Auteur Topic: Hoe het was  (gelezen 869539 keer)

Offline Rob1977_PSV

• Geslacht: Man
Re: Hoe het was
« Reactie #5595 Gepost op: dec 02, 2019, 12:30:43 »
Afgelopen week een "Lissabon-dubbel" gedaan; allereerst op donderdag Sporting CP-PSV.

Vooraf is de gemoedstoestand altijd prima; gezellig met iedereen een biertje doen en een beetje sightseeing, niets mis mee. We kregen vooraf het advies om uit te stappen bij de laatste halte van de groene lijn, bij Telheiras, maar aan die vorm van crowdcontrol doen we niet mee, want ervaringen in het verleden leren dat daar dan vaak een welkomstcomité staat te wachten voor de away-support. Zo ook nu. Daarom bij Alvalade uitgestapt en gezellig tussen de Portugezen nog een hapje en drankje gedaan en langzaam eens naar het uitvak gekuierd. De behandeling van de speciale eenheid van de politie zal wel deels gebaseerd zijn op Benfica-ajax van vorig seizoen, maar ik kon hem gezien het verloop van de dag niet geheel plaatsen.

De wedstrijd zelf was na 15:40 minuut gespeeld en het bleef uiteindelijk bij 4-0. Wat me verder opviel, was het rumoer tussen de beide supportersgroepen op de korte zijden bij Sporting. Er werd bij het einde van het duel over en weer gefloten, heel apart. Verder maak ik aan het zoveelste Europese debacle maar geen woorden vuil. Ik vermoed dat ik niet de enige van de 2.300 was die wel weer toe was aan een biertje..

Op zaterdagavond 18:00 uur naar SL Benfica geweest, was een leuke ervaring. De kaartjes op donderdag gekocht in de fanstore in het centrum en er waren maar weinig vakken beschikbaar voor de verkoop. Prima plekken kunnen bemachtigen op de lange zijde, eerste ring voor een net prijsje. Stadion simpel te bereiken via station "Luz" en vooraf een stevig hapje en drankje gedaan bij het giga winkelcentrum om de hoek, Colombo.

De wedstrijd zelf dan, Benfica de nummer 1 trof Maritimo Funchal, de laagvlieger op plaats 14. De bezoekers creëerden in het begin van de wedstrijd twee aardige kansen, maar bij rust stond het al 3-0 en was het duel gespeeld. Na rust nog een goal van Vinicius en rond het uur pakte Gabriel van Benfica een domme tweede gele kaart. Duel op slot verder.

Ook bij Benfica viel het ons op dat er meerdere supportersgroepen of fanclubs (?) her en der door het stadion verenigd waren, iets wat in andere landen toch niet echt gebruikelijk is. Sfeer was verder wedstrijd gerelateerd, dus in mijn ogen prima. Zeer fel en fanatiek bij goals en beslissingen van de arbiter die betwist konden worden, maar verder geen massaal gezang ofzo. Iets wat gezien het affiche en de stand ook normaal is.

Kortom, de ene 4-0 is de andere niet, maar Lissabon als voetbalstad is zeer goed te verteren, mede ook gezien de prijs van het bier en het eten! Aanradertje!
Altijd in voor een mooie Europese trip met PSV of een ordinaire groundhop ergens in het wilde weg!

Offline Nort

« Reactie #5596 Gepost op: dec 02, 2019, 12:42:23 »
[...]

maar Lissabon als voetbalstad is zeer goed te verteren, mede ook gezien de prijs van het bier en het eten! Aanradertje!
Voor een 2e keer in Lissabon geweest en ik kan je verhaal alleen maar onderstrepen. Een fijne stad (datzelfde geldt ook voor Porto), waarin het massa toerisme nog niet aanwezig is (of niet opvalt).

Offline Koning Kriel

« Reactie #5597 Gepost op: dec 09, 2019, 09:38:37 »
Zaterdag de dubbel Freiburg + Strasbourg gedaan.

