Oké. Zelf zie ik deze plannen niet als zijnde slecht. Ja, je hebt een grotere eerste klasse, maar met doorstroming en een duidelijke onderliggende piramide moet het dan wel weer gaan verbeteren.
Hoewel het afschaffen van de playoffs natuurlijk een zegen zou zijn weet ik niet of dit nu het ei van Columbus is hoor.
Mijns inziens is het gat dat gaat ontstaan, als het geen gesloten geheel wordt tenminste, tussen 1e klasse en 1e amateur gewoon veel te groot. Je gaat van wedstrijden tegen Club Brugge en Standard naar Heist en Sint Eloois Winkel. Maar ook en vooral andersom.
Je verdiensten en exposure in 1e Klasse is heel groot, in 1e Amateur heel klein. Ik denk ook dat je maar in hooguit de helft van de stadions die nu in 1e amateur gebruikt worden met goed fatsoen een heel jaar 1e Klasse kunt spelen.
Daarnaast ga je de hoogste Amateurklassen heel vatbaar maken voor dubieuze investeerders. Zo heel veel geld hoef je niet te pompen in een club om ze kampioen van 1e Amateur te maken, zie bijvoorbeeld Thes nu.
Nee, het beste zou zijn om er een niveautje tussen te laten.