IK had geen idee dat er zoveel mensen komen kijken bij het ijshockey. Of is 2.000 een grote uitzondering?
Ik denk dat misschien hockey in de buurt komt maar qua gemiddelde toeschouwersaantallen bij teamsporten zal ijshockey na voetbal komen in Nederland.
Je hebt in Nederland:
Heerenveen, ongeveer 800 gemiddeld, 2000 als het ergens om gaat, nog meer als het een finale betreft
Tilburg, ongeveer 1800 gemiddeld, capaciteit is 2500 en zit regelmatig vol
Geleen, ongeveer 900 gemiddeld, volle bak=1750 en die zullen er woensdag wel zijn
Amsterdam, of het nu heel goed of heel slecht gaat, ongeveer 350 man
Eindhoven, ongeveer 350 gemiddeld, 1300 bij een finale
Den Haag, ondanks al het geld zo’n 700 gemiddeld, 1400 bij een finale
Nijmegen heeft dit jaar geen geld, hopelijk vinden ze wel weer een zak want ik vind ze wel thuishoren in de Eredivisie. Ze trekken ongeveer 750 man per wedstrijd.
Zoetermeer, Utrecht en Groningen hebben het recent geprobeerd in de Eredivisie maar trokken niet echt volle zalen. Zoetermeer wel tegen Den Haag maar daar bleef het bij.
Er zijn ook nog ijshallen in Leeuwarden, Hoorn, Rotterdam, Den Bosch, Leiden en Dordrecht.
Wat jou wel zou bevallen is dat er op de gamesheets van vrijwel alle in Nederland gespeelde wedstrijden een toeschouwersaantal staat. Zelfs bij de jeugd. De U12 wedstrijd Eindhoven v Den Bosch trok 52 toeschouwers.