Joost houdt ons geweldig op de hoogte wat betreft België, dus ik dacht dit voor de Oosterburen te doen. Eerst maar eens een stukje over de 4 hoogste divisies en voor de Regionalliga heb ik me beperkt tot de strijd bovenin. Volgende keer zal ik wat meer schrijven over de degradatiestrijd en misschien enkele Oberligen.
Bundesliga
Ondanks dat Bayern gisteren verloor van Hoffenheim is het hard op weg naar de volgende titel. Hoffenheim heeft gisteren door de overwinning op Bayern uitstekende zaken gedaan om zich te plaatsen voor de CL. Andere clubs die zich zullen plaatsen voor CL zijn Borussia Dortmund en RB Leipzig.
Hertha en FC Köln hebben zich wel veilig gespeeld en voor hun ziet het er goed uit om zich te plaatsen voor de Europa League. Daaronder(plek 7 t/m 16) zijn de verschillen klein.
Voor Ingolstadt ziet het er erg slecht uit en zullen degraderen naar de 2. Bundesliga. Voor Darmstadt is de situatie uitzichtloos. Zij kunnen zich al zeker klaar maken voor de 2. Bundesliga.
2. Bundesliga
Bovenin is het ongekend spannend! Vier clubs strijden nog om de titel en dus promotie. Hannover won gisteravond en gaat aan kop met 52 punten. De andere 3 clubs(VfB Stuttgart, Eintracht Braunschweig en Union Berlin) volgen met 50 punten, maar spelen vanavond nog.
Voor Karlsruhe ziet het er erg slecht uit en zij zullen waarschijnlijk naar de 3. Liga degraderen. Tussen plek 12 en 17 zijn de verschillen klein en ligt de degradatiestrijd nog open.
3. Liga
Voor MSV Duisburg ziet het er allemaal goed uit en zij zullen waarschijnlijk weer terugkeren naar de 2. Bundesliga. Voor de plaatsen 2 en 3 is de strijd nog volledig open. Dit geldt ook voor de 3 degradatieplekken onderin. Al ziet het er voor Paderborn en het belofteteam van Mainz slecht uit.
Regionalligen
Bayern
In de winterstop ging Unterhaching ruim aan kop met een voorsprong van meer dan 20 punten. De afgelopen weken liet Unterhaching wat steken vallen en inmiddels is de voorsprong geslonken naar 12 punten. Nummer 2 is het belofteteam van 1860 München. Er zijn nog 8 speelrondes te gaan dus ik verwacht dat Unterhaching het wel gaat redden. Het doelsaldo hebben ze ook mee.
Nord
Met nog 7 speelrondes te gaan heeft SV Meppen een voorsprong van 10 punten op Weiche Flensburg. De rest is al uitgespeeld voor het kampioenschap in Nord
Nordost
Afgelopen weekend stond de kraker tussen de nummer 2 energie Cottbus en koploper Carl Zeiss Jena op het programma. De thuisploeg won met 3-1, waardoor het gat tussen beide teams 5 punten is. Er zijn nog 8 speelrondes te gaan, dus het ligt hier nog open wie zich plaatst voor de play-offs.
Südwest
In de Regionalliga Südwest plaatsen de nummers 1 en 2 zich voor de play-offs. Koploper is Waldhof Mannheim(66 punten) en nummer 2, Elversberg, heeft 62 punten. Beide ploegen hebben 30 wedstrijden gespeeld. Andere kanshebbers om zich te plaatsen voor de play-offs zijn TSV Steinbach(55 punten) en Saarbrücken(54 punten). Zowel Steinbach als Saarbrücken hebben nog een wedstrijd tegoed.
West
Nog geen maand geleden waren de kaarten anders geschud in de Regionalliga West, maar de afgelopen weken heeft Viktoria Köln uitstekende zaken gedaan. In Februari stond de club nog 3e, maar nu staan ze 1e met 6 punten voorsprong op de naaste concurrenten BVB II en Gladbach II. Dit komt doordat BVB II en Gladbach II veel wedstrijden verloren in de maand maart en Viktoria verloor alleen van Aachen. Rot Weiss Oberhausen volgt op 12 punten, maar heeft nog een wedstrijd te gaan. De nummers 1 t/m 3 hebben nog 8 speelrondes te gaan.