"Typisch Engelse Stadions"

Gestart door hgrm, sep 21, 2008, 21:23:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ici c est Paris

Citaat van: hgrm op sep 22, 2008, 16:42:20
Het gaat volgens mij niet om de afstand, maar meer om de feeling. Wat dat betreft zit er al een hemelsbreed verschil tussen FC Utrecht en Fortuna Sittard. Beide zijn ze door een verkeersader (Waterlinieweg resp. spoorlijn) gescheiden van de stad, maar bij Utrecht heb ik toch altijd het gevoel dat je echt in Utrecht bent, terwijl ik in Sittard het gevoel had in de middle of nowhere te zijn.

Overigens: het is erg leuk om Utrecht te horen scoren als je anderhalve km verder (in Lunetten) op de tennisbaan staat, zoals ik afgelopen vrijdag mocht ervaren....

Haha, een goede kennis (ze is tevens Utrechtfan) lag te bevallen in het Diakonessenhuis in het Utrecht. Misschien 500 meter, was ook te horen zei ze. Lunetten, daar zat ik op school, en bij die tennisvereniging naast heb ik menig voetbalwedstrijd gespeeld, haha.

Maar bij Utrecht is het zo, als je de Waterlinieweg onderdoor gaat kom je gelijk in de verkeerschaos van de stad terecht en rij je direct een volksbuurt in. Dat geeft toch wat feeling ook lijkt me.

spons

Citaat van: Ici c est Paris op sep 22, 2008, 02:10:43
Het is zoiezo een prachtfoto, dat is een ding wat zeker is. Zelf gemaakt?

Ik wist niet dat het Philips Stadion zo dicht op een woonwijk stond. Dit jaar maar eens bezoeken, helaas wel met de combi, dus zal er niet zoveel van meekrijgen.

als je wilt kan ik je waarschijnlijk wel aan losse kaarten voor PSV - Utrecht helpen
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Stadionhopper

Citaat van: witte leeuw op sep 22, 2008, 16:16:36
Volgens mij valt dat nog wel mee:
Cambuur, Veendam, De Graafschap, AGOVV, Go Ahead Eagles, Telstar, Haarlem, Volendam, Sparta, Excelsior, Dordrecht, Willem II, TOP Oss, Helmond Sport, VVV Venlo, PSV, FC Eindhoven, MVV, FC Omniworld en Heracles.

Is toch nog meer dan de helft die tegen een woonwijk aanliggen of midden in een woonwijk liggen. Cambuur, Veendam, De Graafschap, GAE, Telstar, Haarlem, Volendam, Sparta, Dordrecht en PSV liggen zeker midden in een woonwijk.

VVV speelde voorheen in De Kraal, MVV speelde voorheen op de Boschpoort, Heracles speelde voorheen aan de Bornestraat.

Bij Haarlem, Volendam, Dordrecht, Cambuur had ik nou echt niet het gevoel dat het midden in een woonwijk ligt. En Roda, Fortuna, AZ en Utrecht mag ik hopelijk niet serieus nemen. Het mooiste voorbeeld is GAE dat ligt prachtig aan de Vetkampstraat.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Houseman

Cambuur ligt toch echt in een woonwijk. Was je met een combi ofzo?

Stadionhopper

Citaat van: Houseman op sep 22, 2008, 18:04:24
Cambuur ligt toch echt in een woonwijk. Was je met een combi ofzo?


Ik kwam aangelopen uit de zijde waar de trainingsvelden liggen en daar heb je bepaald niet het gevoel dat t in een woonwijk ligt.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Ici c est Paris

Citaat van: spons op sep 22, 2008, 17:49:02
als je wilt kan ik je waarschijnlijk wel aan losse kaarten voor PSV - Utrecht helpen

Dat zou erg mooi zijn. Kom hier later op terug, bedankt!

HJanneman

Citaat van: Dennis1981 op sep 22, 2008, 19:29:17
Ik kwam aangelopen uit de zijde waar de trainingsvelden liggen en daar heb je bepaald niet het gevoel dat t in een woonwijk ligt.

Ik woon aan die zijde van het stadion en hoe ik ook naar het stadion loop, ik kom alleen maar door woonwijken: het stadion van Cambuur heeft aan de 'Cambuurbar-zijde' echt iets van de Zaagmuldersweg waar het Oosterparkstadion aan lag.
Het Cambuur-stadion ligt in 'oud-oost' en dat is een echte volksbuurt!

Sebastiaan_W

Citaat van: Dennis1981 op sep 22, 2008, 18:01:42
VVV speelde voorheen in De Kraal, MVV speelde voorheen op de Boschpoort, Heracles speelde voorheen aan de Bornestraat.

Bij Haarlem, Volendam, Dordrecht, Cambuur had ik nou echt niet het gevoel dat het midden in een woonwijk ligt. En Roda, Fortuna, AZ en Utrecht mag ik hopelijk niet serieus nemen. Het mooiste voorbeeld is GAE dat ligt prachtig aan de Vetkampstraat.

Het nieuwe stadion van Heracles is aan één kant gescheiden van een woonwijk, net als MVV. Als je bij VVV vanaf het parkeerterrein naar links gaat dan rij je volgens mij ook een woonwijk in.

Bij Haarlem, Volendam, Dordrecht, Cambuur kan jij het gevoel hebben dat het niet midden in een woonwijk ligt, maar het is toch echt zo. Roda, Fortuna, AZ en Utrecht heb ik niet genoemd.

