Blijkbaar onlangs Köln-Düsseldorf voor 47.000 man ? Wow, dat is veel meer dan ik had verwacht, maar wellicht een galawedstrijd want in Rhein Energie Stadion ?
Dat was de wintergame, dat is eenmaal per jaar op wisselende locatie.
Maar daar moet je echt niet bij willen zijn denk ik, het is echt een degradatie van de sport zo'n evenement. Mensen zijn ooit sporten gaan bezoeken en stadions gaan bouwen omdat ze het spelletje leuk vonden. Als je dan ijshockey gaat spelen in een voetbalstadion dan maak je er alleen maar een event van waar mensen bij willen zijn, de sport is dan van ondergeschikt belang.
Ik wil ook wel een lans breken voor Nederlands ijshockey. Ik heb het spel op diverse niveaus gezien (Eredivise, DEL, Oberliga oa) en het is niet zo dat het niveauverschil tussen de DEL en de Eredivisie er voor zorgt dat het een veel leuker is om naar te kijken dan de ander. Ijshockey is een sport waarbij de spelers continue in beweging zijn en het altijd op en neer golft. Veel belangrijker is dat de teams redelijk gelijkwaardig zijn.
Duits ishockey in de hogere regionen is ook volledig gekaapt door ultra's die er ongeveer hetzelfde trucje als in het voetbal doen. Het wordt ook in vrijwel alleen maar nieuwe hallen gespeeld.
Je hoeft echt niet naar Duitsland als je een keer het ijshockey wil zien. In Nederland staat in Tilburg, Den Haag en Geleen een sfeervolle ijshal. Tilburg speelt in de Oberliga en is regelmatig helemaal vol. Geleen en Den Haag kun je prima bezoeken in de play-offs en is het sfeervol en vol. Ook Nijmegen is wel een aanrader omdat het daar weer leeft en het een heel bijzondere baan is.