Het Warsteiner Hockey Park

Gestart door Joost, sep 12, 2011, 20:36:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Er zijn weinig sporten die ik echt saai vind om te kijken. Volleybal, honkbal en ijshockey heb ik al veel vaker bezocht. Badminton doe ik zelf, bij schaatsen, cricket, rugby heb ik ook wel eens op de tribune gestaan en een Champions League potje volleybal bij Maaseik staat ook op het verlanglijstje. Een sport die ik nog miste was hockey. In Limburg en eigenlijk de rest van Nederland wordt dat niet gespeeld in echte stadions. Een kleine uitzondering voor het Wagenerstadion in Amsterdam dat ik ook nog wel eens wil bezoeken. Maar gelukkig ligt er om de hoek een echt hockeystadion; het Warsteiner Hockeypark. Na de verhuizing richting Roermond vorig jaar was het alleen nog wachten op een leuk toernooi daar.

Met het EK Hockey voor zowel dames als heren midden augustus was dat er eindelijk gekomen. Omdat een leuke wedstrijd toch ook wel belangrijk is koos ik voor de pot tussen Engeland en Nederland en niet voor bijvoorbeeld een suffe 8-1 tegen Frankrijk. Engeland werd vorig jaar tweede bij de Champions Trophy en was vierde bij de WK in 2010.

Het Warsteiner Hockeypark ligt direct naast het voetbalstadion van Mönchengladbach en is gemakkelijk te bereiken vanuit Nederland. Ik deed er ongeveer 20 minuten over van huis tot op de parkeerplaats. Misschien omdat het maandagavond was hoefde er voor de parkeerplaats niet betaald te worden. En aan de kassa koste een kaartje slechts 8 euro.

Er werden 3 wedstrijden per dag gespeeld, ging je een hele dag dan was het 15 euro. De finales waren wel veel duurder; 35 euro.

Bij binnenkomst kwamen net de spelers het veld op. De opkomst van vooral Nederlandse supporters viel zwaar tegen. Dit was toch de leukste poulewedstrijd en Mönchengladbach is ongelofelijk dichtbij en dan is 250 Nederlanders toch erg weinig. Er waren ook wel Engelsen maar veel meer dan 50 waren dat er niet. In totaal zullen er zo'n 1200 toeschouwers zijn geweest.

Na de volksliederen begon de wedstrijd. Engeland begon beter aan de wedstrijd maar Nederland maakte via Billy Bakker 1-0, halverwege de eerste helft kwam Engeland langszij. Hoewel de eerste helft zeker niet saai was bood de tweede meer vertier; Taeke Taekema maakte middels een strafbal 2-1 na 4 minuten, nog geen minuut later maakte Billy Bakker de 3-1. De Engelsen leken rijp voor de slacht maar ondanks vele kansen lukte het de Nederlanders niet om de score verder uit te bouwen. Daardoor kwam Engeland weer terug in de wedstrijd met 3-2. Maar die score stond niet lang op het bord. Wederom Bakker maakte er snel 4-2 van middels een prachtige uithaal. Engeland gaf niet op en kwam terug tot 4-3 vijf minuten voor tijd maar daar bleef het ondanks veel hectiek bij.

Uiteindelijk zouden beide teams doorgaan en verliezen van Duitsland. Het Nederlandse team deed dat pas in de finale. Opmerkelijk is dat Nederland v Duitsland bij het mannenhockey nu 6 keer de finale is geweest op het EK en de Duitsers 6 keer wonnen.

Sfeer zoals bij een voetbalwedstrijd is er bij zo'n wedstrijd nauwelijks, later zag ik op TV dat wanneer de Belgen spelen er zo'n 1500 Belgen wel voor een leuke sfeer zorgden. Het publiek bestaat vooral uit (jeugd)hockeyers uit heel Duitsland die er een dagje van maken, wat kak uit Nederland en vooral veel spelers. Haast ieder team zat tijdens Nederland v Engeland op de tribune om te kijken. Een deel op de afgesloten hoofdtribune maar ook een groot deel op de publiekstribunes. Ik zat zelf de tweede helft achter een stel Belgen die ik 3 dagen later juichend op TV zag omdat ze naar de Olympische Spelen mochten. Ook de Nederlandse hockeymeisjes waren er. In de pauze liep ik een rondje over het marktje achter een van de tribunes en daar stond een groot deel van de dames bij een van de eetkraampjes. Die vallen tegen van dichtbij. Al bij al lijkt de sfeer meer op die bij een jeugdtoernooi waar ik met badminton vroeger aan meedeed dan op die van een omgeving waarin topsport bedreven wordt.

Het Warsteiner HockeyPark is een echt stadionnetje dat plaats biedt aan 9000 toeschouwers. Ik zou zelfs zeggen dat menig Eerste Divisieclub of League Two club er een prachtig onderkomen aan zou hebben. Blikvanger is de grote, twee laagse tribune met dak. Aan de andere lange zijde staat achter de tribune een soort kantoor met skyboxen en achter de doelen eenvoudige onoverdekte tribunes. Het is naast de thuishaven van het Duitse Hockey ook het thuisstadion van de lokale American Football club.



Rechts de tribune met daarop de vips en de sponsorlounge


De blikvanger van het stadion


Strafcorner!


Op de achtergrond het BorussiaPark


4-1 door Billy Bakker


De Hockeymeisjes


Wachten op de videoscheids, achter de tribune aan de overzijde het winkeldorp


En nogmaals de grote tribune

Vladimir1973

Top 10 Visited: Wembley  Signal Iduna Park  Bernabéu  Old Trafford  Stade Vélodrome  Aviva Stadium Etihad Stadium  San Siro White Hart Lane  Craven Cottage

Last New Stadium: Vicarage Road (ENG) 27 01 12
Last in European Cup: PSG - ATL Bilbao 14 12 11
Next: AZ - RSC Anderlecht 16 02 12

Joost

Citaat van: Breda op sep 12, 2011, 21:43:31
Kaldeborn!?!
Ah ze mogen weer zie ik, ik had begrepen van een zeer goede bron dat het veld door de hockeybond was afgekeurd en dat HCC Heerlen haar duels in Kerkrade moest spelen.