Nog steeds snap ik weinig van de verontwaardiging over een combiregeling. Ofwel je gaat georganiseerd mee naar een uitwedstrijd (en wat is daar mis mee?) omdat je daarmee de rest van het stadion een veiliger gevoel geeft (en dat lijkt me heel belangrijk!) ofwel je ritselt individueel via-via een kaartje voor een van de thuisvakken en accepteert dat je je ingetogen dient te gedragen. Waarom in godsnaam mag van velen van jullie een combiregeling pas als er eerst iets is misgegaan? In het kader van 'Als het kalf verdronken is, dempt men de put'? Wat mij betreft is voorkomen beter dan genezen en is bovendien de veiligheidsbeleving van de rest van het stadion zeer belangrijk. Per slot van rekening vormen de uitfans meestal een kleine minderheid.
Nu zal ik wel de wind van voren krijgen, maar het zij zo.
Verder vind ik het stuitend dat her en der voorzichtig de tijden van vroeger worden geromantiseerd en verheerlijkt waarin je nog eens lekker met zijn 3000'en thuisvakken kon 'veroveren'. Hierbij de verzekering dat tegenwoordig zozeer de vergrootglas op het voetbal ligt dat zulke praktijken nooit, maar dan ook nooit meer zullen worden geaccepteerd. Zulke uitsupporters zullen nergens met open armen verwelkomd worden, ook niet als de stadions leeg blijven. En terecht.
Dat bedoel ik nou met de hedendaagse moraalridders. Geldt wellicht niet voor meneer Breda, maar de hedendaagse morraalridders deden vroeger alles wat god verboden had en loopt nu alles wat de lokale driehoek doet "de hemel in te prijzen".
Wat men doet met voetbalsupporter is een hetze en wordt alleen maar gedaan om de publieke opinie te paaien. Mensen die niks met voetbal hebben vinden het wel best en hebben geen flauw idee waar het echt om gaat
Laat ik je eens een vraag stellen, nee een paar vragen.
Ben je als voetbalsupporter schuldig totdat het tegendeel bewezen is?
Hoe vaak is het fout gegaan bij RKC Waalwijk - Feyenoord?
Hoe vaak is het fout gegaan bij VVV - FC Twente?
Hoe vaak is het fout gegaan bij Sparta - FC Groningen?
Waarom kan met in Doetinchem wel (bijna) alle clubs op vrij vervoer ontvangen?
Op de "hoe vaak" vragen zul je waarschijnlijk met "ehhh" antwoorden of zul je uit de oude doosch vast wel het een en ander op kunnen rakelen. Hoe dan ook, ik kan me niet voorstellen dat er echt veel noemenswaardige incidenten zijn voorgevallen bij die wedstrijden. Waarom dat toch een verplichte combi?
Juist: gemakzucht & supportertjes pesten.
Bij De Graafschap kan het wel en is iedereen welkom. De lokale gifmengers zijn er blij mee, De Graafschap staat bekend als gastvrij, zowel thuis-als uitsupporters tevreden! Iedereen was ook blij dat De Graafschap terugkeerde naar de Eredivisie. Helaas hebben clubs als ajax, en voor het gemak neem ik aan dat Feyenoord dat ook heeft, een omwisselcombi of dergelijke...
Neem een voorbeeld aan Roda JC. Feyenoord is daar altijd welkom op eigen vervoer, en ik neem aan de rest van Nederland ook. Nog nooit iets noemenswaardigs gebeurd bij ons, iedereen gaat er graag heen. Er worden hotels geboekt op zaterdagavond, de lokale economie wordt gesponsord door ons, iedereen blij!
Waarom kan dat niet bij een gemiddelde Vitesse - Feyenoord, Willem 2 - Feyenoord, VVV - Feyenoord & Groningen - Feyenoord?
In Nederland denkt men in risico's en dekt men zich bij voorbaat al in voor het ergste zodat niemand achteraf wellicht eventueel misschien de zondebok kan worden. Managers, burgemeesters, clubbestuurders, politiechefs zouden eens in kansen moeten denken in plaats van alleen in de risico's.
Feyenoord is een paar jaar geleden "gestraft" met een jaartje combi naar NEC ivm problemen op de lange zijde. Na dat jaar is die combi weer vrij vervoer geworden zonder ook maar 1 wanklank. Het kan dus wel, waarvoor hulde aan de gemeente Nijmegen.
Kom nou niet met cliche's als "je hebt maar een hersenloze nodig". Dat geldt namelijk ook voor Koninginnedag, WK-wedstrijden, Oud & Nieuw, op de kermis en niet te vergeten uitgaan. Ik zal je vertellen: dat geldt ook voor een gemiddeld ritje met de tram. Om zulke oneliners staan mensen uit Brabant bekend. Maar dekken ze de lading? Ik vind van niet.
Tussen sommige clubs is een combi gewoon noodzakelijk en daar hoor je mij ook niet over. Ik vind echter niet dat men te makkelijk naar een combi moet grijpen. Zoals hierboven gezegd moeten voetbalsupporters de wedstrijd met het "nuttige en het aangename kunnen combineren". Dat maakt de dag, daar worden we blij van, een dagje voetbal, uitwedstrijden, LOVE IT!
Met de combi is daar dus geen sprake van...
Waarom leggen steden als Almelo, Utrecht en uit mijn hoofd ook Arnhem van de 17 thuiswedstrijden minimaal een autocombi / omwisselcombi op? Ik denk toch echt gemakzucht maar daar denken de moraalridders onder ons anders over. Ik kan ze ook lafbekken noemen, ook goed.
Snel uitgerekend worden er in Nederland zo'n 200.000 - 250.000 kaartjes aan uitsupporters verkocht, waarvan volgens mijn informatie meer dan de helft verplicht met de combi moet. Clubs als Excelsior Roda JC, Willem 2, Vitesse, NEC, Heracles, De Graafschap, FC Groningen, Sparta, Heerenveen NAC & Utrecht gemiddeld nog geen 400 uitsupporters mee naar wedstrijden.
Gezien de capaciteit van de uitvakken, zeker bij populaire clubs, zou het aantal verkochte kaartjes aan uitsupporters veel hoger kunnen liggen. Stel je verkoopt 100.000 extra uitkaartjes per seizoen extra a 25 euro gemiddeld per wedstrijd verdient het Nederlandse voetbal weer 2,5 miljoen euro extra aan de uitsupporters. Daarbuiten verkoopt men ook nog voor tig euro extra aan drank, frikandellen & kroketten wat weer extra goed is voor de werkgelegenheid is in Nederland.
Oh jah, politieinzet. Ook bij combiwedstrijden is er politieinzet. Met man en macht probeert men de combigangers van de normale voetbalsupporters te scheiden. Omdat de sfeer door meer eigen vervoer wedstrijden minder gespannen zal zijn kan de politie gerichter en beter ingezet worden en hoeft het zich niet meer rondom het uitvak te concentreren. Mocht er toch extra politieinzet nodig zijn dan kan dit weer gefinancierd worden door wat het de samenleving extra oplevert :-) (creatief bedacht he, maar het is wel zo)
Gebeurt er een jaartje iets vervelends dan leg je het jaar erop een combi op bij wijze van "straf". Werkt prima (zie het gevalletje NEC - Feyenoord). En het levert de plaatselijke gifmengers nog geld op ook, wat wil je als gemeente nog meer? (mompelts iets over extra belastinginkomsten ofzo).
Als we met zijn allen nou een stuk minder paniekerig doen als er een voetbalwedstrijd gespeeld wordt dan maken we het voetbal leuker, gezelliger & levert het nog meer geld op ook. Ingrijpen als het mis gaat natuurlijk wel.