Het stadion van Freiburg vond ik erg leuk de wedstrijd was dan weer heel slecht. Gelukkig net voor tijd een prachtige goal waardoor we geen 0-0 zagen. Bratwurst was van degelijke Duitse kwaliteit.
Bij Strasbourg was het stadion een stuk minder interessant maar waren de sfeer en met name de wedstrijd een stuk beter. Het spektakelstuk eindigde uiteindelijk in 4-2. Het broodje worst hier was dan wel weer matig.

Al met al weer een prettige trip. Nort en Maikel bedankt voor het gezelschap.
Gezelschap 10
Stadion 8/5,5
Sfeer 5/8
Wedstrijd 4/9
Eten 7/4

Offline hgrm

• floodlight-fetisjist
  • Administrator
« Reactie #5598 Gepost op: dec 09, 2019, 09:50:20 »
Het broodje worst hier was dan wel weer matig.

Dat verbaast me. Toen ik er een paar jaar geleden was, gooiden ze alles op een doorgesneden stokbrood. Hamburgers, worsten, zelfs friet. Was goed binnen te houden. 
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Offline Koning Kriel

« Reactie #5599 Gepost op: dec 09, 2019, 09:57:09 »
Dat hadden wij ook verwacht en gehoopt.

Offline Saltacampos

« Reactie #5600 Gepost op: dec 09, 2019, 11:04:11 »
Dat verbaast me. Toen ik er een paar jaar geleden was, gooiden ze alles op een doorgesneden stokbrood. Hamburgers, worsten, zelfs friet. Was goed binnen te houden.
Dat is een typisch Noord-Franse snack, in België in kebabzaken ook wel te krijgen onder de noemer "Franse hamburger"
Het belangrijkste voetbal is het amateurvoetbal

Offline Nik

• Championship-nieuws
« Reactie #5601 Gepost op: dec 09, 2019, 13:46:02 »
Twee weken geleden heb ik Valencia-Chelsea bezocht. Ik kom niet vaak in Spaanse stadions (dit was de 3e na Barcelona en Malaga), maar wat is Mestalla prachtig zeg! Vooraf natuurlijk al veel over gehoord en gelezen, en ik moet zeggen dat alle verhalen klopte. De ligging, de  tribunes en het geluid/ de akoestiek wanneer het publiek te horen was, was prachtig! Daarnaast hielp het wedstrijdverloop (2-2) ook wel erg mee.

Mijn interesse ligt voornamelijk bij Engels voetbal, maar ik moet zeggen dat Mestalla wel in mijn top-5 gekomen is.

« Laatst bewerkt op: dec 09, 2019, 13:48:31 door Nik »

Offline ksclgiov282

« Reactie #5602 Gepost op: dec 09, 2019, 14:11:06 »
Twee weken geleden heb ik Valencia-Chelsea bezocht. Ik kom niet vaak in Spaanse stadions (dit was de 3e na Barcelona en Malaga), maar wat is Mestalla prachtig zeg! Vooraf natuurlijk al veel over gehoord en gelezen, en ik moet zeggen dat alle verhalen klopte. De ligging, de  tribunes en het geluid/ de akoestiek wanneer het publiek te horen was, was prachtig! Daarnaast hielp het wedstrijdverloop (2-2) ook wel erg mee.

Mijn interesse ligt voornamelijk bij Engels voetbal, maar ik moet zeggen dat Mestalla wel in mijn top-5 gekomen is.

Ben er nog nooit geweest maar het lijkt me inderdaad een fantastisch stadion. Het doet ook heel Brits aan, zo met due overkapping van de hoofdtribune, alles dicht op het veld. Het oude stadion van Athletic leek er mij ook zo eentje.

Offline Nort

« Reactie #5603 Gepost op: Gisteren om 10:47:02 »
Afgelopen maandag bezocht ik West Ham – Arsenal en dat was een fijne ervaring op ieder gebied. West Ham toonde zich een goede gastheer door de kaartjes met 60% te verlagen. Het Olympisch Stadion was allerminst een vervelende locatie en was eigenlijk een heel leuk en prettig stadion. De fans op de tribune bewezen dat de sfeer in de Premier League er nog altijd is en dat de competitie veel levendiger is als de ‘AMF’ beweging probeert voor te doen.

Offline syntric

« Reactie #5604 Gepost op: Gisteren om 11:12:30 »
Afgelopen maandag bezocht ik West Ham – Arsenal en dat was een fijne ervaring op ieder gebied. West Ham toonde zich een goede gastheer door de kaartjes met 60% te verlagen. Het Olympisch Stadion was allerminst een vervelende locatie en was eigenlijk een heel leuk en prettig stadion. De fans op de tribune bewezen dat de sfeer in de Premier League er nog altijd is en dat de competitie veel levendiger is als de ‘AMF’ beweging probeert voor te doen.

Zowat de eerste die het een leuk en prettig stadion vind :-)
Groundhopper for life :-)

Offline Nort

« Reactie #5605 Gepost op: Gisteren om 11:28:16 »
Zowat de eerste die het een leuk en prettig stadion vind :-)
Ook ik zie liever een ouder stadion op een traditionele plek in een woonwijk, maar dat is helaas niet meer de realiteit. Zowel van binnen als buiten hebben ze er echt moeite ingestoken om het een eigen tintje te geven. Maar het is natuurlijk populair in de supporterswereld om alle veranderingen te veroordelen.

Offline rogo_breda

« Reactie #5606 Gepost op: Gisteren om 11:46:08 »
Dit is de eerste keer dat ik hier iets positiefs over hoor. Het is toch gewoon een feit dat het géén voetbalstadion is, dat veel plekken ver van het veld af zitten met slecht zicht? Niet? Dat ze er een WHU uitstraling hebben gegeven is dan inderdaad wel positief om te horen.
Toevallig een deel van deze wedstrijd op tv gekeken en het viel me juist echt op dat er totaal geen sfeer was.

Offline rogo_breda

« Reactie #5607 Gepost op: Gisteren om 11:50:35 »
De laatste wedstrijd in het RSV stadion in Rheydt afgelopen zaterdag was ook een bijzondere ervaring. Meer groundhoppers dan fans, volgens de Groundhopper app waren er maar liefst 224. Het leek op een openlucht museum waarin iedereen wat rondliep tijdens de wedstrijd. Blijft een mooie bak met de groene terraces, zonde dat dit gaat verdwijnen.

Offline Nort

« Reactie #5608 Gepost op: Gisteren om 11:58:56 »
Dit is de eerste keer dat ik hier iets positiefs over hoor. Het is toch gewoon een feit dat het géén voetbalstadion is, dat veel plekken ver van het veld af zitten met slecht zicht? Niet? Dat ze er een WHU uitstraling hebben gegeven is dan inderdaad wel positief om te horen.
Toevallig een deel van deze wedstrijd op tv gekeken en het viel me juist echt op dat er totaal geen sfeer was.
Ik stond op de korte zijde en die tribune staat bijna net zo ver/dichtbij van het veld als op Upton Park. De lange zijdes zijn indd wel (te) ver van het veld af.

De sfeer op tv (bij Ziggo Sport) vind ik bijna altijd niet overeen komen met de sfeer in het stadion. Het lijkt wel of zij e.o.a. het stadion geluid wegzuiveren. 

Offline hgrm

• floodlight-fetisjist
  • Administrator
« Reactie #5609 Gepost op: Gisteren om 12:54:02 »
Ik ben er geweest voor het honkbal in de zomer. Dat is natuurlijk een ander verhaal met andere afmetingen van het veld, andere kijklijnen en extra tribunes. Het stadion maakte geen verpletterende indruk en heeft weinig eigens. Wat dat betreft staan er nu vier moderne stadions in Londen (WHU, Spurs, Arsenal en Wembley) en ik vind ze -voor zover ik aan de plaatjes kan zien- redelijk inwisselbaar, terwijl de oude stadions die ze vervangen allemaal iets eigens hadden.
Wat Arsenal en Spurs nog als pré hebben, is dat de nieuwe stadions op (vrijwel) dezelfde plek staan, terwijl West Ham uit een working class omgeving is weggeplukt en in een nietszeggende omgeving is terecht gekomen. Wat mij betreft de doodsteek voor de club als authentieke Londense club.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen