Auteur Topic: Beating the freeze  (gelezen 1753 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Joost

  • Berichten: 8059
Beating the freeze
« Gepost op: jan 10, 2010, 17:29:58 »
Voorbereiding is alles is een bekend gezegde voor iemand die iets gaat ondernemen. Dat geldt zeker voor groundhoppen. Je moet zeker weten of er wel kaartjes zijn, je moet het vervoer regelen en je moet weten waar je nu eigenlijk moet zijn. De afgelopen week kwam er een nieuw onderdeel bij. Is het weer dusdanig dat een tripje naar Norwich City v Exeter City verantwoord is of sneeuwen we in of zitten we vast ergens middenin de Eurotunnel.

Met loze kreten als ‘het strooizout is op, 10000 scholen in Engeland zijn gesloten en er zit weer een Eurostar-trein vast in de tunnel’ kun je dus weinig. De Engelse National Health Security wel want zoals Arsene Wenger ook opmerkte, veel duels in het Engelse voetbal werden afgelast zonder werkelijk naar de lokale omstandigheden te kijken. In Norwich hadden ze dat wel gedaan en ging de wedstrijd gewoon door.

Hugo en ik maakten op basis van  gedetailleerde informatie dus de keuze gewoon te gaan. De weerberichten meldden lichte sneeuw die startte in de Ardennen en zo geschiedde. Geen weer om de weg te mijden en na Genk was het, op een paar kilometer rond Leuven na, sneeuwvrij. Snelwegen waren uitstekend gestrooid. Ik was door strooiwagens die de weg blokkeerde wel wat later maar we haalden onze trein in Calais precies.

In Engeland wachtten toen de dramatische toestanden, niets was minder waar want er scheen zelfs een zonnetje. Natuurlijk komen je wat sneeuwvlokjes tegen maar de reis verliep zonder enig probleem. Twee uur voor aftrap waren we daarom in Norwich, parkeerden en liepen richting stadion.

Afgezien van een FA Cup wedstrijd in 1990 hadden Exeter City en Norwich City al 52 jaar elkaar niet meer getroffen op Carrow Road. Tot die tijd kenden de twee clubs een vrijwel gelijkwaardige historie. Begin 1900 werden ze gekozen in de Southern League en daarin verhuisden ze samen naar de Football League. Beiden eindidgen vooral in het rechterrijtje totdat Norwich in 1934 kampioen werd en voor 5 seizoenen de overstap naar Division Two maakte. In het laatste seizoen voor de oorlog keerde Norwich weer terug en na de oorlog moesten ze tweemaal op voor re-election. Dat moesten ze weer in 1957, een jaar voor de samenvoeging van de twee Third Division. Norwich werd iedere keer zonder twijfel herkozen en had juist in het jaar van samenvoeging een goed jaar. De Kanaries werden 8 en plaatsten zich voor de Third Division. Exeter moest genoegen nemen met Fourth Division.

Na twee jaar Third Division promoveerde Norwich naar het tweede niveau en sindsdien ging het op en neer tussen het hoogste en het tweede niveau. Tot vorig jaar, Norwich degradeerde plots naar niveau drie. Het debuut daarin was dramatisch mer de 1-7 nederlaag tegen Colchester maar het ontslag van de trainer bracht beterschap en 9 thuiszeges op rij. De Kanaries zijn inmiddels opgeklommen naar de tweede plaats en kijken alleen nog maar omhoog. Exeter kijkt omlaag en ieder puntje was dus meegenomen.

We kochten onze kaartjes en gingen nog even de pub in voor wat warmte. Een half uur voor begin keerden we terug naar het stadion en genoten van de catering van Delia. Een pie met geroosterde mediteraanse groente in tomatensaus, fantastisch! In de pauze bleken ze ook nog de beste hot-dog te hebben die ik ooit at. Naast de catering zit het met Carrow Road ook wel goed. Norwich heeft altijd wel een bijna vol stadion en met 24955 bezette stoelen op een capaciteit van 26034 waren er weinig lege plekken. Op 1 open hoek na is het volledig omsloten met 3 verschillende type tribunes.

Paul Tisdale had besloten een aanvallend ingesteld Exeter naar buiten te sturen. Norwich vond het prima en liet de Grecians rustig komen. In de omschakeling werd de klasse van Norwich wel zichtbaar. Zo ongeveer de eerste aanval lag achter Paul Jones. Hoolahan zette voor en Chris Martin, nee niet de zanger van Coldplay, kopte binnen. Er waren 8 minuten gespeeld. Op een minuut of 10 na rond het half uur was Exeter de ploeg die het spel maakte. Na de pauze was Norwich van plan het vonnis snel te trekken. Exeter werd omver gespeeld maar wist gek genoeg overeind te blijven in de score. Na een kwartier maakte Tisdale drie wissels ineen, draaide het duel en begonnen de meegereisde Grecians nog te hopen op een puntje.

Een kwartier voor tijd besliste Norwich echter het duel in twee pogingen. Eerste scoorde Holt zijn 15de van het seizoen. Marcues Steward, ex-Ipswich dus niet geliefd, bracht Exeter nog op 2-1 maar Martin met zijn 22ste van ’t seizoen besliste het duel helemaal nadat hij de buitenspelval ontliep.

Na de amusante partij was de terugweg net zo sneeuwvrij als de heenweg. Het stuk van Norwich over de A11 richting Cambridge was ronduit saai in het donker. Daarna vlotte het beter wat in geen tijd zit je dan al voorbij de Dartford-Crossing. Pas tussen Maidstone en Ashford sneeuwde het en moesten we rustig aan doen. Aangekomen bij de tunnel waren we keurig op tijd, door technische problemen bleek onze trein echter niet te rijden. Waarschijnlijk een smoes want een half uur later reden we met liefst 4 auto’s in de trein gewoon onder het kanaal door. In Frankrijk en Belgie leek het de hele dag niet gesneeuwd te hebben en zodoende kwamen we mooi op tijd in het hotel in Gent.

Offline Joost

  • Berichten: 8059
Re: Beating the freeze
« Reactie #1 Gepost op: jan 11, 2010, 21:58:29 »





















Offline Han

  • Berichten: 2015
Re: Beating the freeze
« Reactie #2 Gepost op: jan 11, 2010, 23:16:43 »
Ik heb vanavond foto's geplaatst van Carrow Road uit 2001 en ben helemaal confused over wat de de nieuwe tribune aan welke lange zijde is.


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Offline Joost

  • Berichten: 8059
Re: Beating the freeze
« Reactie #3 Gepost op: jan 12, 2010, 10:09:03 »
Ik heb vanavond foto's geplaatst van Carrow Road uit 2001 en ben helemaal confused over wat de de nieuwe tribune aan welke lange zijde is.


Deze tribune is vervangen door de tribune waar wij op zaten.

« Laatst bewerkt op: jan 12, 2010, 10:10:48 door Joost »