Komende zomer staat alweer een bezoek gepland aan 3 MLB teams (brengt mijn totaal dan op 19 MLB-stadions): Cincinnati Reds, Kansas City Royals en de St. Louis Cardinals. Ook de minor leagues zijn leuk om te zien.
Vind ik toch ook erg indrukwekkend, 19 verschillende MLB-stadions. Dus naast voetbalhopper toch ook een serieuze baseballhopper? Staan er in Europa ook nog wat interessante baseballgrounds, of moet je daarvoor toch over de grote plas?
Ik vind schaken een fascinerende denksport en ik speel het zelf op matig niveau tot op de dag van vandaag, hetzij met Mohamed Abdou in een shisha-café op straat, hetzij op internet tegen een computer.
Schaken als fascinerende denksport kan ik me goed voorstellen, maar als fascinerende kijksport een stuk minder. Schrijf je dan ook de zetten van de grootmeesters aandachtig mee en zit je van vreugde op je stoel heen en weer te schuivelen als een outsider Anand met een klassieke opening vanaf de eerste zet onder druk zet?
Over wielrennen hebben we het in een ander topic reeds gehad. Buiten het voetbal bezoek ook structureel alleen ijshockeywedstrijden. Verder ben ik in het verleden wel eens bij de tennistoernooien in Rosmalen en Rotterdam geweest. Ik heb ook wel eens wat American Football-wedstrijden bezocht, hoewel ik me daar nu niets meer bij voor kan stellen. Legendarisch was wel een match van de Amsterdam Admirals tegen de Scottish Claymores in 2000. Die wedstrijd werd ivm het naderende EK voetbal van de ArenA naar het Olympisch Stadion verplaatst en aldaar kwam men er een half uurtje voor de kick-off achter dat het speelveld eigenlijk te klein was en besloot men de wedstrijd met één zgn. endzone af te werken. Dat zorgde voor kolderieke en totaal krankzinnige speelsituatie's die met het professioneel beoefenen van sport niets meer te maken hebben. Geloof dat de gasten uit Schotland die wedstrijd ook dik wonnen.
Goed, verder ben ik wel eens bij het EK schaatsen in Heerenveen geweest in de tijd dat Bart Veldkamp nog voor Nederland reed en Falko en Rintje nog de scepter in schaatsland zwaaiden. Ik heb wel eens een rugbymatch om de Heineken Cup op Lansdowne Road gezien, was vreemd genoeg bij een WK Indoor Athletiek in Lissabon van de openingsceremonie tot en met de finalenummers drie dagen later en heb éénmaal de heren schansspringers naar beneden zien komen in Willingen. Schansspringen heb ik van kind af aan een bijzonder imposante sport gevonden. Helaas werd deze sport een aantal jaren geleden vooral in Duitsland (ik ga het toverwoord nog éénmaal gebruiken) enorm gehypt, met alle gevolgen van dien. Maar nu de normaliteit is weergekeerd zou ik graag eens het Neujahrsspringen in Garmisch of een wereldbeker in Zakopane willen bijwonen. Voorlopig zit dat er echter nog niet in.