Nutteloze groundhopfeiten

Gestart door Hielke, apr 14, 2009, 21:55:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AthleticHolanda

Citaat van: Joost op jan 17, 2013, 11:46:22
Tragisch dieptepunt;
Ik zag driemaal VVV uit (Roda 2x en Heythuysen) en slechts 2 keer Roda uit (RKC & Heerenveen)

Vind ik leuk :-D, die houden we erin!

hgrm

Mijn Groundhopjaar 2012:

72 wedstrijden:

Per land:
Nederland: 34
Duitsland: 14
Zweden: 7
België: 7
Engeland:  3
Schotland:  3
Frankrijk: 2
Finland: 1
Zwitserland: 1

0-0: 1 maal
Grootste uitslag: 5 doelpunten verschil, 3 maal
Meeste doelpunten: 9 (IJsselmeervogels - Montfoort 7-2)
Gemiddeld: 3,15

Toeschouwers:
Minimaal: 57 (SW Düren - Viktoria Frechen)
Maximaal: 61673 (Schalke-Bayern)
Gemiddeld: 10633

Leukste wedstrijd:
Dundee United - St Mirren 3-4 (30/12/2012)

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

AthleticHolanda

Zoals jullie misschien weten volg ik in NL met name FC Utrecht en VVV-Venlo. Nu heb ik eens nagekeken tegen welke Nederlandse betaald voetbalclubs ik deze twee clubs aan het werk heb gezien. Het resultaat is momenteel als volgt.




Koning Kriel

Leuk feitje, ben het voor mijn Willem II bezoeken ook eens nagegaan.

Ik heb Willem II nog nooit zien spelen bij: Groningen, Heracles (zaterdag a.s. voor het eerst), Excelsior en Emmen.

Er is maar een betaald voetbal club die ik nog nooit in Tilburg heb zien spelen en dat is Telstar.

Joost

Ik zag Roda spelen uit en thuis tegen alle tegenstanders in zowel Ere als Eerste Divisie behalve;

Nog nooit tegen Roda gezien;
Almere City
FC Emmen
Telstar

Nog nooit in Kerkrade gezien, wel uit;
Helmond Sport
FC Oss

Wel in Kerkrade gezien, niet uit;
PEC Zwolle
MVV

-----

Laatste keren dat het duel gespeeld werd;
Roda v Telstar: 1992
Telstar v Roda: 1978
Roda v Emmen: 1990
Emmen v Roda: nooit gespeeld
Almere v Roda v.v. nooit gespeeld

De beide duels die ik tegen FC Eindhoven heb gezien waren oefenduels net als Oss v Roda.
Alle thuisduels van waren in het PLS behalve Roda v Go Ahead die ik alleen op Kaalheide zag.

Van de recent verloren gegane clubs zag ik Roda v RBC zowel in Kerkrade en Roosendaal. Tegen Haarlem en AGOVV werd niet gespeeld de afgelopen 25 jaar.

AthleticHolanda

Hebben jullie zoveel geluk met de bekerloting dan steeds, aangezien Roda geen Eerste Divisie speelde sinds ergens in de jaren '70?

De laatste keer dat Utrecht tegen clubs als Dordt, Veendam en Helmond speelde kan ik me niet herinneren...

spons

Citaat van: AthleticHolanda op feb 04, 2013, 15:29:11
Hebben jullie zoveel geluk met de bekerloting dan steeds, aangezien Roda geen Eerste Divisie speelde sinds ergens in de jaren '70?

De laatste keer dat Utrecht tegen clubs als Dordt, Veendam en Helmond speelde kan ik me niet herinneren...

Ik heb Feyenoord gewoon in de eredivisie zien spelen tegen Dordrecht ( 1992 / 93 voor het laatst ), Veendam ( 1988 / 89 voor het laatst ) en Helmond Sport ( 1984 / 85 voor het laatst ).

Utrecht heeft zelfs nog een bekerfinale tegen Helmond Sport gespeeld voor zover ik me kan herinneren
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

AthleticHolanda

Citaat van: spons op feb 04, 2013, 15:43:12
Utrecht heeft zelfs nog een bekerfinale tegen Helmond Sport gespeeld voor zover ik me kan herinneren

Dat klopt, maar toen was ik nog niet geboren...

Joost

Citaat van: AthleticHolanda op feb 04, 2013, 15:29:11
Hebben jullie zoveel geluk met de bekerloting dan steeds, aangezien Roda geen Eerste Divisie speelde sinds ergens in de jaren '70?

De laatste keer dat Utrecht tegen clubs als Dordt, Veendam en Helmond speelde kan ik me niet herinneren...

Klopt;

Veendam mocht zowel in  1997 als 1998 naar Kaalheide komen. De laatste keer werd het sudden death verlenging waarin Nygaard al na 18 seconde scoorde. In 2002 mocht Roda naar Veendam en werd het 0-5

Naar Go Ahead mochten we de afgelopen 8 jaar 3 keer.

Helmond Sport uit was in 2006.
Cambuur en Dordrecht hebben we nacompetitie tegen gespeeld.

spons

Ik zag Feyenoord spelen uit en thuis tegen alle tegenstanders in zowel ere als eerste divisie behalve :

Nog nooit tegen Feyenoord gezien :

Almere City ( nog nooit tegen gespeeld zolang ik naar het voetbal ga )
Telstar ( afgelopen seizoen tegen gespeeld achter gesloten deuren in de kuip, daar baal ik nog steeds van )
Eindhoven ( ooit vriendschappelijk tegen gepeeld in Eindhoven in 1989 tijdens mijn vakantie )

Tegen Emmen heb ik Feyenoord zien spelen tijdens een vriendschappelijke wedstrijd in Veenoord in 2007 in de voorbereiding op het seizoen.

Verder heeft Feyenoord alleen in 1987 voor de beker in Emmen gespeeld maar dat was 3 dagen voor de wedstrijd Aberdeen - Feyenoord en die heb ik vanwege financiele redenen ( destijds als scholier ) laten schieten. Ik heb wel enkele jaren terug de bekerwedstrijd HHC Hardenberg - Feyenoord in het stadion van Emmen gezien.

Verder heb ik Feyenoord ook wedstrijden zien spelen ( zowel uit als thuis ) tegen de inmiddels verdwenen clubs AGOVV, Haarlem en RBC ( in Roosensdaal in 2 verschillende stadions )

Tot slot heb ik Feyenoord ook in de oude stadions gezien van Heracles, Twente, Vitesse, Den Haag, AZ, Groningen, NAC, Heerenveen, Roda en Fortuna Sittard

2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Joost

Nooit in de oude Galgenwaard, de Meer, het oude Kasteel, de oude Krommedijk en het oude Woudestein geweest?

spons

Citaat van: Joost op feb 04, 2013, 16:10:18
Nooit in de oude Galgenwaard, de Meer, het oude Kasteel, de oude Krommedijk en het oude Woudestein geweest?

In de oude Galgenwaard ben ik nooit geweest en ook niet op het veemarktterrein waar Utrecht nog een seizoen gespeeld heeft.

Het Kasteel, Krommedijk en Woudestein beschouw ik als hetzelfde stadion omdat deze niet van locatie gewisseld zijn, De Meer was ik inderdaad vergeten daar ben ik wel met Feyenoord geweest en ook in het Olympisch Stadion
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Nort

Indrukwekkend lijstje Spons!

Ik heb met PSV alle Eredivisie clubs bezocht en uit de JPL Sparta, Excelsior, De Graafschap & Den Bosch.
Voor thuiswedstrijden heb ik ook alle clubs uit de Eredivisie en uit de JPL nog Sparta, Excelsior, De Graafschap, Den Bosch, Fortuna & Volendam.

wekke

#268
Ik vond het zo een interessante weetjes dat ik ook eens de toepassing gemaakt heb voor Lierse, ook al is het in België quasi onmogelijk om meer dan 1 reeks met je club te vervolmaken. Dus hou je vast voor een mengelmoes aan reeksen, gefusioneerde clubs, failliete clubs of clubs die ervan houden hun naam om de x-aantal jaren te veranderen....

