Voetbaltijdschriften

Gestart door AthleticHolanda, mrt 30, 2009, 13:57:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: FC_Emmen op nov 18, 2015, 09:44:59
Er is ook een nieuw tijdschrift; Santos. Lijkt mij ook wel interessant.

Ik vond het nogal prijzig. Heb het vanmiddag doorgebladerd maar het lijkt wel interessant. Ze gaven zelf aan geen link met Staantribune te zien, ik zag die wel heel duidelijk.

FC_Emmen

Citaat van: Joost op nov 18, 2015, 16:18:13
Ik vond het nogal prijzig. Heb het vanmiddag doorgebladerd maar het lijkt wel interessant. Ze gaven zelf aan geen link met Staantribune te zien, ik zag die wel heel duidelijk.
Ik heb het nog niet gelezen, zal binnenkort eens een kijkje nemen bij de boekhandel.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

De Nor

Citaat van: Berend11 op nov 17, 2015, 14:15:31
Ik weet niet waar het vandaan komt, maar ik heb een enorme aversie tegen België (en Belgisch voetbal). Het hele systeem omtrent kampioen worden, het lage niveau (al maakt dat me in andere landen dan weer niks uit), de saaie stadions, de dode sfeer en het Franstalige. Daarbij wil ik bij een buitenlandse trip het gevoel hebben dat ik weg ben, bij België heb ik altijd het gevoel alsof het een soort mislukte versie van Nederland is.
Zit zelf als Nederlander in België en kan je gevoel totaal niet begrijpen (ookal heeft vrijwel iedereen weleens zulke irrationele (anti-)sympathiën) Je hebt hier nog geweldige ouwe stadions over staan. Denk daarbij aan een Royal Antwerp, Racing Mechelen, Diest, Hasselt, Olympic Charleroi, Tilleurs, etc etc. Daarnaast kennen zelfs de meeste stadions van de profclubs hier een veel grotere variatie dan de kant-en-klare blokkendozen in de Nederlandse Eredivisie.

Qua sfeer heb ik nog niet genoeg wedstrijden hier gezien om daar een objectief oordeel over te geven, maar op NAC, ADO en Feyenoord na heeft vrijwel elke club in Nederland een 'ultra-scene' met daarbijhorende trommels, megafoons en kansloze copy-paste liederen uit het buitenland. Kan me niet voorstellen dat dat in België zoveel erger zou zijn. Al is het natuurlijk op dat vlak maar wat je voorkeuren zijn, ik redeneerde vanuit de Engelse stijl van aanmoediging die toch nog veel navolging vindt onder groundhoppers.

----------

Op tijdschrift-vlak: Mocht iemand die Santos heeft gelezen een review kunnen geven? Staantribune vond ik helemaal geweldig, maar ben geen fan van verhalen over individuele voetballers en de meer voetbalinhoudelijk gerelateerde zaken zoals ik daarvan wel het idee had dat die het tijdschrift van Santos zouden domineren.

TeeZee

Staantribune is op wat luxer papier gedrukt. Inhoudelijk gezien vissen beide bladen op het oog wel in dezelfde vijver. Achter Santos zit het grote geld en netwerk, wat gevoelsmatig strijdig is met de romantiek die zij bewieroken.

Nort

Ik heb zowel op Staantribune, Panenka NL en Santos (mits voldoende aanmeldingen) een abonnement genomen. Hieronder mijn uiteenzetting.

Panenka NL
Prijs los nummer €5,95 (excl. verzending), Abonnementsprijs €30,75 voor 4 edities (incl. verzending).
pagina's +- 50.

Vooral gericht op 'Groundhoppen', waarbij de toch wel bekende verhalen/stadions de revue passeren. Geen must have en de kwaliteit van verhalen valt tegen.

Beoordeling 6.0, absoluut geen must-have.

Staantribune
Prijs los nummer €7,95 (excl. verzending), abonnementsprijs €44,95 voor 6 edities (incl. verzending).
Pagina's +- 100.

