Ik ben zeer zeker een wielerliefhebber, volg de Tour de France ieder jaar op de voet. Van de vlakke etappes kijk ik eigenlijk alleen de laatste 10 kilometer, omdat het toch vaak uitdraait op een massasprint. De bergetappes daarentegen kijk ik van begin tot eind. Heb eens in de zomervakantie met mijn ouders aan de voet van de Alpe d'Huez op een camping gestaan, en ben er toen ook zelf tegenop gefietst. Helaas kwam de tour toen niet langs de Alpe d'Huez. Wel heb ik een keer op de Plateau de Beille gestaan, echt fantastisch om dat tourcircus eens van zo dichtbij mee te maken. Vind het trouwens geweldig dat Armstrong de komende editie weer mee gaat doen, en ik ben ervan overtuigd dat hij de tour voor de achtste keer gaat winnen. Verder ben ik erg benieuwd hoe Robert Gesink het zal gaan doen. Gezien zijn prestaties van afgelopen seizoen (4e dauphine libere, 7e vuelta, 10e os, 10e wk), lijkt het erop dat we eindelijk weer eens een Nederlander hebben die met de besten mee kan doen.
Zelf fiets ik in de zomer ook zo nu en dan een stukje om mn conditie een beetje op peil te houden. Vaak ga ik dan over de Holterberg, die ligt tussen Nijverdal en Holten en heeft stukken met een stijgingspercentage van 10%, een aanrader voor de fietsliefhebber. Vorige zomer kwam ik Bram Tankink 's avonds nog tegen op een terras hier in Enschede, na enkele biertjes gedronken te hebben ben ik maar s op hem afgestapt en heb een praatje met hem gemaakt. Echt een hele relaxte gast, dus sindsdien ben ik fan van Tankink. Een echte topper is het natuurlijk niet, maar wel een zeer verdienstelijke knecht.
Het mooie van wielrennen vind ik dat het veel meer is dan op een fiets zitten en maar kijken wie er als eerste over de finish komt (net zoals voetbal veel meer is dan 22 spelers die dom achter een bal aan rennen). De heroiek, de eigen belangen, de teambelangen, armstrong die de hele dag doet alsof hij een slechte dag heeft en Ullrich die daardoor z'n hele team opoffert, het afzetten van een sprinter in een overvol peloton, kasseienstroken, etc. Veel van deze dingen komen heel mooi terug in het boek 'de renner' van tim krabbe, wat ik met veel plezier gelezen heb.