Verder: lezen en reageren zijn niet verplicht.
Eens! Zal dus alsnog mijn variant van het lijstje delen.
Nederland:Buiten de clubs die ik support (Ajax, Telstar) is er een aantal clubs die ik (overwegend) positief beschouw.
Mijn haat tegen een andere club gaat niet zo triest als ik hier en overal lees bij anderen. Zo zou ik Utrecht, ADO en
010 Feyenoord moeten haten, maar ik kan sfeer en fanatisme altijd waarderen. Deze clubs hebben in mijn ogen een goede achterban en een eigen identiteit. Daarbij kunnen ze wel allemaal lopen roepen dat ze Ajax haten maar zonder Ajax missen ze de wedstrijd van het jaar..
Bovendien zijn er clubs als PEC, Groningen en noem maar op die hun stadion alleen vol krijgen als Ajax op bezoek komt..
Op gebied van trouwe fanschare waardeer ik NAC, FC Twente en TOP Oss. Verder kijk ik met een positief beeld AZ (leuk voetbal, veel Nederlanders uit eigen jeugd). Ik ben fan van het 'oude avondje voetbal' en als ik denk aan typische oldskool clubs (GAE, Cambuur) óf juist de typische clubs in de Keuken Kampioen Divisie spreken Dordrecht en Helmond Sport mij aan.
Er is een hoop clubs in Nederland waar ik niets mee heb. Clubs die zich in mijn ogen niet onderscheiden van de rest en niet echt een eigen identiteit of bijzondere support/stadion hebben.
Buitenland:Ik volg Olympique Marseille en PAOK ook (uitslagen, soms wedstrijd live ijken, waarschijnlijk volgend seizoen weer revisit).
Vroeger was ik echt supporter van AS Roma, maar tegenwoordig is het meer sympathie geworden.
Sympathielijst buitenland:
Olympique Marseille, PAOK, AS Roma, Nîmes Olympique, FC Nantes, Saint-Etienne, Girondins de Bordeaux, Wisla Krakow, Ruch Chorzow, Dukla Banska Bystrica, Spartak Trnava.
Zoals sommigen hier zullen herkennen is bij een aantal club de sympathie gestart na een bezoek aan de club. Sympathie is voornamelijk combinatie fans/stadion.
Haten is een groot woord, maar over sommige clubs heb ik enkel wat negatiefs te melden. Laat ik stellen dat ik het niet erg zou vinden als ze failliet zouden gaan. Ik heb het hier over plastic (koop)clubs waarvan de ziel al (grotendeels) is verdwenen: Real Madrid, Man. U, Man City, Chelsea, Bayern Munchen, Juventus etc. etc. Zoals je hieruit misschien al had geconcludeerd is de Champions League voor mij niet interessant wanneer de Nederlandse clubs uitgeschakeld zijn.