Vooral gericht op de supporterscultuur dat wordt gemaakt door echte voetballiefhebbers, waarbij de meeste geen journalistieke achtergrond hebben. Erg leuk blad en is zeker de moeite waard voor veel forumleden hier. Op de website (www.staantribune.nl) staan verschillende (gratis) beknopte artikelen.

Beoordeling 9.0, Ontzettend knap wat een aantal voetballiefhebbers in een kort tijdbestek voor elkaar gekregen hebben.

Santos
Prijs los nummer €9,95 (excl. verzending), abonnementsprijs €39,90 voor 4 edities (incl. verzending).
Pagina's +- 130.

Speelt in op dezelfde markt als Staantribune en zet zichzelf neer als het mooiste voetbalblad van Nederland. Qua afwerking is het net wat gelikter dan Staantribune, maar zoals TeeZee al terecht opmerkt zit hier een behoorlijke marketing redactie achter.

Santos lijkt vooral de insteek te hebben om 'cult' verhalen rond bekende voetballers zoals van Persie, Pelé, Maradonna en Gullit (in nummer 1) te schrijven.

Beoordeling 8.0, Zoals TeeZee opmerkt zit hier meer een professionele insteek achter met veel bekende sportjournalisten. Ze willen 7.000 abonnees halen, voordat ze doorgaan met het blad. Ik ben benieuwd of ze dat aantal gaan halen. 

Overall
Als je moet kiezen, zou ik Panenka NL links laten liggen. Santos en Staantribune is wat van hetzelfde. In afgelopen nummer hadden ze beide een artikel over Telstar, maar waren het wel twee verschillende verhalen.

Jim

#50
Kleine correctie: de meeste redacteuren en fotografen van Staantribune zijn wél werkzaam in de (sport)journalistiek, alleen zijn zij niet/minder bekend bij het grote publiek en het magazine wordt dan ook op een professionele manier gemaakt. Maar daarnaast zijn zij inderdaad ook 'gewoon' liefhebber/supporter, sommigen zitten zelfs op dit forum. ;-) Zie ook: http://staantribune.nl/over-staantribune.

ðe waan

#51
Ik vind Staantribune qua opmaak en uitstraling mooier, maar de kwaliteit van de verhalen in Santos beter (wat ook weer niet vreemd is gezien de grote namen in de redactie). De diepgang is bij Staantribune is soms toch wel iets minder.

Maar ik zou helemaal niet kiezen. Wat een weelde dat we ineens twee prachtige voetbaltijdschriften hebben.

Panenka heb ik de eerste keer gekocht, maar dat viel me enorm tegen. Ziet er niet uit qua opmaak en de stukken zijn van het niveau "goedwillende blogger". Hangt ook teveel een "incrowd" sfeertje omheen wat mij betreft.

Jeje

Onder de kerstboom lagen alle delen van de staantribune :)

KRCM1904

Ik heb dit weekend gebruik gemaakt van de gelegenheid om het laatste nr. van Staantribune aan te schaffen in de kantine van Racing Mechelen.  Persoonlijk kon ik de inhoud en de kwaliteit wel waarderen, alleen is misschien iets te prijzig en denk ik dat het niet meteen het grote publiek aanspreekt, maar eerder een fanatieker publiek, die je o.a. op dit forum terugvindt.
Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)

Joost

Citaat van: KRCM1904 op feb 02, 2016, 21:37:50
Ik heb dit weekend gebruik gemaakt van de gelegenheid om het laatste nr. van Staantribune aan te schaffen in de kantine van Racing Mechelen.  Persoonlijk kon ik de inhoud en de kwaliteit wel waarderen, alleen is misschien iets te prijzig en denk ik dat het niet meteen het grote publiek aanspreekt, maar eerder een fanatieker publiek, die je o.a. op dit forum terugvindt.

Voor een blad dat vooral door liefhebbers gemaakt is mag er best iets meer betaald worden zolang het maar niet buitenproportioneel wordt. Het blad Santos waar veel bekende schrijvers aan meewerken kost €12,50 met editie en dat is wel erg veel.

De kwaliteit van Staantribune wisselt heel erg vind ik. Het laatste nummer, die van RCM, is wel weer erg goed.

watergatehopper

Citaat van: Joost op feb 03, 2016, 10:45:14
Voor een blad dat vooral door liefhebbers gemaakt is mag er best iets meer betaald worden zolang het maar niet buitenproportioneel wordt. Het blad Santos waar veel bekende schrijvers aan meewerken kost €12,50 met editie en dat is wel erg veel.

De kwaliteit van Staantribune wisselt heel erg vind ik. Het laatste nummer, die van RCM, is wel weer erg goed.

Eens. Ik vraag me af of de frequentie bepaald is vanwege het aantal artikelen wat op de plank ligt en ideeën of dat dit is gekozen vanuit commercieel oogpunt.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Robbie

#56
Onlangs heb ik het eerste nummer gekocht van het Belgische voetbalmagazine Puskas. Puskas valt in dezelfde categorie als Staantribune en Santos. Alhoewel bij de laatste twee het Belgisch voetbal ook aan de orde komt, staat het Belgisch voetbal centraal bij Puskas. Leuke verhalen en vooral leuk om wat meer te lezen over de achtergronden, cultuur en het verleden van het Belgisch voetbal. De schrijfstijl vind ik mooier dan Staantribune of Santos, maar dat heb ik wel meer als ik Nederlandse en Vlaamse literatuur met elkaar vergelijk.

Verder heb ik een nummer geprobeerd van Voetbal Inside. Het negatieve van de TV uitzendingen komt ook naar voren in het tijdschrift. Vooral het verhaal over Hans van Breukelen vind ik tenenkrommend. Zo ongeveer de helft van het artikel wordt gebruikt om Hans af te branden. Iemand die veel heeft betekend voor het Nederlands voetbal verdient veel meer. De kans dat ik ooit nog eens het tijdschrift koop is miniem.

Hugo

Citaat van: Joost op feb 03, 2016, 10:45:14
Voor een blad dat vooral door liefhebbers gemaakt is mag er best iets meer betaald worden zolang het maar niet buitenproportioneel wordt. Het blad Santos waar veel bekende schrijvers aan meewerken kost €12,50 met editie en dat is wel erg veel.

Voor Santos #2 vragen ze nu respectievelijk € 9,95 en € 7,50. Het artikel van Auke Kok over het Nederlands Elftal op het EK van 1992 maakt mij erg nieuwsgierig. Het boek van Auke Kok over het WK van 1974 "Wij waren de besten" vond ik erg goed. Goede reden om dat in de vakantie nogmaals te gaan lezen. 

Sebastiaan_W

Staantribune vind ik een erg fijn magazine. Santos en Puskas heb ik wel van gehoord, maar nog niet gelezen. Ik ben wel nieuwsgierig naar deze bladen.

In Engeland is onlangs ook een prachtig blad, genaamd Gløry, op de markt gekomen. Het eerste blad gaat in zijn geheel over het voetbal op de Faeröer Eilanden.
Blad is vrij prijzig, 15 pond inclusief verzendkosten, maar is het zeker waard!

John Sleeuwenhoek

#59
Citaat van: Sebastiaan_W op jul 19, 2016, 09:24:17
Staantribune vind ik een erg fijn magazine. Santos en Puskas heb ik wel van gehoord, maar nog niet gelezen. Ik ben wel nieuwsgierig naar deze bladen.

In Engeland is onlangs ook een prachtig blad, genaamd Gløry, op de markt gekomen. Het eerste blad gaat in zijn geheel over het voetbal op de Faeröer Eilanden.
Blad is vrij prijzig, 15 pond inclusief verzendkosten, maar is het zeker waard!

Dat Glory ziet er heel tof uit. Mooi design, gave foto's en interessante verhalen. Eens kijken of ik die ergens op de kop kan tikken.

Edit; alleen online te verkrijgen. Meteen maar even besteld.