Met de Koninklijke Lierse Sportkring, Lierse SV heb ik nooit meegemaakt, zag ik 53 verschillende nationale clubs aan het werk. Nu ja, alle naamsveranderingen van sommige teams meegerekend. Oefenwedstrijden liet ik voor dit groundhopfeit even buiten beschouwing. Hiervan zag ik 3 clubs enkel op verplaatsing, terwijl ik 17 clubs enkel op het Lisp heb bewonderd en 33 teams zowel uit als thuis aan het werk zag. Op de heilige grasmat daar in Lier zag ik nooit eenzelfde club meer dan 11 keer aant het werk. De recordhouders met 11 stuks zijn; Club Brugge, Sint-Truidense VV, Sporting Charleroi, KSK Beveren en KVC Westerlo. Die laatstgenoemde zag ik tevens 11 keer in het eigen Kuipje aan het werk en is daarmee mijn recordhouder. Logisch ook gezien de afstand van mijn woonplaats. Ik zag KVC Westerlo dus even vaak thuis als op verplaatsing, iets wat slechts 4 andere clubs ook overkwam, nl. Verbroedering Geel ( 3x uit en thuis), KVSK United (2x uit en thuis), KV Kortrijk (2x uit en thuis) en Boussu Dour Borinage (1x uit en thuis).

Nu goed, bij al die clubs die ik 11 keer op in het Herman Vanderpoortenstadion te Lier aan het werk zag, hoort eigenlijk volgens mijn telling ook Lokeren thuis. Nu, eigenlijk klopt hierbij mijn telling niet aangezien ik de naamsveranderingen van Lokeren nooit in mijn bestand heb opgenomen. In 2000 fusioneerde Sporting Lokeren namelijk met de Koninklijke Sint-Niklase Sportkring Excelsior waarna het verder ging onder de naam Koninklijke Sporting Lokeren Sint-Niklaas Waasland. In 2003 vonden ze die naam toch een beetje te lang en herdoopten ze de boel in Koninklijke Sporting Lokeren Oost-Vlaanderen.

Kan je nog volgen? Dan komt hier het volgende staaltje namen en fusies. Maar liefst 16 clubs bestaan niet meer onder de vorm waarin ik ze zag spelen. Een bloemlezing?

1) KRC Harelbeke was mijn allereerste verplaatsing met Lierse. Gaandeweg veranderde het zijn naam KRC Zuid-West-Vlaanderen, een club die ik enkel in en tegen Verbroedering Geel zag spelen. Enkele jaren later fusioneerde KSV Ingelmunster met deze failliete club en gaat het als Sporting West Harelbeke door het leven.

2) Excelsior Mouscron zag ik enkel in Lier aan het werk. In 2010 offerde RRC Peruwelz zich op en veranderde zijn naam in Mouscron-Peruwelz. Deze club zag ik dit seizoen op Le Cannonier aan het werk, maar niet in een wedstrijd tegen Lierse.

3) Zoals reeds aangehaald zag ik Verbroedering Geel met Lierse 3 maal op De Leunen en 3 maal op het Lisp spelen. In 2008 veranderde het zijn naam in Verbroedering Geel-Meerhout. Onder deze naam zag ik ze zowel uit als thuis spelen, maar niet tegen Lierse.

4) Ook Lommelse SK zag ik uit en thuis aan het werk. In 2003 fusioneerde de club met Overpelt Fabriek. Dat Overpelt Fabriek zag ik trouwens eens aan het werk in 3e nationale tegen KAC Olen.

