Auteur Topic: Hooliganisme  (gelezen 4798 keer)

Offline TeeZee

• Geslacht: Man
    • GroundhoppersNet
Hooliganisme
« Gepost op: okt 19, 2007, 16:24:50 »
Uit Engeland komt vandaag het bericht dat het aantal arrestaties van hooligans voor het eerst in vier jaar gestegen is (bron). 3788 Stuks tuig kreeg een paar armbandjes om met daaraan een agent. Dit is 0,01% van het totaal aantal toeschouwers in de Engelse competitie + interlandvoetbal in Engeland.

De top-3 in Engeland is momenteel als volgt:
1. Manchester United (195 gedraggestoorden)
2. Chelsea (135)
3. Sunderland (119)

Het aantal arrestaties i.v.m. geweld daalde dan weer wel. De stijging is dan ook vooral te wijten aan het strenger optreden tegen zaken als het gooien van objecten op het veld.

Heeft er hier ooit iemand (onvrijwillig) te maken gehad met hooliganisme? Mijn persoonlijke ervaring is dat het in Nederland het ergst is met het asociale gedrag rondom en tijdens wedstrijden.

Offline Rokerman

• www.sunderlandtrips.nl
Re: Hooliganisme
« Reactie #1 Gepost op: okt 20, 2007, 20:10:32 »
Heeft er hier ooit iemand (onvrijwillig) te maken gehad met hooliganisme? Mijn persoonlijke ervaring is dat het in Nederland het ergst is met het asociale gedrag rondom en tijdens wedstrijden.

Ik ben bij de vorige Tyne-Wear derby vlakbij een enorm opstootje "getuige" geweest. Ik zat vlak onder een executive box waar (blijkbaar) enkele N#wc@stle supporters zaten. Ze hadden zich vrij rustig gehouden tot de 1-3 viel en She@r#r uitviel met een knieblessure en onder oorverdovend gefluit het veld moest verlaten (zijn laatste competitie wedstrijd). Een aantal flinke Sunderland supporters klommen bij elkaar op de nek en tilden zichzelf zo het balkonnetje op. De haat in hun ogen was gewoon om bang van te worden. Ik heb door de loop der jaren flink wat geleerd van deze rivaliteit, maar zoals dit kon ik gewoon echt niet geloven. Dit was echt haat ! Het eindigde met een hoop glasgerinkel omdat ze door de ramen heen denderden van de box en een flink aantal politie die zich ertussen mengde. De 1-4 miste iedereen in ons vak aangezien iedereen meer naar achter dan naar voren keek....
FTM

Offline TeeZee

• GroundhoppersNet
« Reactie #2 Gepost op: nov 09, 2007, 12:47:17 »

Offline Erkaa

« Reactie #3 Gepost op: nov 09, 2007, 14:39:31 »
Heb zelf ooit een klap gekregen in een louche pub vlakbij Ninian Park, binnen 5 seconden stond ik buiten. Verder heb ik geen spannende dingen meegemaakt.

Bij Torquay blijft het 'hooliganisme' beperkt tot wat chavs die het uitvak bestoken met obscene gebaren en scheldwoorden.

Zo nu en dan ook bij deze club een incidentje. Onlangs in de FA Cup wedstrijd bij Bath City werden er wat flessen uitgewisseld met de lokale 'hoolies', voor de rest hebben ze bij Torquay weinig problemen met dit soort gasten. Die voelen zich meer thuis bij een club als Plymouth Argyle.

Offline The Wizard

« Reactie #4 Gepost op: nov 09, 2007, 21:35:19 »

Heeft er hier ooit iemand (onvrijwillig) te maken gehad met hooliganisme?

Vaak zat, met als dieptepunt de beruchte wedstrijd tegen de Spurs.
Ik stond op vak S en met de rust kwamen uit het niets honderd Engelsen het vak op.
Eerst deinsde iedereen beduusd achteruit, waarna het hele vak zich op die gasten stortte.
Met als gevolg dat de meesten over de reling 3 meter naar beneden vielen, sommigen met messteken en al.
Een gebeurtenis die misschien 2 minuten duurde, maar ik zie het nog seconde voor seconde voor me.

EDIT: Gezocht en gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=5wP2a-Lfqhw
« Laatst bewerkt op: nov 10, 2007, 21:01:27 door The Wizard »

Offline TeeZee

• GroundhoppersNet
« Reactie #5 Gepost op: nov 12, 2007, 20:21:20 »
Bij Sunderland v Newcastle en vooral Birmingham v Villa heb ik gezien dat er supporters het stadion werden uitgezet, maar of dat echt hooligansime was... Okee, die ene die het veld op kwam zou je zo kunnen noemen. Erg veel politie bij beide wedstrijden, maar echt intimiderend vond ik het niet. Al blijft het ook schelen dat de gemiddelde Engelsman de kaboutergrens van 1.75 m niet haalt.

Ik las vandaag in de krant dat er weer ongeregeldheden waren tussen Den Bosch en ADO-fans. Die lui schijnen elkaar niet te liggen en ik heb nooit goed begrepen hoe dat zo gekomen is.

Offline Han

« Reactie #6 Gepost op: mei 29, 2020, 12:44:59 »
Vandaag. 29 Mei 1985. Het Heizeldrama is een van de gezichtsbepalende 'factoren' voor het voetbal van vandaag. Het behoeft ook geen nadere introductie of toelichting. 39 mensen gingen naar een voetbalwedstrijd en kwamen niet meetrthuis. Live coverage. Macaber, morbide en sinister.

The game must go on...
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Offline Nort

« Reactie #7 Gepost op: mei 29, 2020, 12:55:36 »
Vandaag. 29 Mei 1985. Het Heizeldrama is een van de gezichtsbepalende 'factoren' voor het voetbal van vandaag. Het behoeft ook geen nadere introductie of toelichting. 39 mensen gingen naar een voetbalwedstrijd en kwamen niet meetrthuis. Live coverage. Macaber, morbide en sinister.

The game must go on...
Al duurde het nog vier jaar voordat er écht iets zou veranderen.

Offline Saltacampos

« Reactie #8 Gepost op: mei 30, 2020, 10:42:19 »
Al duurde het nog vier jaar voordat er écht iets zou veranderen.
In Engeland was toen al behoorlijk wat veranderd, het probleem was dat Brussel totaal niet voorbereid was op wat ging komen, er was toen in België nog nauwelijks (in mijn herinnering in het Ottenstadion in Gent bijvoorbeeld zelfs geen) scheiding van de supporters en men had o.a. vrije verkoop georganiseerd voor het beruchte vak Z waar (zoals te verwachten was) heel wat Belgen met Italiaanse roots zijn op af gekomen.

Dit soort geweld was ongekend behalve als het van de overkant van het kanaal kwam en dat was maar sporadisch.
Het belangrijkste voetbal is het amateurvoetbal

Offline Nort

« Reactie #9 Gepost op: mei 30, 2020, 21:24:07 »
In Engeland was toen al behoorlijk wat veranderd, het probleem was dat Brussel totaal niet voorbereid was op wat ging komen, er was toen in België nog nauwelijks (in mijn herinnering in het Ottenstadion in Gent bijvoorbeeld zelfs geen) scheiding van de supporters en men had o.a. vrije verkoop georganiseerd voor het beruchte vak Z waar (zoals te verwachten was) heel wat Belgen met Italiaanse roots zijn op af gekomen.

Dit soort geweld was ongekend behalve als het van de overkant van het kanaal kwam en dat was maar sporadisch.
Pas na het Hillsborough drama is men gaan beseffen dat het bedrijfsmodel van de tijd failliet was. Er was jarenlang een tekort aan geld en dat leidde tot onveilige stadions, etc.

Betaal tv heeft het mondiale voetbal dan ook gered om het hedendaags bijna de nek weer over te draaien met een overaanbod.