GAE is zeker geweldig vooral, omdat het in een volkswijk ligt. Helaas is het uitvak verplaatst naar de lange zijde en merk je er nu weinig tot niks meer van als bezoekende supporter.

Maroboduus

Jammer dat de leuke inzet van dit topic niet heeft kunnen verhinderen dat de discussie uiteindelijk grootendeels verzandt in een ordinair 'het stadion van mijn cluppie ligt wel in een woonwijk en dat van andere clubs niet'. Ik stel voor dat de liefhebbers van een dergelijke discussie een apart topic openen waarop de google earth-foto's van de Nederlandse stadions worden geplaatst, zodat er per geval geouwehoerd kan worden over de precieze afstand van de cornervlag ten opzichte van het eerstvolgende woonhuis.

Sebastiaan_W

Citaat van: Maroboduus op sep 23, 2008, 10:03:03
Jammer dat de leuke inzet van dit topic niet heeft kunnen verhinderen dat de discussie uiteindelijk grootendeels verzandt in een ordinair 'het stadion van mijn cluppie ligt wel in een woonwijk en dat van andere clubs niet'. Ik stel voor dat de liefhebbers van een dergelijke discussie een apart topic openen waarop de google earth-foto's van de Nederlandse stadions worden geplaatst, zodat er per geval geouwehoerd kan worden over de precieze afstand van de cornervlag ten opzichte van het eerstvolgende woonhuis.

Er werd geopperd, dat PSV één van de weinige clubs is die nog in een woonwijk liggen of tegen een woonwijk aanliggen. Ik heb daarop aangegeven dat dat wel meevalt. Genoeg Nederlandse stadions liggen nog in een woonwijk of grenzen aan een woonwijk, maar is het nu typisch Engels.

Volgens mij is het in Engeland nu ook de trend om fantasieloze bakken op braakliggende terreinen te planten.

Voor mij blijven stadions als van Arsenal(Highbury), Brentford en Tottenham Hotspur typisch Engels en de tijd van de staantribunes, zoals Han dat heeft meegemaakt, heb ik helaas niet mogen ervaren.

Op dit moment doet geen één Nederlands stadion me denken aan typisch Engels. Zelfs GAE niet meer en dat komt vooral door de verbouwing aldaar. Misschien dat er in België nog een paar leuke typisch Engelse Stadions zijn. Racing Mechelen misschien?

Hugo

Racing Mechelen vind ik vooral "typisch Belgisch". En dat vind ik positief.

Sebastiaan_W

Citaat van: Hugo op sep 23, 2008, 11:02:46
Racing Mechelen vind ik vooral "typisch Belgisch". En dat vind ik positief.

Ik ben van mening dat er in België voor groundhoppers meer te zien is, dan in Nederland. Racing Mechelen, KV Mechelen, KV Kortrijk, Berchem Sport, Olympic Charleroi, Beveren en zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden te noemen.

Waar ik zelf nog graag naartoe zou willen zijn o.a. Antwerp FC, La Louvière, Eendracht Aalst, Rupel Boom, Willebroek-Meerhof en Standard Luik.

Han

Citaat van: Maroboduus op sep 23, 2008, 10:03:03
Jammer dat de leuke inzet van dit topic niet heeft kunnen verhinderen dat de discussie uiteindelijk grootendeels verzandt in een ordinair 'het stadion van mijn cluppie ligt wel in een woonwijk en dat van andere clubs niet'. Ik stel voor dat de liefhebbers van een dergelijke discussie een apart topic openen waarop de google earth-foto's van de Nederlandse stadions worden geplaatst, zodat er per geval geouwehoerd kan worden over de precieze afstand van de cornervlag ten opzichte van het eerstvolgende woonhuis.

Als ik 'mijn cluppie' lees haak ik sowieso al per default af en ik denk dat ik daar in geheel eigen stijl eens fiks over ga fulmineren in het topic over 'Clubliefde'.

On topic vermoed ik dat normale mensen, maar ook 'hoppers', de bakermat van het voetbal en van de stadionarchitectuur als referentie gebruiken om de sfeer, de ligging, de dakconstructie etc, te 'duiden' als 'typisch'.  Zo zag ik in de topic-start een foto die wat mij betreft beelden oproept van Home Park. Andersom heb ik dat nooit.


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Stadionhopper

Citaat van: witte leeuw op sep 23, 2008, 09:11:55
Het nieuwe stadion van Heracles is aan één kant gescheiden van een woonwijk, net als MVV. Als je bij VVV vanaf het parkeerterrein naar links gaat dan rij je volgens mij ook een woonwijk in.

Bij Haarlem, Volendam, Dordrecht, Cambuur kan jij het gevoel hebben dat het niet midden in een woonwijk ligt, maar het is toch echt zo. Roda, Fortuna, AZ en Utrecht heb ik niet genoemd.

GAE is zeker geweldig vooral, omdat het in een volkswijk ligt. Helaas is het uitvak verplaatst naar de lange zijde en merk je er nu weinig tot niks meer van als bezoekende supporter.

Roda, Utrecht en AZ werden door iemand anders genoemd dat klopt. Maar VVV ligt niet in een woonwijk. Het is een kuil gegraven boven op een berg.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Ici c est Paris

Ach, aan een woonwijk of in een woonwijk vind ik ook nog een verschil.

Maar waar hebben we het over zeg.