Groundhopping > Britse eilanden

Republic of Ireland and The North

(1/10) > >>

Maroboduus:
Aangezien er zich onder ons een aanzienlijk aantal 'Brittannofielen' bevinden, ben ik benieuwd naar wat hun mening tov de voetbalnaties Ierland en Noord-Ierland is. Ik zag dat AthleticHolanda binnenkort ook een tripje naar Cork/Cobh op de planning heeft staan. Wat is jullie mening over de Ierse en Noord-Ierse grounds? Misschien heeft iemand vragen met betrekking tot de edele voetbalsport en de Ieren?

Hier alvast de links met de speelschema's voor Ierland

eircom League of Ireland Premier Division

http://www.eircomloi.ie/the-divisions/premier-division/

eircom League of Ireland First Division

..en Noord-Ierland

JJB Sports IFA Premiership & Championship

http://irishpremierleague.com/fixtures.htm

Denniz1974:
Zelf ben ik twee keer in Noord-Ierland geweest; in beide gevallen was Feyenoord het geldige excuus.

De eerste keer was in juli 1999 voor een bezoek aan een toernooi "The Belftast Challenge" met deelname van Liverpool FC, Feyenoord en de locale helden van Linfield FC en Glentoran FC.
Bij dit bezoek heb ik Windsor Park van Linfield FC twee keer bezocht (daar werd het toernooi gehouden) en heb ik The Oval van Glentoran één maal bezocht om de training van Liverpool FC bij te wonen.

The Oval vond ik een echt mooie, oude bak; het ademde voetbal. Windsor Park was een stukje moderner, meer een vierkante bak met losse tribunes.

Tijdens dit toernooi speelden beide clubs uit Belfast ook tegen elkaar; het klapte er flink op, erg fanatiek en veel strijd en inzet. Prachtig om mee te maken.

In mei 2002 ben ik nogmaals naar Belfast gegaan omdat Feyenoord er een oefenduel zou spelen tegen Crewe United (nee, niet Crewe Alexandra). Op het hele internet was niets over dit Crewe United te vinden, maar een aantal supporters hebben toch een verblijf in Belfast geboekt. Omdat er die dagen geen voetbal gespeeld werd (Feyenoord blies last-minute de boel af) hebben we die dagen in Belfast veel gewandeld en alle wijken en historische plaatsen bezocht. Ook de stadions van Crusaders en Cliftonville. Om eerlijk te zijn kan ik me van die stadions niet zo veel meer herinneren, behalve dat we overal gastvrij werden ontvangen en zonder probleem binnen mochten om foto's te maken.

@ Thom, Dennis en  Sebastiaan: Op m'n Hyves heb ik een foto staan van The Oval.

Maroboduus:
Dat is dus ook de reden vanwaar The Oval bij de fotoquiz zo snel werd geraden:-) Vroeg me trouwens al af in welk verband Feyenoord daar ooit heeft gespeeld.

Zelf heb ik The Oval in het seizoen 2004/2005 bij de thuiswedstrijd van Glentoran FC tegen Dungannon Swifts FC bezocht. Ik vind The Oval ook een prachtige bak, heerlijk midden in het vervallen East Belfast gelegen, alwaar Georgie Best zijn jeugd door bracht. De jonge Georgie was ook een fanatiek supporter van de club. Zelf speelde hij slechts één maal op The Oval en wel in het shirt van Glentoran in een testimonial tegen Manchester United.
Onderaan enkele foto's van The Oval.

De grootste rivaliteit in het Noord-Ierse voetbal bestaat inderdaad tussen Glentoran en Linfield. Frapant is overigens dat beide clubs een fanatieke protestante achterban hebben en de stadions van beide clubs in aarts-protestante wijken staan. Het Windsor Park van Linfield ligt zelfs midden in het beruchte Falls. Crusaders FC is net als Glentoran en Linfield ook protestants, alleen Cliftonville en Donegal Celtic vertegenwoordigen de katholieken in het Belfastse voetbal, hoewel laatstgenoemde ploeg de afgelopen jaren in een sportief dal bivakkeerde.

De derby tussen Linfield en Glentoran wordt overigens traditiegetrouw ieder jaar op Boxing Day op Windsor Park gespeeld. Eén van de redenen waarom Linfield ook bij de andere protestante clubs niet lekker ligt, is het feit dat de Noord-Ierse nationale voetbalploeg haar wedstrijden in het stadion van Linfield afwerkt en een deel van de recetten ook de club ten goede komt. Daardoor heeft het Glasgow Rangers van Noord-Ierland (Linfield speelt namelijk in een identieke "kit" als de protestantse broeder uit Schotland) jarenlang grote financiële voordelen ten opzichte van de rest gehad en dat in een competitie waarin de financiële middelen uiterst beperkt zijn.

En dan hebben we het nog niet over Belfast Celtic gehad. Ik laat het er echter voor nu bij.

Sebastiaan_W:
Ik ben 1x in Ierland geweest en dit was onder andere samen met Spons. We hebben toen de laatste wedstrijd op Lansdowne Road bezocht, voordat het gesloopt werd. Dit was de oefenwedstrijd tussen Ierland en Nederland op 16 augustus 2006. Hieronder een fotoverslag.

Lansdowne Road in zicht.

Het oranje publiek bestond voor deze oefenwedstrijd uit een kleine 300 man.

In de rust even omgelopen

Denniz1974:
Fraai stadion, jammer dat het plat is / gaat.
Maar eh ...(ff off topic) ... support jij het nederlands elftal ??????

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie