Verdeling profclubs

Gestart door Jef400, okt 24, 2019, 11:14:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jef400

Na de interessante berichtenwisseling van Saltacampos en Joost in het doing the liga's topic zou ik graag een topic willen openen over de verdeling van profclubs. Dat zowel in binnen als buitenland.

Om een af trap te geven:
In Nederland hebben we 34 profclubs, verdeeld over 11 provincies. De verdeling inwoners-provincies is niet gelijk. Om een compleet overzicht te schetsen:

Zuid-Holland - 3,4 miljoen inwoners - Profclubs 5
Noord-Holland - 2,7 miljoen inwoners - profclubs 4
Noord-Brabant - 2,5 miljoen inwoners - profclubs 8
Gelderland - 2 miljoen inwoners - profclubs 3
Utrecht - 1,2 miljoen inwoners - profclubs 1
Overijssel - 1,1 miljoen inwoners - profclubs 4
Limburg - 1,1 miljoen inwoners - profclubs 4
Friesland - 0,6 miljoen inwoners - profclubs 2
Groningen - 0,6 miljoen inwoners - profclubs 1
Drenthe - 0,5 miljoen inwoners - profclubs 1
Flevoland - 0,4 miljoen inwoners - profclubs 1
Zeeland - 0,4 miljoen inwoners - Sinds 1992 van profvoetbal verstoken

Per inwoner heeft Brabant heel veel profclubs, terwijl Utrecht maar een kwart van dat aantal heeft.

Vragen die mij opkomen:

Hoeveel mensen heb je nodig voor een profclub?
Wat zijn factoren die er voor zorgen dat in Brabant profclubs aanwezig zijn/blijven?
Waarom kennen suburbane omgevingen meer profclubs dan urbane omgevingen in dit land?

FCT1980

Per inwoner hebben Overijssel en Limburg dus meer profclubs dan Noord-Brabant.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Jef400

Ook een goede constatering.

Koning Kriel

Citaat van: Jef400 op okt 24, 2019, 11:14:58
Wat zijn factoren die er voor zorgen dat in Brabant profclubs aanwezig zijn/blijven?

Gebrek aan amateur voetbal op een hoog niveau. In de bollenstreek is het niet interessant om de amateur reeksen te verlaten omdat je dan al je derby's mist. In Brabant zijn er geen grote amateur derby's, alle grotere clubs zitten in het prof voetbal.

San Paolo

Limburg is na Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht de dichtstbevolkte provincie van Nederland. Dus wat betreft niet vreemd ondanks dat het maar een kleine provincie is. Ook wel een leuke statistiek eigenlijk aangezien Limburg over het algemeen toch met platte land geassocieerd wordt door de buitenwereld.

Kölsche Bosschenaar

#5
Brabant heeft in vergelijking met de andere 'top 3' provincies geen hele grote steden als Amsterdam of Rotterdam, maar 4 grote steden en nog een aantal middelgrote steden. Ik denk dat dit er mee te maken heeft dat de provincie relatief veel profclubs rijk is. Ondanks dat PSV en Ajax in de meeste plaatsen de boventoon voeren, schijnt elke stad net voldoende achterland te bieden om een profclub in leven te houden. Door de aanwezigheid van het succesvolle PSV met jarenlang Philips als grote sponsor en de moordende concurrentie in de provincie is er geen enkele club geweest die op lange termijn zich in de bovenkant middenmoot of subtop heeft kunnen vestigen. Den Bosch heeft bijvoorbeeld veel last van de aanwezigheid van RKC en TOP en door de marginale successen van de laatste jaren, geven toch veel mensen de voorkeur aan het nabijgelegen PSV. Ik denk ook dat zoals al aangegeven is, het ontbreken van serieuze amateurclubs heeft bijgedragen dat veel clubs die daar wellicht beter zouden passen nu in de Eerste divisie spelen. Leuk detail, een aantal jaar geleden waren er zelfs nog 9 clubs in Noord-Brabant met RBC Roosendaal.
FC Den Bosch
1.FC Köln

Joost

Wat bedoel je eigenlijk hiermee;

CiteerWaarom kennen suburbane omgevingen meer profclubs dan urbane omgevingen in dit land?

Het Nederlandse profvoetbal is a-typisch. Dat heeft vooral te maken met de gereformeerden die eerst jarenlang door de KNVB met de nek aangekeken zijn. Daarna is de KNVB te zwak geweest in haar daadkracht om de ongelijkheid tussen onderkant profvoetbal en het 'amateur'voetbal ongedaan te maken.

Nort

''Hoeveel mensen heb je nodig voor een profclub?''
Je hebt vooral geld nodig als profclub en die vind je bij sponsoren, niet bij toeschouwers.

''Wat zijn factoren die er voor zorgen dat in Brabant profclubs aanwezig zijn/blijven?''
In de regio Oost-Brabant zijn er liefst 5 clubs (Den Bosch, Oss, Helmond, PSV en FC Eindhoven). Drie van de vijf clubs trekken nauwelijks bezoekers en doen aan creatief boekhouding om de aantallen boven de 500 - 1.000 bezoekers te laten komen. Zij blijven echter voor het betaald voetbal behouden, omdat er geen gezonde piramide in Nederland bestaat, ze een realistisch beleid voeren en anders toch wel door de gemeente en/of een sponsor gered worden.


