En alweer een eigen versie van de realiteit, supporters van Espanyol voelen zich meer verbonden met Castilië, wat een onvoorstelbare onzin. Catalonië is een deel van Spanje, niet van Castilië. De supporters van Espanyol zijn vaak Catalanen die zich ook Spanjaard voelen, geen Castilianen, want dat zijn ze dus helemaal niet. Andaloesiërs zijn ook geen Castilianen, net zomin als Asturianen of Aragonezen, wel Spanjaarden. De supporter op je foto heeft dan ook een Spaanse en geen Castiliaanse vlag vast, want dat zou nergens op slaan.
Ik kan me voorstellen dat dit sommige forumleden begint te vervelen, maar zo lang deze op rabiaat separatisme geïnspireerde kletskoek door AH hier verspreid wordt, ga ik hem van tegenwoord dienen.
Zoals elke keer wanneer je op iets van mij reageert ga je er zelf dingen bij verzinnen, geef je irrelevante informatie ter ondersteuning van je subjectieve standpunt én leg je mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb. Dat laatste is nog het ergste, en dan als klap op de vuurpijl mij verwijten dat ik mijn eigen versie van de realiteit heb. Hoe kan ik jou in godsnaam serieus nemen?
Welke taal je spreekt, waar je familie woont, wat je gestudeerd hebt en hoeveel ervaring je hebt is leuk voor je. Toch heb je van een discussie voeren weinig kaas gegeten.
Even voor de duidelijkheid, je haakt in op de volgend regel...
Omdat Barcelona het uithangbord van de Catalaanse identiteit wil zijn (daarover later meer) trekt Espanyol als tegenpool en dankzij haar naam vaak supporters die zich meer verbonden voelen met Castilië, zoals bijvoorbeeld deze malloot die boven het uitvak hing.
... en reageert daarop als volgt.
- Catalonië is een deel van Spanje, niet van Castilië.
- De supporters van Espanyol zijn vaak Catalanen die zich ook Spanjaard voelen, geen Castilianen, want dat zijn ze dus helemaal niet.
- Andaloesiërs zijn ook geen Castilianen, net zomin als Asturianen of Aragonezen, wel Spanjaarden.
- De supporter op je foto heeft dan ook een Spaanse en geen Castiliaanse vlag vast, want dat zou nergens op slaan.Dan mag je mij uitleggen waar ik zeg dat Catalonië geen deel van Spanje, of wel van Castilië is?
Dan mag je mij uitleggen waar ik zeg dat supporters van Espanyol Castilianen zijn?
Dan mag je mij uitleggen wat Andalusië, Asturië en Aragón ermee te maken hebben?
Dan mag je mij tot slot uitleggen waar ik zeg dat de supporter op de foto met een Castiliaanse vlag wappert?
Het enige dat ik WEL zeg, is dat Espanyol vaak (!) supporters trekt die zich meer verbonden voelen met Castilië...
Net zoals Baskenland, Catalonië, Galicië en meer regio's heeft ook Castilië haar eigen normen en waarden, taal, cultuur en ideologiën. Deze zijn in Castilië over het algemeen overigens relatief conservatief en xenofoob is mijn ervaring.
Catalonië en vooral de florerende wereldstad Barcelona herbergen veel mensen die hun roots in Castilië hebben liggen vanwege de dramatische economie aldaar. Barcelonezen die hun roots niet in Catalonië hebben óf Barcelonezen die affiniteit voelen met de Castiliaanse ideologiën zijn simpelweg veel eerder geneigd om naar Espanyol te gaan i.p.v. naar andere alternatieven zoals bijvoorbeeld FC Barcelona. Dat zeg ik.
Waarom noem ik wel Castilië en niet Spanje? Omdat met het woord Spanje iedereen over één kam wordt geschoren en gezien de grote culturele en ideologische verschillen binnen het land zou dat de lading in dit geval niet dekken.
Het is geen toeval dat Ultras Sur samen met de ultras van Espanyol overal verderf zaaide...
Espanyol heeft overigens ook veel supporters die niet blij zijn met de Spaanse vlaggen in hun stadion, evenals het citaat van mezelf hierboven is dat iets dat ik van Espanyol supporters zelf vernam. Die zullen het wel weten lijkt me?
Je houdt jezelf, net zoals bijvoorbeeld nu nog steeds de Partido Popular en daarvoor ene Franco, het waanbeeld van de 'Spaanse supermacht' voor. Beter kijk je eens niet vanuit de Spaanse propagandamachine en vanuit je eigen subjectieve mening, maar accepteer je gewoon dat er miljoenen 'Spanjaarden' zich niet zo Spaans voelen als dat jij het graag zou willen zien.
Misschien dat wel dan wel normaal kunnen discussiëren?