Favoriete binnenlandse profclubs

Gestart door Jef400, nov 17, 2019, 19:55:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sebastiaan_W

Ik zie ook totaal geen nut in van dit topic, maar voor Jef hebben deze lijstjes schijnbaar toegevoegde waarde. Daarnaast hebben toch een aantal personen de moeite genomen om ook zo een lijstje te maken en dan is het een prima topic voor een aantal. Daar is een forum ook voor bedoeld. Voor de één interessant en van toegevoegde waarde en voor de ander totaal niet.

Saltacampos

Supporter: Real Madrid en Racing Gent
Sympathie: Espanyol, West Ham, NAC, Sparta, Feyenoord, Bielefeld, Betis, Cercle Brugge, KAA Gent, Schalke, Portsmouth, Leyton Orient, Saint-Etienne, Beerschot, Rayo Vallecano, Nürnberg
Antipathie: Barcelona, Athletic Bilbao, Osasuna, Anderlecht, Bayern München, Liverpool
Over land and sea

Han

Dit type lijstjes geeft een alleraardigst inzicht in de fantastisch irrationele 'argumenatie' om clubvoorkeur of antipathie te 'rechtvaardigen'.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Olav

Citaat van: Jehoentelaar op nov 19, 2019, 10:53:44
Verder: lezen en reageren zijn niet verplicht.

Eens! Zal dus alsnog mijn variant van het lijstje delen.

Nederland:
Buiten de clubs die ik support (Ajax, Telstar) is er een aantal clubs die ik (overwegend) positief beschouw.
Mijn haat tegen een andere club gaat niet zo triest als ik hier en overal lees bij anderen. Zo zou ik Utrecht, ADO en 010 Feyenoord moeten haten, maar ik kan sfeer en fanatisme altijd waarderen. Deze clubs hebben in mijn ogen een goede achterban en een eigen identiteit. Daarbij kunnen ze wel allemaal lopen roepen dat ze Ajax haten maar zonder Ajax missen ze de wedstrijd van het jaar..
Bovendien zijn er clubs als PEC, Groningen en noem maar op die hun stadion alleen vol krijgen als Ajax op bezoek komt..

Op gebied van trouwe fanschare waardeer ik NAC, FC Twente en TOP Oss. Verder kijk ik met een positief beeld AZ (leuk voetbal, veel Nederlanders uit eigen jeugd). Ik ben fan van het 'oude avondje voetbal' en als ik denk aan typische oldskool clubs (GAE, Cambuur) óf juist de typische clubs in de Keuken Kampioen Divisie spreken Dordrecht en Helmond Sport mij aan.

Er is een hoop clubs in Nederland waar ik niets mee heb. Clubs die zich in mijn ogen niet onderscheiden van de rest en niet echt een eigen identiteit of bijzondere support/stadion hebben.

Buitenland:
Ik volg Olympique Marseille en PAOK ook (uitslagen, soms wedstrijd live ijken, waarschijnlijk volgend seizoen weer revisit).
Vroeger was ik echt supporter van AS Roma, maar tegenwoordig is het meer sympathie geworden.

Sympathielijst buitenland:
Olympique Marseille, PAOK, AS Roma, Nîmes Olympique, FC Nantes, Saint-Etienne, Girondins de Bordeaux, Wisla Krakow, Ruch Chorzow, Dukla Banska Bystrica, Spartak Trnava.
Zoals sommigen hier zullen herkennen is bij een aantal club de sympathie gestart na een bezoek aan de club. Sympathie is voornamelijk combinatie fans/stadion.

Haten is een groot woord, maar over sommige clubs heb ik enkel wat negatiefs te melden. Laat ik stellen dat ik het niet erg zou vinden als ze failliet zouden gaan. Ik heb het hier over plastic (koop)clubs waarvan de ziel al (grotendeels) is verdwenen: Real Madrid, Man. U, Man City, Chelsea, Bayern Munchen, Juventus etc. etc. Zoals je hieruit misschien al had geconcludeerd is de Champions League voor mij niet interessant wanneer de Nederlandse clubs uitgeschakeld zijn.

Nort


spons

Citaat van: FCT1980 op nov 18, 2019, 16:41:00
Misschien net zo veel als ik op de nutteloze lijsten in dit topic?

Alle lijstjes op deze website zijn in principe nutteloos maar daarom in vele gevallen niet minder leuk
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Han

Citaat van: Olav op nov 19, 2019, 16:30:15

Nederland:
Buiten de clubs die ik support (Ajax, Telstar) ....