5) Na de fusie werd de nieuwe naam KVSK United Overpelt-Lommel. Ook deze club zag ik zowel thuis en uit aan het werk. Na enkele jaren vonden ze het daar in Lommel nog maar eens nodig om te fusioneren. Na de fusie werd de naam Lommel United. Deze zag ik in het eigen stadion reeds aan het werk, maar nooit met Lierse.

6) Nu goed er zijn zo mogelijk nog ergere clubs. Neem nu dat fusiegedrocht van het Kiel. Ik ben pas sinds 1999-2000 begonnen met Lierse te volgen zodat ik het originele Germinal Ekeren nooit aan het werk zag. Jammer want het Veldwijkpark had ik graag bezocht. Na de fusie met het failliete Beerschot VAC kwam Germinal Beerschot Antwerpen tot leven. Ik zou ze 7 keer in Lier aan het werk zien tegenover 2 keer op het Kiel.

7) Even later vond men bij GBA het nodig om de stadsnaam uit de club te verbannen. Kwestie van een kortere naam te hanteren. Of was het eerder om geen verbanden met de Royal Antwerp Football Club te kunnen maken? Germinal Beerschot zag ik 1 keer aan het werk op datzelfde Kiel.

8) Kan het nog erger? Zijd maar zeker! De knotsgekke voorzitter Vanoppen nam het roer over en veranderde de naam naar Beerschot AC. Kwestie van de originele club, die sympathieke volksclub uit Ekeren, helemaal te bedanken voor bewezen diensten. Ook onder deze naam zag ik ze enkel op het Kiel spelen.

9) Is dit lijstje nog niet ten einde? Nee, hoor. Volgende in rij is weer een club uit het Waasland. KSK Beveren zag ik  11 keer in Lier en 3 keer op de eigen Freethiel alvorens het fusioneerde met Red Star Waasland.

10) Dat RS Waasland zag ik dan weer 2 keer in het eigen Puyenbeke spelen en 3 maal op het Lisp. Die laatste keer in Lier werd Lierse op een bloedhete zondagmiddag kampioen in tweede klasse na een 2-0 overwinning. Na de fusie ging de club door het leven als, hou u vast, KV Red Star Waasland Sportkring Beveren. Een club die ik reeds in en tegen KVC Westerlo zag spelen en op een neutraal veld, Stade Leburton in Tubize, voor een testwedstrijd voor promotie naar eerste klasse tegen RAEC Mons. De fusieclub zag ik met Lierse nog niet aan het werk.

11) Nummer 11 in het rijtje is Racing White Daring Molenbeek, kortweg RWDM. De club zag ik slechts 1 maal aan het werk en dat in Lier. Na de fusie met KFC Strombeek werd de club FC Brussels en zag ik ze nog eens 5 keer aan het werk in Lier. Nog nooit zag bezocht ik het Edmond Machtensstadion, 1 van de 2 stadions in tweede klasse die op mijn lijstje ontbreken.

12) Next zijn de 'ajoanen'. Eendracht Aalst zag ik thuis en uit aan het werk alvorens het failliet ging en onder de huidige naam, VC Eendracht Aalst 2002, door het leven ging. Ook deze club zag ik al thuis en uit aan het werk, maar ook hierbij nog nooit met Lierse.

13) Ook KV Mechelen zat in lang in slechte papieren en moest nood gedwongen zijn naam veranderen in Yellow-Red KV Mechelen. Beide 'clubs' zag ik thuis en uit aan het werk.

14) La Louviere zag ik ook op Tivoli en op het Lisp aan het werk alvorens de club op ging in het huidige UR La Louviere Centre.

15) Koninklijke Heusden-Zolder SK speelde slechts 1 seizoen op het hoogste niveau. Ik zag de club enkel 1 keer in Lier aan het werk. Een 'thuiswedstrijd' in het Fenix Stadion van KRC Genk zag ik dat seizoen niet. De club bestaat niet meer.

