Stelling van de dag - woensdag 19 december

Gestart door TeeZee, dec 19, 2007, 16:41:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TeeZee

Het aantal rijbanen (van autosnelwegen) in de Randstad moet verdubbeld worden.

Vaan

Ik kan niet eens zijn met de stelling dat de rijbanen verdubbeld moeten worden omdat er, wanneer er geen spits is, die banen nu al een spookachtig lege aanblik geven.
Daarnaast vind ik het fijn om in de file te rijden, ook omdat het anarchistisch voelt om het minimale snelheidsgebod op autosnelwegen aan mijn laars te lappen.

TeeZee

Jij woont duidelijk niet in de Randstad. De wegen zijn hier alleen in de vroege ochtend van de zondag spookachtig leeg. Ik sta soms zelfs 's nachts in de file (ok, dat is dan altijd vanwege werkzaamheden, maar toch).

Ik heb ook een andere mening over filerijden, om wille van het fatsoen kan ik die echter hier niet uiten. Dat doe ik in de auto trouwens wel, daarbij duidelijk articulerend zodat mijn medeweggebruikers kunnen liplezen.

Toch ben ik het niet eens met de stelling. Het aantal rijbanen moet namelijk verviervoudigd worden wil het ooit nog opschieten. Verder zou ik vrachtverkeer, bestelbusjes (dat zijn die dingen die zich meestal op je achterbumper bevinden) en leasewagens graag scheiden van het normale verkeer.

Joost

In plaats van al dat geld te stoppen in wegen in de Randstad zou het beter kunnen worden geïnvesteerd in het uitbreiden van het spoorwegen netwerk.

TeeZee

De spoorwegen kunnen beter opgedoekt worden. Traag en duur.

Vaan

Citaat van: Albion op dec 19, 2007, 20:24:01
Jij woont duidelijk niet in de Randstad. De wegen zijn hier alleen in de vroege ochtend van de zondag spookachtig leeg. Ik sta soms zelfs 's nachts in de file (ok, dat is dan altijd vanwege werkzaamheden, maar toch).
Op de A9, A8, A4, A44 heb ik de ervaring dat het rond en na 22:00 prima doortuffen.
Leiden Randstad enough for you?
Citaat van: Albion op dec 19, 2007, 20:24:01
Ik heb ook een andere mening over filerijden, om wille van het fatsoen kan ik die echter hier niet uiten. Dat doe ik in de auto trouwens wel, daarbij duidelijk articulerend zodat mijn medeweggebruikers kunnen liplezen.
Filevilein.
Groot verschil tussen ons wat dat betreft. Ik kijk wel zoveel mogelijk de territoria van de verlangzaamde weggebruiker in.
Leuke sport, hoewel ze het liplezen wel mogen laten.
Citaat van: Albion op dec 19, 2007, 20:24:01
Toch ben ik het niet eens met de stelling. Het aantal rijbanen moet namelijk verviervoudigd worden wil het ooit nog opschieten. Verder zou ik vrachtverkeer, bestelbusjes (dat zijn die dingen die zich meestal op je achterbumper bevinden) en leasewagens graag scheiden van het normale verkeer.

Waarom wil je opschieten?
Mijn ervaring is ook dat ik op het reisdoel toch bijna nooit datgene vond wat ik werkelijk in het leven zocht.

Vaan

Citaat van: Joost op dec 19, 2007, 20:41:32
In plaats van al dat geld te stoppen in wegen in de Randstad zou het beter kunnen worden geïnvesteerd in het uitbreiden van het spoorwegen netwerk.

Ik zou juist willen opteren voor beleid om de openbare vervoersinfrastructuur terug te brengen naar nul.
Voetenwerk is de enige manier waarop de wereld haar jachtigheid gaat verliezen.

Han

Citaat van: Albion op dec 19, 2007, 20:24:01
Ik heb ook een andere mening over filerijden, om wille van het fatsoen kan ik die echter hier niet uiten. Dat doe ik in de auto trouwens wel, daarbij duidelijk articulerend zodat mijn medeweggebruikers kunnen liplezen.

Files vinden tijdens ochtendgloren hun oorsprong in het rijgedrag van bouwvakkersbusjes. De bestuurder is een doorsneestucadoor (woordkunst & galgje) met petje. Achterin zitten zijn collegae in houthakkersruitenhemden die al snurkend met hun lippen vacuüm zijn gezogen tegen de binnenkant van de portiersruiten.

CiteerHet aantal rijbanen moet namelijk verviervoudigd worden wil het ooit nog opschieten.
Kennelijk weet jij het verschil niet tussen rijbanen en rijstroken. Bovendien een heilloze missie omdat de files erdoor niet langer maar dikker worden. Uiteindelijk verdunnen de rijstroken zich namelijk in een fuik of trechter.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

De oplossing heet in veel gevallen "wisselstrook". Neem bijvoorbeeld de A27 tussen Hilversum en Utreg. 's Ochtends een ramp richting Utreg en richting Hilversum doorkachelen, 's avonds andersom.
Als je het zou oplossen met 2 maal 4 rijstroken, is het rendement laag: er worden er hooguit 6 effectief gebruikt. Leg je daarentegen 2+2+2 aan, waarvan de middelste 2 stroken 's ochtends richting Utreg en 's middags richting Hilversum geopend zijn, heb je hetzelfde effect met 25 % minder asfalt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen