In de stadions gebeurd in engeland inderdaad niets of nauwlijks iets meer maar daarbuiten nog meer dan genoeg volgens mij.
Alleen een voetbalwet is echt niet de oplossing voor het probleem ( zeker niet met de nederlandse manier van handhaven van wetten )
Al die agenten moeten gewoon eens achter hun bureau vandaan komen en een stapje harder werken en als we die onzinnige zondagtoeslagen nou eens af zouden schaffen scheelt dat al heel wat in de kosten
De voetbalwet is wel een oplossing. Eén van de oplossingen.
Een andere is dat we eens moeten kappen met die combiregelingen en verplicht georganiseerd supportersvervoer. Supportersgeweld is namelijk een groepsprobleem, geen individueel probleem. Onder groepsdruk en in de relatieve veiligheid gaan mensen gekke dingen doen, een loslopende voetbalsupporter zal niet zo veel geks doen. Volgens mij hoef je dan echt geen Einstein te zijn om in te zien dat je juist de groepvorming moet zien tegen te gaan en zeker niet moet gaan aanmoedigen.
Zodra een trein fans van A wordt opgewacht door fans van B, is het begin van een veldslag al voorhanden.
Dus: combiregelingen afschaffen, het dragen van 'kleuren' (in ieder geval voor uitfans) bij het stadion verbieden en scherp zijn op kliekjesvorming. Zolang de individuele fans door elkaar lopen, is er niks aan de hand.
Een ander deel van de oplossing is het heropvoeden van de politie en de ME. Veel te vaak is de aanwezigheid van de gezagsdragers dusdanig dat het alleen maar agressie opwekt (Vooral in Duitsland zijn ze daar goed in, niet in het minst door die groene uniformen). De-escalerend aanwezig zijn, service gerichte basishouding en alleen (maar dan ook goed) optreden als er reden voor is, zal ook al een hoop schelen. Wat dat betreft heeft de Engelse politie er meer kaas van gegeten.
En zo'n voetbalwet is misschien niet dè oplossing, maar wel een integraal deel van de oplossing. Het is precies bekend wie de harde kern vormt bij de diverse clubs. Aan de ene kant is het belangrijk om met deze lieden in gesprek te komen en ze verantwoordelijkheid te geven (geen beter middel tegen antisociaal gedrag denkbaar dan het krijgen van verantwoordelijkheden). Willen ze niet luisteren, dan is het op een gegeven moment einde verhaal en moeten er ook juridische middelen zijn om ze weg te houden van het voetbal. Sluit ze maar een jaar lang van een uur voor tot een uur na elke wedstrijd op in mooie cel zonder Sport 1. Maar wel als uiterste middel voor degenen die echt niet op een andere manier tot bezinning zijn te brengen.
Moraal van het verhaal is dat een voorwaarde voor het kunnen oplossen van het probleem is dat de gemiddelde voetbalfan niet als halve crimineel behandeld moet worden. Want dan zullen velen zich ook zo gaan gedragen. De grote groep moet wat meer de ruimte krijgen, de echte aanstichters moeten hard worden aangepakt.
Ik vrees wel dat zo'n aanpak een hoge mate van intelligentie en nuance vereist die niet geschikt is voor oneliners en dus politiek niet verkoopbaar is.