Deze club is niets anders dan het bekende Waldhof Mannheim. Niet zo gek lang geleden nog Bundesliga, daarna afgezakt naar de Oberliga SW, inmiddels in de kopgroep van de Regionalliga Süd. Chio was overigens een sponsor.
Inderdaad. Chio is één van 's lands grootste en bekendste chipsfabrikanten (
www.chio.de) en heeft in het verleden kennelijk enkele jaren de naam aan de club kunnen binden. Overigens ligt de tijd dat Waldhof 1. Bundesliga speelde vrij lang achter ons. In de 2. Bundesliga was men echter een vaste waarde. Het seizoen voor het financiële debacle waardoor de club in de Oberliga Baden-Württemberg verder moest, eindigde men als 4de en miste dus ternauwernood promotie naar de 1. Bundesliga.
VfR Oli Bürstadt
Ook een interessante club. De club heeft overigens op een korte en succesvolle periode na altijd gewoon VfR Bürstadt geheten. Ook "Oli" was een sponsornaam, ookal heb ik geen idee wat voor bedrijf dat zou moeten zijn. Bürstadt kwam in totaal 4 seizoenen in de 2. Bundesliga uit. In 2002 speelde men nog in de Oberliga Hessen. Daarna ging het stijl bergaf. Tegenwoordig komt de bekendste club uit het stadje dat niet ver van Worms aan de hessische kant van de Rijn is gelegen in de KIA Kreisliga A van de Kreis Bergstraße uit. Daar mag het tegen grootmachten als TG Jahn Trösel, Alemannia Groß-Rohrheim en FSV Zotzenbach aantreden. Het stadion dat aan 12.000 toeschouwers plaats biedt, staat er nog steeds getuige o.a. deze link met prachtige foto's:
http://www.stadien-in-baden-wuerttemberg.de/dateien/stadion/hessen/buerstadt/ground.htmlEigenlijk zou ik er binnenkort eens een kijkje moeten nemen, superver is het immers niet.
FSV Salmrohr
Deze club speelde in de jaren 80 kortstondig in de 2. Bundesliga en is daarmee synoniem geworden voor een succesvolle dorpsclub die evensnel weer van het landelijke voetbaltoneel verdween als dat ze was verschenen. De club pendelde de afgelopen jaren tussen Oberliga Südwest en Verbandsliga Rheinland. Dit seizoen komt men in die laatste divisie uit. Zelf heb ik jaren geleden eens een wedstrijd van ze in de Oberliga tegen de voormalige Bundesligist FC Homburg 08/Saar bezocht. Dat was op een doordeweekse dag en er zaten toen nog geen 150 man in het stadion waar meer dan 10.000 toeschouwers in passen. Het was in de tijd dat ik nog altijd met de trein reed. Salmrohr heeft weliswaar een stationnetje, maar veel treinen stoppen er niet. Overigens ligt dat station ook helemaal in de middle of nowhere. Ik ben toen ruim op tijd vertokken en moest nog een kilometer of vijf lopen. Op de heenweg namen een paar reservespelers van Homburg die uitgerekend mij de weg naar het stadion vroegen (Salmrohr was totaal uitgestorven, zoals waarschijnlijk altijd) mij nog een stukje mee.