Ik ben geboren in Emmen, opgegroeid in Emmen en woonachtig in Emmen, dus de keuze voor FC Emmen (voorheen BV Emmen of BVO Emmen) is vrij logisch. Kom er sinds een jaar of 10, 11 denk ik zo. Eerst wat "toppers" gezien (beker tegen Heerenveen en Cambuur), toen eens nacompetitie meegepakt en aansluitend een seizoenkaart gekocht. Eerst in een saai vak, daarna verhuisd naar de fanatieke kant en sinds een jaar of 5 lekker dicht bij het uitvak om daar wat te kunnen ouwehoeren ;-) Sinds 2001 ook vrij fanatiek bezoeker van uitwedstrijden, ik heb een voornemen om alle profstadions in Nederland te bezoeken en van de 38 die er momenteel staan mis ik nog 5 op de lijst (NAC, NEC, Willem II, AZ en FC Twente). Ik ben toch wel voornemens die voor 2011 alle 5 bezocht te hebben.
En in het buitenland steun ik Redbridge FC, uitkomend in de Ryman League One, het 8e niveau in Engeland.
Ik speel vaak Football Manager, dat heette tot 2005 Championship Manager. In 2005 kregen de maker en de uitgever van CM ruzie (ofzo) en begon de uitgever Eidos met het maken van een eigen spel terwijl Sports Interactive (SI) doorging met het verbeteren van hun spel. Eidos had de rechten op de naam Championship Manager, SI had de rechten op de game-engine. SI vond in Sega een nieuwe partner en brengt sinds 2005 het spel Football Manager (FM) uit.
Anyway, sinds 2003 ofzo posthoer ik nogal wat op het forum van SI. Aangezien ik het spel via de richtlijnen van het LLM systeem (Lower League Management) speel besteed ik op dat aparte deel van het forum de meeste tijd. In 2004 kwam er opeens een kerel langs waaien die werkte bij een clubje in de lagere leagues in Engeland en hoezee, die club zou speelbaar worden in Football Manager 2005 aangezien de club hoog genoeg was geëindigd om uit te mogen komen in de toen net nieuw opgerichte Conference South (tegenwoordig Blue Square South dacht ik). Ik las wat mee over de club en heb op een goede dag mezelf geregistreerd op de website van dat semi-profclubje genaamd Redbridge FC. FM2005 kwam uit en vol goede moet begon ik als manager van Redbridge. Ik hield de supporters van de club via hun forum op de hoogte van mijn progressie en één van hun zei dat ik maar manager van de club moest worden. Nou, dat leek mij geen goed idee, maar een bezoek zou altijd kunnen.
Dus in de zomer van 2005 ben ik, samen met een goede vriend van me, naar Londen op vakantie gegaan. De eerste 4 dagen besteed aan het bezoeken van de grote clubs (Arsenal, Chelsea, Millwall, Spurs, Hammers, Charlton, Fulham) en op de laatste dag voor de terugreis waren we getuige van de eerste wedstrijd in de Ryman Premier League van het seizoen 2005/2006, Fisher Athletic - Redbridge FC (Redbridge degradeerde uit de Conf South in het voorgaande seizoen). Aangezien ik als buitenlandse gast naar Londen was gekomen mochten we op de zittribune plaatsnemen en na afloop werden we uitgenodigd voor het buffet waar alleen de besturen, committees en spelers welkom waren. Ik heb vaak moeten vertellen waarom ik in vredesnaam supporter was geworden van een club op dit niveau.
Sinds die bewuste 20e augustus 2005 ben ik trouw Redbridge supporter gebleven. Ik volg de club nog steeds, ik lees nog steeds dagelijks de website en heb al talloze malen gekeken om weer eens heen te gaan. En eindelijk, in januari 2009 ben ik in de trein gestapt en naar Londen afgereisd. Alleen. En ik ben bij het sportpark geweest waar Redbridge tegen East Thurrock United zou aantreden (de lampen van het veld van Redbridge waren afgekeurd door de FA). Ik hoorde een half uur voor aftrap dat de wedstrijd afgelast was. Sta je dan in een voorstad van Londen.... Het is 14.35 uur en je weet dat er om 15.00 uur in 7 stadions in Londen afgetrapt wordt bij wedstrijden in de 3e Ronde van de FA Cup. Dat kon ik nooit meer halen. Ik heb een taxi gebeld, ben naar het hotel teruggekeerd en de volgende dag naar huis vertrokken.
Maar goed, ik had wel na kunnen gaan dat je weinig kans hebt als een wedstrijd op 3 januari gepland staat en het vriest al een aantal dagen.
24 Juli ga ik weer naar Londen. Dit keer puur om de stad te zien (al zal ik Wembley op zeker bezoeken). Maar ik ben wel voornemens een oefenwedstrijd van Redbridge te gaan zien. En dan hopelijk in het Oakside Stadium, de thuisbasis van de club.
Verder heb ik wel sympathie voor een aantal clubs. In Nederland is dat Sparta Rotterdam. Ben daar als Emmensupporter een keer met bijna open armen ontvangen in het Supportershome en sindsdien heb ik wel een zwak voor Sparta gekregen. Probeer er eenmaal per seizoen heen te gaan.
En in het buitenland, och. Köln von'k vorig seizoen wel gezellig, dus die volg ik en Bochum deed me dit jaar ook wel wat. Maar ik heb het eigenlijk niet zo op grote clubs, ik kijk liever naar kleine clubs, waar iedereen elkaar kent. Als ik een keer naar Schotland zou gaan om voetbal te kijken heb je dikke kans dat ik bij Albion Rovers, Queens Park, East Five of Raith Rovers zit en niet bij Rangers, Celtic of Aberdeen. Clubs als Milan, Real M, Barca, Chelsea, Bayern, Lyon trekken me totaal niet, ik kies wel voor de kleintjes. Nadeel is dat ik geen vrienden of kennissen heb die er net zo over denken :D