Er staan inmiddels weer 4000 man op de wachtlijst voor een seizoenkaart. Waar ze vandaan komen weet ik niet, het verbaast me elke keer weer.
Suggestie: marketingtrucje. Je zegt dat er 4000 man op de wachtlijst staan, dan zijn er altijd mensen die dan denken "help, ik moet opschieten met me op die lijst te zetten als ik ooit een seizoenskaart wil hebben." Het is goed vergelijkbaar met de "op = op", "laatste kans" en "opheffingsuitverkoop, nu 30 tot 90% korting".
Marketing is wetenschap. Marketing ontleent veel uit de psychologie. Mediamarkt komt met een foldertje met gigantische aanbiedingen. Ik heb dat ooit eens een beetje bijgehouden en kwam er achter dat er weliswaar inderdaad enkele prijsverlagingen waren, maar ook dat sommige "aanbiedingen" in prijs gelijk gebleven waren.
Marketing wil de consument doen geloven dat ze a) iets nodig hebben en b) het nu moeten kopen. Het is overigens een simpel gegeven dat we er eigenlijk allemaal intrappen, doordat we subtiel en vrijwel onbewust vakkundig beinvloed worden. Dat is overigens niet alleen met marketing, het is met politiek en voetbal niet heel anders. We moeten echt niet denken dat we een eigen mening hebben of zelfstandig beslissingen kunnen nemen. Dat is gewoon niet waar.
Het is ergens ook wel bewonderenswaardig hoe professioneel we zonder dat we er enige erg in hebben een kant op gedirigeerd worden. We zijn allemaal marionetten en de marketing weet meer van ons dan wij van onszelf. Vroeger werd je belaagd in winkelcentra door studenten met een klembord die je iets wilden aansmeren. Toen iedereen daar strak voorbij liep of met een zo groot mogelijke boog, verdween het klembord wegens de herkenbaarheid. Ik word nu steeds meer aangesproken door studenten in burger. Kortom, de marketing blijft ons in de gaten houden.
Ik zeg niet dat dit bij Heerenveen het geval is, maar aangezien Heerenveen uitermate gerafineerd in de markt is gezet als sympathieke familieclub door begin jaren negentig opzichtig met grote cijfers van Ajax te verliezen in de beker en daarbij acteurs op de tribune te zetten die daar heel sympathiek mee omgingen, denk ik dat de kans groot is.
Ik ben benieuwd wat ik vanavond ga eten, dat is vast al voor me bepaald door een mannetje van de AH.