de kwartfinale moet opnemen tegen een tweede klasser, het komt zelden voor. Het heerlijk oude bastion van de Racing was een ideaal decor voor deze nagenoeg uitverkochte derby. Lierse, dé te kloppen ploeg uit tweede klasse, speelde niet goed en had het lastig tegen een strijdvaardig Racing. In de tweede helft gingen de poppen helemaal aan het dansen toen Racing kon scoren uit een onterecht gekregen hoekschop. In de slotminuut scoorde Lierse de gelijkmaker, maar deze werd nog ten onrechte afgekeurd. Nochtans kwam de bal van een inworp en kon het nooit buitenspel zijn.

In de terugwedstrijd stelde Lierse orde op zaken en won het makkelijk met 3-0.

*03/03/2009 KRC Genk – K. Lierse S.K. (II) 2-2

Lierse schakelde dus in de vorige ronde KRC Mechelen uit en mocht nu naar topclub KRC Genk voor zijn halve finale. Het bezoekersvak was hopeloos uitverkocht en ik was noodgedwongen om in de thuisvakken plaats te nemen. Je voelde de nervositeit bij onze supporters, ook bij mezelf. Ik had al meermaals de halve finales bereikt, maar was nog nooit bij een bekerfinale van 'mijn' Lierse. Dat we dat als tweede klasser zouden klaarspelen, zou het nog specialer maken.

Lierse startte de wedstrijd ook goed, maar Genk kwam toch op voorsprong na een licht toegekende strafschop. Lierse was niet aangeslagen en De Witte kopte de gelijkmaker tegen de touwen. In de tweede helft begon KRC Genk helemaal erbarmelijk te voetballen en de Pallieters roken hun kans. Dan kwam de heerlijke aanval langs Tshiala en die knalde ons zo waar op voorsprong. Ik toon altijd het nodige respect naar de thuisfans indien ik in hun vakken zit, maar bij die goal kon ik me niet inhouden. In de slotfase slikten we nog de 2-2 via Tom De Mul. De vreugde was er niet minder om.

De terugwedstrijd werd pas op 22 april gespeeld op een moment dat de titel in tweede klasse definitief was gaan vliegen. De machine stokte en dat zag je ook in de return. Lierse deed het lange tijd goed, maar werd in de tweede helft kapot gecounterd. Een droge 1-4 en bye finale. Het had er nochtans eentje geweest tegen aartsrivaal KV Mechelen. Doodzonde.
Enkele jaren later zag ik Lierse nog maar eens (de 4e keer al) een halve finale verkloten. Bijna elke keer hadden we een goede uitgangspositie, maar werden we thuis gewoon weg geblazen. En zo heb ik die mooie geel-zwarte kleuren nog nooit in het Koning Boudewijnstadion kunnen aanschouwen.

*27/10/2009 Standard de Liège – K. Lierse S.K. (II) 2-1 (na verlengingen)

Ons 3e seizoen in tweede klasse en dit moest ONS seizoen worden. Het was op het hautaine af en als je er nu op terug kijkt, heeft dat onze club gekost. De miljoenen die toen in de vergetelheid gegooid zijn, hangen nu als een guillotine boven ons hoofd. Maar toen, in 2009, was alles pijs en vree. Als je 10 jaar miserie hebt meegemaakt dan snakt iedereen naar succes. Wij durven er soms nog al eens op prat gaan dat we in die periode ook gewoon één van de beste away-supports van het land hadden. Deze wedstrijd op Standard was daar een goed voorbeeld van.

Een helemaal uitverkocht uitvak, geweldige sfeer en dan die ontlading bij de goal. Ik krijg er nog steeds kippenvel van als ik er over nadenk. We sleurden er zo waar verleningen uit en Standard was helemaal de kluts kwijt. Tot een Lierse-speler in minuut 120 een oerdomme overtreding maakte. Strafschop, 2-1 en weg stunt. Maar wat een topavond.

https://www.youtube.com/watch?v=TPNwIdQGjUE

*28/10/2009 KVC Westerlo – Eendracht Aalst (III) 3-2 (na verlengingen)

Een dag na de net-niet-stunt op Sclessin ging ik een kijkje nemen in het Kuipje. Eendracht Aalst speelde onder leiding van de jonge Laurent Depoitre (nu KAA Gent en Rode Duivel) een geweldige wedstrijd. Westerlo stond op de rand van de uitschakeling tot hun spits, Dieter Dekelver, hen eigenhandig terug op en over Eendracht Aalst bracht.

*25/09/2012 Mouscron Péruwelz (II) – Standard de Liège 2-3 (na verlengingen)

Ik volgde mijn opleiding in Brugge en besloot om op dinsdagavond deze partij bij te wonen. Tweede klasser Moeskroen ging er vol voor en Standard kraakte zoals zo vaak in het Belgische bekertoernooi. Moeskroen kwam al vlug op voorsprong en Standard had in de 94e minuut een strafschop nodig om verlengingen af te dwingen. Die verlengingen waren nog geen 3 minuten onderweg of de rouches kwamen dankzij een own-goal op voorsprong. Moeskroen was niet aangeslagen, ging er vol voor en scoorde nog in de eerste verlenging de 2-2. Vijf minuten voor affluiten was het dan toch Standard dat definitief het laken naar zich toe kon trekken. Wederom een heerlijke voetbalavond, maar zoals zo vaak geen stunt.

*22/09/2015 KVC Westerlo – Cercle Brugge (II) 3-2
Als ik het zo zie dan heb ik een patent op wedstrijden die net geen stunt met zich meebrengen. Ook nu was dat weer het geval. Cercle Brugge was gewoon beter dan Westerlo, maar het ging toch nog op en over de bezoekers. Hyland maakte in minuut 85 de gelijkmaker en in de toegevoegde tijd ging de Brugse doelman in de fout en kon Visnakovs alsnog verleningen voorkomen.



Saltacampos

De leukste die ik zag was ongetwijfeld deze:
1996-1997 RRC "Heirnis" Gent (III)-R Antwerp FC (I) 1-1
de Racing ging door met de strafschoppen

en deze was ook wel wat:
2002-2003 KV Turnhout (IV)-KAA Gent (I) 3-1

Andere:
1995-1996 FC Diest (II)-RRCH Gent (III) 0-1
1996-1997 RRCH Gent (III)-R Cappellen FC (II) 2-1
Over land and sea

Nort

15-12-2015 HHC (III)2-0 NEC (I)
Zelden zo genoten van een bekerwedstrijd, mede doordat ik op de scheiding tussen het thuis- en uit publiek stond. Vanuit het 'uitvak' enkel frustatie op alles en iedereen. Om me heen kon men nauwelijks geloven wat er allemaal gebeurde.

hgrm

Met een gunstige loting (winnaar Capelle-VVSB vs. HHC) kan er dus voor het eerst sinds 1976 een amateurclub in de halve finale komen.

In 1976 bereikte IJsselmeervogels de halve finale en werd voor dat feit ook gekozen tot Sportploeg van het Jaar.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Koning Kriel

Was een mooie bekerstunt. Ook een dikke plus voor fox die de sfeer erg goed en passend in beeld brachten. Daar zat een regisseur die snapt wat bekervoetbal is.

Nort

Citaat van: hgrm op dec 16, 2015, 08:56:01
Met een gunstige loting (winnaar Capelle-VVSB vs. HHC) kan er dus voor het eerst sinds 1976 een amateurclub in de halve finale komen.

In 1976 bereikte IJsselmeervogels de halve finale en werd voor dat feit ook gekozen tot Sportploeg van het Jaar.

Met als opmerking dat IJsselmeervogels destijds 2x een Eerste divisie club en 1x Eredivisie club uitschakelde. Op dit moment heeft Capelle twee Eerste divisie clubs uitgeschakeld, VVSB eenmaal en HHC natuurlijk een Eredivisie club. 

Het beker sprookje van IJsselmeervogels was trouwens in het seizoen 1974/1975.

Jehoentelaar

Citaat van: hgrm op dec 16, 2015, 08:56:01
Met een gunstige loting (winnaar Capelle-VVSB vs. HHC) kan er dus voor het eerst sinds 1976 een amateurclub in de halve finale komen.

In 1976 bereikte IJsselmeervogels de halve finale en werd voor dat feit ook gekozen tot Sportploeg van het Jaar.

Als Kozakken Boys nog AZ verslaat kan het theoretisch nog een stuk gekker worden, maar zo ver zal het wel niet lopen.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

KRCM1904

#26
Ik heb er wel enkele meegemaakt met Racing Mechelen, ook al zijn er hiervan al enkele mooie van vernoemd, er is er eentje die mij altijd is bijgebleven. We noteren 27/10/1990 1/16 Finale Beker van België, AA Gent - RC Mechelen.
Racing Mechelen was het seizoen ervoor gedegradeerd uit 1e Nationale en speelde een kleurloos seizoen in 2de klasse met, volgens mij, veel gelijke spelen.  AA Gent was op dat moment de verrassende leider in 1e Nationale, ik dacht dat ze op dat ogenblik nog geen enkele nederlaag hadden opgelopen dat seizoen.
Racing speelde die avond goed georganiseerd en AA Gent kon maar weinig gevaar creëren.  Na 90' stond dan ook de 0-0 nog op het scorebord. Tijdens de verlengingen werd er ook niet gescoord en dus moesten penalty's beslissen wie er doorging.
Racing trapte ze alle 5 feilloos binnen (waaronder één van Joop Lankhaar, die hem perfect in de bovenhoek plaatste), AA Gent miste 1x, als ik het me nog goed herinner was het Herbots die over doel schoot.
Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)

Shepherd

11-08-2001 Spakenburg (III) - NEC (I). 0-0.
Toen de KNVB-beker een poulesysteem had waren verrassingen minder doorslaggevend: profclubs maken één keer een uitglijder, maar twee keer achter elkaar lijkt toch wat vergezocht.

NEC, dat samen met Zaterdaghoofdklasser Spakenburg en regiogenoot en Zondaghoofdklasser De Treffers in 1 poule zat moest openen op De Westmaat. Ondanks een spervuur aan kansen aan beide zijden en een beter NEC bleef het 0-0. Een zeer vermakelijke 0-0.

Het bleek een dure misser. NEC won met de grootste moeite de derby tegen De Treffers met 3-2, zodat Spakenburg wist wat het moest doen om winnaar te worden en NEC eruit te kegelen: met 2 of meer doelpunten verschil winnen.
De missie slaagde: in Groesbeek werd het 1-3.

Langemannetje

Citaat van: Shepherd op dec 29, 2015, 23:48:35
11-08-2001 Spakenburg (III) - NEC (I). 0-0.
Toen de KNVB-beker een poulesysteem had waren verrassingen minder doorslaggevend: profclubs maken één keer een uitglijder, maar twee keer achter elkaar lijkt toch wat vergezocht.
Juist daarom was de winst van GVVV op het Kasteel van Sparta Rotterdam zo mooi. In 2011 had GVVV een lastige opgave in het bekertoernooi door een uitwedstrijd naar Kralingen tegen de plaatselijke trots Excelsior Rotterdam te loten. Het werd 0-3 voor de Blauwen en Sparta Rotterdam kwam uit de koker als tegenstander in de volgende ronde. Wederom een uitwedstrijd.

Na een gemiste strafschop van de Kasteelheren, een spannende wedstrijd, een uitvak voorzien van vuurwerk, een hoop decibellen en 120 minuten voetbal was het 1-1, de strafschoppen nam GVVV beter. FEEST! En de kwartfinale, nog 2 potjes winnen voor de Kuip. Ook al in Rotterdam ;)

Helaas was de kwartfinale een anticlimax. 2500 supporters uit Veenendaal hadden het extreem koud (-10) en dolven het onderspit met 2-1, ondanks een vroege voorsprong via, wie anders dan, Dennis van Meegdenburg. Met name het kille stadion viel tegen in vergelijking met het sfeervolle Kasteel een ronde eerder.
73 grounds in 14 verschillende landen

Han

In het seizoen 2004/05 versloeg het dorpse El Gouna FC als derde divisieclub in de eerste ronde om de 'Kas Masr' (FA Cup) de Egyptische tweede divisieclub Nil Sohaq thuis met 5-1. 

In de volgende ronde werd de eredivionist Mokawloon met 1-2 in de hoofdstad Cairo uitgeschakeld. Een dergelijke reeks was nog nooit voorgekomen en sindsdien nog steeds ongezien.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed