Ik MOET me helemaal nergens voor schamen. Wat is dat voor een achterlijk gezwam? Zoals gebruikelijk in politieke discussies is bij jou de nuance weer totaal absent.
Je kunt met elkaar politiek van mening verschillen, maar de wijze waarop jij meent mensen die rechts of conservatief stemmen in een hoek te kunnen zetten, vind ik hogelijk beledigend.
je MOET helemaal niks, ik VIND alleen dat je iets moet. Da's een heel verschil.
Waar het om gaat is dat de VVD en het CDA zich hebben ingelaten met een partij die aantoonbaar (zie argumenten hierboven) neo-fascistisch is (of in ieder geval veel neo-fascistische kenmerken heeft). En dat bedenk ik niet, daar zijn onderzoeken naar gedaan, bijvoorbeeld door de Anne Frank Stichting, universiteit Tilburg, ministerie van Binnenlandse Zaken).
Als ik in 2010 op VVD of CDA gestemd zou hebben, zou ik me zwaar belazerd hebben gevoeld. Je stemt op een fatsoenlijke partij en krijgt er gratis de PVV bij. Degenen die nu weer op één van deze twee partijen gaat stemmen, weten dat ze weer het risico lopen de PVV in het zadel te helpen.
Dan is mijn conclusie (let op MIJN conclusie, daar mag je het dus mee oneens zijn) dat deze stemmers ofwel naïef zijn en Rutte c.s. geloven dat zij niet nogmaals met de PVV in zee gaan ofwel ideeën en handelen van de PVV niet afkeuren.
Consequentie is (voor de oprechte conservatieven en rechts-liberalen helaas) wel dat het op dit moment in Nederland niet mogelijk om rechts te stemmen zonder impliciet neo-fascistische denkbeelden te gedogen.
Voorts vallen me nog twee dingen op aan het politieke klimaat in Nederland.
Ten eerste stond Nederland/de Nederlanders vooraan om met het vingertje te wijzen naar bijvoorbeeld België, Frankrijk en Oostenrijk toen daar extreem rechtse partijen groot werden. Nu in Nederland hetzelfde gebeurt, wordt massaal gestruisvogeld.
Ten tweede kijkt niemand tegenwoordig vreemd op als je de SP voor maoïstisch of zelfs de PvdA voor communistisch uitmaakt. Wordt beargumenteerd aannemelijk gemaakt dat de PVV neofascistisch is, dan is de wereld te klein.