16) De laatste in het rijtje is FC Hedera Millen en het is een specialleke. Lierse trof deze Limburgse club in de Beker van Belgie maar liefst 2 keer. Nu goed, het was hetzelfde seizoen en dezelfde bekerronde. Terwijl een speler van Hedera Millen geblesseerd op de grasmat lag, speelde Lierse verder en maakte zo via Bjorn De Wilde de 3-2 winning goal. Na de wedstrijd was er zoveel heisa dat de wedstrijd herspeeld moest worden. Aangezien ik enkel de turbulente wedstrijd zag, staat deze wedstrijd nergens in de geschiedenisboeken. Toch tel ik ze lekker mee, zeker omdat de wedstrijd uitgespeeld werd. FC Hedera Millen ging in 2006 op in KSK Tongeren. De supporters richtten even later FC Hederen op als protest tegen de opslorping.

Genoeg geschiedenislessen, tijd voor de reeksen en stadions.

In eerste klasse zag ik 13 van de 15 reeksgenoten van Lierse thuis en uit aan het werk. De twee missing links zijn bovenvernoemden Waasland-Beveren en Beerschot AC. Beide clubs zag ik onder hun oude gedaanten wel thuis en uit aan het werk tegen Lierse.

Wat stadions betreft zag, ik niet zo heel veel veranderingen. Het Fenix stadion van KRC Genk heb ik systematisch omgevormd zien worden tot de arena dat het nu is. Op Waasland-Beveren, nu ja het oude KSK Beveren, stond ik in het oude onoverdekte uitvak alsook het nieuwe uitvak aan de overkant. Ik zag de Freethiel ook met de oude tribune en de nieuwe tribune langs de lange zijde. Ook bij KV Kortrijk heb ik de oude gesloten tribune en de vernieuwde tribune aan de lange zijde meegemaakt.

In de huidige tweede klasse zag ik 7 teams uit en thuis tegen Lierse spelen. Ook Eendracht Aalst 2002 en Lommel United zag ik uit en thuis aan het werk, zij het dan niet onder hun huidige naam. Roeselare en Brussels zag ik enkel in Lier aan het werk, terwijl ik Heist enkel in hun stadionnetje aan het werk zag en dit in een oefenwedstrijd. De stadions van KV Oostende, Sint-Truidense VV en KAS Eupen heb ik zien veranderen. Tubize daarentegen zag ik met Lierse in hun huidige verbouwde staat, terwijl ik enkele jaren ervoor tegen KV Oostende het stadion bezocht zonder de recent gebouwde tribune achter doel.

Van de huidige 3e klasse A zag ik maar liefst 9 clubs tegen Lierse spelen. Toch zag ik enkel KMSK Deinze thuis en uit aan het werk. KRC Mechelen daarentegen zag ik enkel in het eigen Oscar Vankesbeeckstadion spelen en dit in de kwartfinale van de Beker van Belgie. In de B-reeks zag ik 5 clubs in hun huidige naam aan het werk. FCV Dender EH, Excelsior Virton en Union Saint Gilloise zag ik enkel in Lier spelen. KVK Tienen en RFC Tournai dan weer uit en thuis. Zoals reeds aangehaald zag ik ook La Louviere voor de fusie thuis en uit aan het werk.

En we zakken nog ver door. Sporting West Harelbeke werd al eens aangehaald bij de fusies. ROC de Charleroi, RFC de Liege en UR Namur zag ik ook in Lier aan het werk.

Tot slot is er 1 provincialer, oefenwedstrijden niet in begrepen, die ik in Lier aan het werk zag. RFC Malmundaria uit de 1e provinciale Luik kwam eens op bezoek in het kader van de 1/16e finales van de Beker van Belgie.

Open competities... I love it.

Tot zover de bloemlezing. Dank voor het lezen.

Joost

Fascinerend!

Met de amateurclub in mijn vroegere woonplaats kan ik ook zo'n verhaal vertellen. Die zakten in 6 jaar van 1e naar 5e klasse (niveau 4 naar niveau 8 destijds).