Kölsche Bosschenaar

Citaat van: Jef400 op okt 24, 2019, 11:14:58
Waarom kennen suburbane omgevingen meer profclubs dan urbane omgevingen in dit land?

Volgens mij heeft Nederland twee echte urbane regio's, Amsterdam en Rotterdam-Den Haag. In die laatste liggen 4 profclubs. Wat dat betreft weet ik niet of de stelling juist is dat er meer clubs terug te vinden zijn in suburbane regio's van Nederland. Over Amsterdam valt te twisten, al denk ik dat Ajax prima voldoet aan de behoefte in die regio en daarmee geen draagvlak is voor een tweede club.
FC Den Bosch
1.FC Köln

Saltacampos

Citaat van: Jef400 op okt 24, 2019, 11:14:58
Waarom kennen suburbane omgevingen meer profclubs dan urbane omgevingen in dit land?
Als niet-Nederlander antwoord ik vanuit de Belgische situatie, die mogelijk gelijkaardig is, een groot deel van de mensen die naar de stadions gaan zijn mensen die in de suburbs wonen. De echt centrum-stedelijke gebieden hebben meer inwijking (uit andere regio's of landen) en ook oorspronkelijke bewoners die naar de rand vertrekken eens ze een gezin hebben. Ze blijven dan vaak naar de club uit de stad waar ze oorspronkelijk vandaan komen gaan, terwijl hun kinderen dan vaak of voor de lokale club of een eventueel succesvollere club kiezen. De inwijkelingen in de stad gaan meestal niet naar de lokale club.

In Gent gingen traditioneel veel mensen naar Club Brugge omdat Gent itt Club Brugge weinig succesvol was en een belangrijk deel van de Gentenaars roots in West-Vlaanderen heeft (veel studenten uit die regio blijven in Gent hangen na de studies en er is ook inwijking vanwege het werk, naar Gent of naar Brussel, dat vanuit Gent makkelijker te bereiken is). Sinds Gent meer successen en een nieuw stadion heeft, is die trend grotendeels gestopt, de kinderen van die mensen gaan nu vaak wel naar Gent, terwijl de naar de rand uitgeweken Gentenaars ook meestal naar Gent blijven komen. De migranten uit andere landen vinden als supporter zeer moeilijk de weg naar de Belgische clubs en kijken naar voetbal uit Engeland en/of het thuisland op tv.
Over land and sea

hgrm

Er is niet zo heel lang geleden een Bos-atlas-special uitgekomen speciaal over de geografie van het voetbal. Daar staan een hoop antwoorden in op de vragen die hier gesteld worden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jehoentelaar

Tubantia publiceerde enkele jaren geleden een interactieve kaart met daarin de aantal seizoenkaarthouders per club per postcode (op wijkniveau, dus enkel de vier cijfers). Daarin zag je enkele interessante fenomenen, bijvoorbeeld dat in Den Haag het aantal seizoenkaarthouders van Feyenoord op een aantal plekken hoger is dan van ADO. Hetzelfde komt voor in Utrecht, maar dan voornamelijk in relatie tot Ajax. Hoewel de oorzaken verklaarbaar zijn gaf het goed weer hoe landelijk de aanhang van die twee clubs is.

Verder is het heel moeilijk om het Nederlandse voetballandschap te verklaren aan de hand van enkel geografische kenmerken van de regio's. Sociaalculturele en economische factoren (deels hier al genoemd) zijn ook van belang en er speelt een historisch aspect mee.

Toch kan met een volgende economische dip zomaar weer een kaalslag plaatsvinden als de laatste keer. We hebben naar mijn idee vrij veel clubs die aan redelijk strenge eisen moeten voldoen. Nu het economisch bewustzijn na de laatste crisis is veranderd kan bij de volgende crisis het profvoetbal verder uitgedund worden en ik hoop dat in dat geval wordt gezorgd voor nieuwe toevoer aan de onderkant. Hoe dat moet is dan weer een heel andere discussie.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Bier und Bratwurst

Citaat van: hgrm op okt 24, 2019, 23:09:22
Er is niet zo heel lang geleden een Bos-atlas-special uitgekomen speciaal over de geografie van het voetbal. Daar staan een hoop antwoorden in op de vragen die hier gesteld worden.

Zitten alleen gigantisch veel fouten in
Het ene stadion is het andere niet!


hgrm

Citaat van: Jef400 op jan 16, 2020, 19:57:01
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200116_74348944/oostzaan-voert-druk-op-criminele-voetbalclub-ofc-verder-op

Verbaast me niks. Elke keer steken er weer van dat soort clubs de kop op of praten criminelen zich binnen bij clubs. In willekeurige volgorde hebben we al langs zien komen:

Turkiyemspor
Young Boys
Dijkse Boys
De Dijk
OFC
Maghreb'90 + opvolgers
Die club in Oss waarvan de naam me ontschoten is
WKE
Vinkenslag

en bovendien velen anderen waar niet alleen de koffie zwart is...

Sommigen verdwijnen voor goed, anderen keren in gesaneerde vorm op veel lager niveau weer terug.

Wat mij betreft geldt hier: opgeruimd staat netjes. Al is het jammer dat sommige traditieclubs door crimineel geld kapot worden gemaakt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen