Auteur Topic: Hoe het was  (gelezen 756267 keer)

Offline Joost

Re: Hoe het was
« Reactie #5145 Gepost op: sep 25, 2018, 10:38:46 »
Buiten het prettig weglezende verslag toch wel een paar opmerkingen;

- Als je zowel het begin als de laatste twintig minuten mist kun je natuurlijk niet van een echte Vinck spreken
- In het Strahov stadion wordt nog wel gevoetbald dus Camp Nou is niet het grootste van Europa
- Hoe is het met jullie pap

Offline Nort

« Reactie #5146 Gepost op: sep 25, 2018, 11:37:27 »
Citaat
- Als je zowel het begin als de laatste twintig minuten mist kun je natuurlijk niet van een echte Vinck spreken
Klopt, de wedstrijd was echt bijzaak en ik ging puur voor het stadion. Sowieso 'tel' ik normaliter nooit jeugdwedstrijden als een vinck, tenzij er niets anders speelt (zoals b.v. Sparta Praha U19, nu we het toch over het Strahov hebben)

Citaat
- In het Strahov stadion wordt nog wel gevoetbald dus Camp Nou is niet het grootste van Europa
Formeel zul je misschien wel gelijk hebben, maar de tribunes in het Strahov zijn bijna allemaal afgekeurd en is nooit gebouwd om voetbalwedstrijden te hosten.

Citaat
- Hoe is het met jullie pap
Naar omstandigheden goed. Het heeft last van nierstenen, dus niets 'ernstigs' al moest die afgelopen zondag PSV - Ajax wel laten varen.

Offline Saltacampos

• Geslacht: Man
« Reactie #5147 Gepost op: sep 26, 2018, 18:19:27 »
Leuk verslag ivm Barcelona. Ik heb, gezien ik sinds mijn prille jeugd fan ben van de aartsrivaal, niet bepaald enige sympathie voor deze club, maar vind het wel leuk om jouw ervaringen te lezen, vooral omdat het zo goed als ondenkbaar is dat ik ooit dat stadion bezoek. Bij Atletico zie ik me nog wel eens opduiken en wie weet zelfs op een moment van zinsverbijstering bij dat raszuiverheid nastrevende clubje uit Bilbao (de tegenstander van de dag kan immers altijd wat morele steun gebruiken), maar Nou Camp is me een paar bruggen te ver.

Het is inderdaad zo dat de sfeer bij dit soort clubs vaak tegenvalt, het publiek is verwend, er zijn heel veel toeristen, want veel van de vaste supporters laten deze (voor hen totaal onaantrekkelijke) duels links liggen. Je moet het eigenlijk vergelijken met PSV dat een amateurclub voor de beker thuis ontvangt. Enkel geld telt nog en het maakt de grote clubs niets meer uit van wie dat komt. Ze hebben zelfs liever dat vaste klanten thuis blijven en zo plaats maken voor de occasionele fan die zonder morren een stevige toegangsprijs betaalt voor een wedstrijd die de anderen vaak niet eens willen zien.

De verschillen tussen de top van Europa en de rest worden zo groot dat verrassingen mirakels worden. Schaalvergroting, niets aan te doen. Tot 1963 was er in Duitsland niet eens een nationale competitie en waren de Oberliga's het neusje van de zalm. Nu is Bayern meestal al in februari kampioen en is er 0,0 spanning. Dit gebeurt in meerdere landen en dus lijkt de tijd me niet veraf meer dat er naar een echte gesloten Europese competitie gegaan wordt naar Amerikaans model in NFL, NHL of MSL. Vreselijk voor meerwaardezoekers als wij, maar onvermijdelijk, vrees ik.
« Laatst bewerkt op: sep 26, 2018, 18:21:46 door Saltacampos »
Het belangrijkste voetbal is het amateurvoetbal

Offline Jeje

• Tempohopper
« Reactie #5148 Gepost op: sep 26, 2018, 20:43:17 »
Anders dan vooraf gepland opende ik mijn halfjaar in Engeland met een CL wedstrijd:

https://tempohopper.wordpress.com/2018/09/26/manchester-city-olympique-lyon-1-2/

Offline De publiekswissel

« Reactie #5149 Gepost op: okt 08, 2018, 10:34:50 »
Dit weekend was ik getuige van een bijzondere derby in de Ardennen. Althans, het woord derby hoorde ik vaak vallen en er was veel publiek. Door een lekke band van de mountainbike, toevallig precies in het dorpje Vencimont, moesten wij onze plannen aanpassen. Precies op dat baalmoment hoorde ik getoeter en gejuich. Om drie uur trapte de lokale club FC Vencimont op eigen veld af tegen de buren van Bièvre. Mijn fietsmaat, die niets met voetbal heeft, vervolgde de route om de auto op te halen en ik stond in de kantine van het knusse FC Vencimont. Een paar honderd man stond langs de lijn met nog wat oranje rook erbij. Langs het veld hing een groot spandoek met de tekst: Bienvenue l'enfer orange. Het veld was nog slechter dan een omgeploegd weiland, het niveau van nog lager niveau en de scheidsrechter moest alles alleen doen omdat ik geen grensrechters zag. Wellicht is dat normaal in deze klasse. Na wat onderzoek bleek dit een competitiewedstrijd te zijn in 2B van Namur. Het vele publiek en de uitzichten op de bergen rondom het veld zorgde ervoor dat ik de lekke band snel vergat. FC Vencimont leek met een 2 - 1 te gaan winnen totdat de keeper van de thuisploeg en zijn verdediging de tegenstander in het zadel hielpen door een mooie blunder. Voor leeg doel kon de spits van Bièvre de gelijkmaker binnen schieten. Het zorgde voor veel gejuich van de bezoekers. Aan de overzijde van de kantine stond een geinige tribune. Een beter moment voor een lekke band was er niet, gelukkig maar.
« Laatst bewerkt op: okt 08, 2018, 12:02:40 door De publiekswissel »
Bestel hier het boek: "De republiek wordt uitgeroepen":
http://bit.ly/2hmZOxb

Offline Saltacampos

« Reactie #5150 Gepost op: okt 08, 2018, 15:01:54 »
Afhankelijk van hoe groot het tekort aan scheidsrechters in een provincie is, zal je wel of niet assistenten hebben op een bepaald niveau. In Oost-Vlaanderen moet je het standaard alleen klaren als ref tot en met Vierde Provinciale, al heb ik ook al wedstrijden in Derde Provinciale gezien zonder assistenten. De vriendjespolitiek bij de lokale scheidsrechterskorpsen, de dramatisch slechte begeleiding van jonge refs en het laks optreden van de bond tegen (verbale of andere) agressie jegens scheidsrechters hebben hiertoe geleid en er zal niet snel verbetering in komen.
Interessante lectuur in dit verband:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180607_03550332

Offline Joost

« Reactie #5151 Gepost op: okt 08, 2018, 15:25:12 »
Dat blijf ik iets heel raars vinden in België, arbiters moeten lid zijn van een vereniging.

Offline De publiekswissel

« Reactie #5152 Gepost op: okt 08, 2018, 15:29:40 »
Dat blijf ik iets heel raars vinden in België, arbiters moeten lid zijn van een vereniging.

De scheidsrechter deed zijn best (gaf de tegenpartij zelfs een penalty) en na afloop had hij ook de trui aan van de thuisclub. Dus de thuisclub moet een eigen scheidsrechter leveren neem ik aan..... Misschien ook wel de logische en enige oplossing in deze schaarse bewoonde gebieden.
Bestel hier het boek: "De republiek wordt uitgeroepen":
http://bit.ly/2hmZOxb

Offline willytown79

« Reactie #5153 Gepost op: okt 08, 2018, 15:33:34 »
Dat is in Duitsland ook overigens

Offline Joost

« Reactie #5154 Gepost op: okt 14, 2018, 00:06:59 »
FC Alken v Zonhoven VV is geen topaffiche maar slechts 1 van de 2 die ik nog mis in de hoogste Limburgse provinciale klasse.
Aangekomen ter plaatse bleek het ook nog eens een spuuglelijk kunstgrasveld te zijn. Wel was er meer publiek want de jeugdploegen werden voorgesteld.

De eerste helft was vrij matig en ik had honger dus dokte braaf 4 euro voor een bakje matige frietjes.

Maar... in de rust word ik aangesproken door Andy die ik 4 jaar geleden eens ontmoette op een zaterdagmiddag in de Luikse 3e provinciale klasse. Hij was niet alleen deze avond want ook Peter Abbott was mee, zijn 751e ground in België was het.

Dat is deze man; https://www.bbc.com/news/uk-england-suffolk-24611956

En zo werd het toch een schitterende avond.

Offline Saltacampos

« Reactie #5155 Gepost op: okt 14, 2018, 11:48:24 »
FC Alken v Zonhoven VV is geen topaffiche maar slechts 1 van de 2 die ik nog mis in de hoogste Limburgse provinciale klasse.
Aangekomen ter plaatse bleek het ook nog eens een spuuglelijk kunstgrasveld te zijn. Wel was er meer publiek want de jeugdploegen werden voorgesteld.

De eerste helft was vrij matig en ik had honger dus dokte braaf 4 euro voor een bakje matige frietjes.

Maar... in de rust word ik aangesproken door Andy die ik 4 jaar geleden eens ontmoette op een zaterdagmiddag in de Luikse 3e provinciale klasse. Hij was niet alleen deze avond want ook Peter Abbott was mee, zijn 751e ground in België was het.

Dat is deze man; https://www.bbc.com/news/uk-england-suffolk-24611956

En zo werd het toch een schitterende avond.
Toffe ontmoeting, als Engelsman 751 grounds in België doen, is bijna niet te geloven.
Vier euro voor een bakje friet is schandalig duur.

Offline Hugo

• Cheese & Union
« Reactie #5156 Gepost op: okt 14, 2018, 13:04:08 »
Toffe ontmoeting, als Engelsman 751 grounds in België doen, is bijna niet te geloven.

Zeker als je tussendoor (bijna) alle thuiswedstrijden van Woves hebt gezien.

Offline Jeje

• Tempohopper
« Reactie #5157 Gepost op: okt 21, 2018, 20:45:15 »
Hearts vs Aberdeen was 1 van de gaafste wedstrijden die ik ooit bezocht heb! Uitgebreider verslag en foto's volgen morgen/overmorgen!

Offline Jehoentelaar

• Groundhoppen kent geen divisie
« Reactie #5158 Gepost op: okt 24, 2018, 11:19:22 »
Het mocht een goede anderhalve maand duren voor ik afgelopen zondag weer langs de lijnen van een veld stond. Toch, nadat ik begin september bij FC Twente - TOP Oss was, was het dit weekend eindelijk weer raak. Ik had al eens gehoord van het voormalige Noord-Nederlandse voetbalkampioenschap, dat werd gehouden in de eerste helft van de vorige eeuw. Wat ik als lijstjesfreak niet wist, was dat ik stiekem al twee van de negen voormalige kampioenen had gevinckt. Tevens bleken de overige zeven clubs allemaal nog overeind te zijn (opmerkingen mogelijk) én is de reeks op een enkeling na prima bereisbaar met het openbaar vervoer. Ik heb wel een zwak voor 'levende' voetbalgeschiedenis en dus kon ik het niet laten om één van die vroegere kampioenen te bezoeken. Daarom ging ik op de fiets naar Sportpark Kardinge voor een thuiswedstrijd van GVAV-Rapiditas in de Tweede Klasse K.

GVAV-Rapiditas is één van de oudste clubs van de stad en zoals waarschijnlijk bekend de geestelijk vader van FC Groningen. De club werd, voordat 'de FC' het levenslicht zag, in 1940 kampioen van Noord-Nederland en speelde van 1955 tot 1971 profvoetbal. Halverwege die periode werd de prof-afdeling ondergebracht in een aparte stichting, welke bij wederpromotie in 1971 werd hernoemd tot FC Groningen. De amateurs gingen met de oprichting van de stichting apart verder in de vierde klasse. Sindsdien wist GVAV geen grote successen te boeken, behoudens een periode in de eerste klasse enkele jaren geleden. In het heden is de ploeg actief in de tweede klasse, waar het op de zondag een divers gezelschap noordelijke tegenstanders treft. Vanmiddag kwam de Friese formatie VV Oerterp langs. Oerterp, de oudste club van het gelijknamige dorp Oerterp/Ureterp (opgericht 1949), bivakkeerde jarenlang in de vierde of derde klasse en beleefde twee pieken in de tweede klasse, waaronder sinds vorig seizoen toen het meteen een zesde plek wist veilig te stellen inclusief periodetitel. Van een Durchmarsch richting de eerste klasse kwam het echter niet en dus mogen de Friezen dit seizoen voor de vijfde maal komen opdraven in de tweede klasse.

Voor twee euro entree en een euro voor een programmaboekje (mét kans op een prijs van de lokale slagerij) stond ik op Sportpark Kardinge. Dit terrein, gelegen tussen de buitenwijken Beijum en Lewenborg aan de noordoostkant van de stad, oogt weinig gezellig. Eén groot clubgebouw huist vier verschillende amateurclubs (GVAV-Rapiditas, D.I.O., Oosterparkers en DIVA'83). Daar omheen is een zestal velden te vinden, welke tot mijn vreugde bijna uitsluitend uit natuurgras bestaan. Althans, op papier, want het hoofdveld van GVAV had niet veel weg van een grasveld. In de tweede klasse is men echter niet van suiker gemaakt, dus voetballen zouden ze. En hoe.

Op dit niveau is het niet ongebruikelijk dat het doelpunten regent en ook deze middag op Kardinge was dat het geval. In een wedstrijd met veel aanvalsdrang en prima veldspel (ondanks het veld) bolde vooral na rust het net veelvuldig. De vroege 0-1 van Oerterp bleef lang op het bord, tot vlak voor rust de thuisploeg tegen de verhoudingen in tweemaal na elkaar toesloeg. Dit bleek het recept van de middag, want de rust was nauwelijks voorbij of de bal lag er wederom tweemaal in - van 0-1, via 2-1 naar 2-3 in amper tien minuten voetbal. Daar bleef het uiteraard niet bij, want na pakweg een uur voetballen wist GVAV weer twee maal te scoren en stond het 4-3. Oerterp speelde eigenlijk de hele wedstrijd het betere spel, maar in totaal tien minuten van onoplettendheid zorgde wel voor liefst vier tegendoelpunten. Gelukkig voor de thuisploeg wist het dit euvel te verhelpen volgens de oude wet 'de aanval is de beste verdediging'. Met een kwartier voor tijd werd de zoveelste gelijkmaker van de dag op het bord gezet en vier minuten voor tijd maakten de bezoekers de verdiende 4-5. Nadien zette GVAV nog enkele keren aan en werd Oerterp zichtbaar onder druk gezet, maar tot de 5-5 kwam het niet.

VV Oerterp pakte zodoende de eerste driepunter van het seizoen en is in de tussenstand GVAV-Rapiditas gepasseerd (9e om 10e). De Groningse thuisploeg moest na twee overwinningen op rij nu de derde nederlaag in vijf speelronden incasseren. Komend weekend hoeven de ploegen geen provinciegrenzen te overschrijden: GVAV gaat op bezoek bij Hoogezand, terwijl Oerterp bezoek krijgt van de volgende Noord-Nederlandse voetbalkampioen: LAC Frisia 1883.
Foto's en verslagen op https://www.facebook.com/jehoentelaar.

Twitter: @PreussenFanNL

Offline Nort

« Reactie #5159 Gepost op: okt 24, 2018, 12:42:33 »
...
Leuk verslag! Kwam er nog een beetje volk op af?