#11Club: SD Eibar (7/20)
Stadion: Ipurua, Eibar
Wedstrijden: 1
- 26/03/2011 -
SD Eibar - Real Union 1-1 (Segunda División B)
TerugblikOf Vila-real een dorp is, daar valt misschien nog over te twisten, maar Eibar heeft slechts de helft van het aantal inwoners van Vila-real. Daarmee zijn ze niet alleen de kleinste plaats in de Primera, maar dat waren ze ook al in de Segunda.
Eibar ligt ongeveer halverwege Bilbao en Donostia-SS en wanneer je de bus tussen beide steden neemt passeer je het stadion van de
Armeros. Afhankelijk van de prestaties is Eibar ongeveer de vijfde of zesde Baskische club en daarom wilde ik er graag een keer naartoe.
Athletic speelde dit weekend een oefenduel tegen Celtic en het leek me een mooie gelegenheid voor een weekend Baskenland om naast de oefenwedstrijd eens wat kleine(re) Baskische clubs te bezoeken.
Dat Eibar ooit in de Primera zou gaan spelen leek destijds nog onmogelijk. Dat was op sportieve gronden, de club speelde namelijk nog nooit in de Primera en stond vooral in de schaduw van de grote vier Baskische giganten. Het voordeel daarvan is echter dat afvallers van deze giganten vaak bij Eibar tot wasdom komen. Vooral daardoor was Eibar lang klant op het tweede niveau maar tijdens mijn bezoek in 2011 zaten ze op het derde niveau, een periode die vier seizoenen zou duren. In 2013 volgde de terugkeer naar de Segunda en een jaar later gebeurde het voor onmogelijk geachte; het kleine Eibar werd kampioen en promoveerde naar de Primera, op sportieve gronden.
Er zat echter een addertje onder het gras. Vanwege een vreemde regel moest Eibar het eigen vermogen ophogen met 1,7 miljoen euro om in de Primera te mogen acteren. Ondanks dat Eibar als een van de weinige 'Spaanse' profclubs geheel schuldenvrij is werd er geen uitzondering gemaakt op deze regel die voor Eibar haar doel duidelijk mist.
De hele voetbalwereld leek medelijden te hebben met de situatie van de kleine Baskische club, Eibar profiteerde daarvan, bedacht een aandelenplan, haalde het benodigde geld op en kon nu ook op financiële gronden promoveren.
Wegens financieel gerommel bij Elche ontsnapte Eibar in haar eerste seizoen aan directe degradatie (karma?). Vorig seizoen werd de club keurig veertiende en ook dit seizoen staan ze wederom op een veilige plaats.
Het wonder duurt nog steeds voort...