Vandaag nog eens een wedstrijdje in Luxemburg meegepikt. Keuze had ik niet, dus werd het automatisch Jeunesse Esch - FC Wiltz. Het was de eerste keer dat ik een wedstrijd zag in het Stade de la Frontière. Eigenlijk wel een stadion dat me kan bekoren, vooral vanwege het feit dat je als toeschouwer zeer kort op het veld zit. In Luxemburg moet je niet naar het voetbal gaan vanwege de geweldige sfeer of de goedgevulde stadions, maar ik kan de wedstrijden wel waarderen omdat je daar nog relax een wedstrijd kan bekijken. Zelden scheiding van de supporters, je kan er nog met een biertje in de hand de tribunes op. Bij een wedstrijd van Avenir Beggen zag ik supporters wel eens gewoon met een krat bier de tribune intrekken.
Vandaag bij de wedstrijd in Esch-sur-Alzette zag ik ook weer zaken, waarvan je denkt, dit kan alleen in Luxemburg op het hoogste niveau. De wedstrijd was al meer dan 10 minuten bezig toen ik opmerkte, dat nog 2 lage oranje kegeltjes die ze bij de warming-up gebruikten nog op de doellijn stonden (wel tussen het doel en de cornervlag). Geen speler of scheidsrechter die er zich druk over maakte.
Tijdens de rust zag ik nog zo'n grappig feit. De securitymensen hadden bij de ingang blijkbaar enkele deo-spuitbussen in beslag genomen. Ze hadden die gemakshalve in een hoekje achter de toegangspoort op de grond gezet, alleen waren de securitymensen tijdens de rust waarschijnlijk een koffietje gaan drinken en zag ik een dame haar deo gewoon terug oprapen tijdens dat onbewaakt moment.
De wedstrijd zelf was niet hoogstaand, maar Jeunesse Esch legde geregeld wel mooie combinaties op de mat. FC Wiltz daarentegen speelde vooral op de counter, maar was daar weinig gevaarlijk mee. Een misverstand tussen een bezoekende verdediger en de doelman zorgde in de eerste helft voor een 1-0 ruststand. Vlak na rust verdubbelde Jeunesse Esch zijn voorsprong, 2-0. FC Wiltz was nadien niet bij machte om terug spanning in de wedstrijd te brengen. Eindstand 2-0.