Clubs roepen associaties op die variëren van onverklaarbare empathie tot irrationele antipathie.

Lineair 'kokerdenken' dicteert dat een PEC Zwolle supporter geen sympathie zou kunnen/mogen koesteren voor Go Ahead (Eagles) terwijl dat toch in meerdere opzichten een onvervalst instituut is.

Mijn vader diende in de Tweede Wereldoorlog als dienstplichtig soldaat op de Grebbeberg onder Wim Beltman, ijzervreter cq beroepsmilitair en oprichter van het jeugdinternaat in Deventer. Beide heren hielden in de early sixties een privé-reunie op de hoofdtribune van De Vrolijkheid, destijds de thuishaven van PEC. Ik zat op schoot bij Wim Beltman.

Bovendien is de rivaliteit tussen beide clubs cosmetisch en zorgvuldig gecultiveerd op capuchonniveau.


Telstar associeer ik met volle tribunes op Schoonenberg toen Studio Sport nog Sport In Beeld heette en Telstar ondanks zwart/wit tv tóch in kleur speelde.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Citaat van: Olav op nov 19, 2019, 16:30:15

Zoals sommigen hier zullen herkennen is bij een aantal club de sympathie gestart na een bezoek aan de club. Sympathie is voornamelijk combinatie fans/stadion.


Heel herkenbaar. Bij mij werkt het zo dat ik meestal begin met een lichte sympathie voor de thuisclub; je gaat toch meestal naar een club kijken met een bepaalde reden of verwachting en krijgt de uitspelende club er bij 'cadeau'.
Dit kan soms heel snel omslaan. Voor mij zijn er drie redenen voor een vrije val op de sympathieladder:
1) Irritant gedrag van supporters. Niet alleen rellerig gedrag, maar ook bijvoorbeeld irritante liedjes, negativiteit op de tribune of vlaggenzwaaien zodat de helft van de tribune niks kan zien.
2) Negatieve speelwijze (daarom staat Heerenveen zo laag in mijn lijst) of irritant gedrag (zeuren, zuigen, steeds shirtje trekken of kleine overtredingen maken) van spelers
3) Vervelend gedrag van de club zelf: idioot hoge prijzen vragen (Argon bijvoorbeeld), geen kaartjes uitgeven, moeilijk doen met fotograferen, je niet even op een andere tribune laten kijken na de wedstrijd, alleen met kaart of muntjes kunnen betalen, onvriendelijk personeel, dat soort dingen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

De publiekswissel

#38
Favoriete club is Feyenoord. Seizoenkaart en probeer alles thuis wel te gaan. Uit sporadisch in het thuisvak. FC Dordrecht is fijn om het weekend mee te starten, biertje in de stad, frietje onderweg en dan in het stadion wat ouwehoeren. Lig daarom ook niet wakker van een nederlaag overigens. Leuk om zo in de Keuken Kampioen Divisie rond te reizen en uit naar Go Ahead, Cambuur en Telstar te gaan. Pak een uitpotje of drie per seizoen mee. Als het uitkomt.

In België is Antwerp FC mijn favoriet en zijn Racing Mechelen en Zwarte Leeuw een beetje mijn Dordrecht-clubs.
Daarnaast kijk ik altijd wat FK Zeljeznicar uit Sarajevo heeft gedaan en bezoek ik de club jaarlijks één of twee keer. Verder heb ik sympathie voor Rot-Weis Essen en SK Stum Graz. Dat komt vooral omdat ik er supporters ken en er goed ben ontvangen.
Om deze clubs plan ik dan ook wel mijn reisjes heen.
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Jehoentelaar

Wat betreft het buitenland:

Supporter: uiteraard SC Preussen Münster, überhaupt de club waar ik het meeste gevoel bij heb. Vaak bezoeken lukt om redenen nu niet, maar wie weet wat de toekomst brengt.

Sympathisant: FC Flora Tallinn omdat ik daar m'n eerste buitenlandse wedstrijd bezocht. Ook een zwak voor Borussia Dortmund, 1.FC Union Berlin, FC Wacker Innsbruck en AC Sparta Praag. Moet zeggen dat ik deze clubs niet echt intensief volg behoudens het bijhouden van de prestaties en soms wat beelden.

Ook leuk: echt heel veel. Ondanks de modernisering hebben heel veel clubs een uitgesproken en herkenbaar karakter, iets waar ik (en wie niet) een zwak voor heb.

Niet leuk: clubs die gebaseerd zijn op commercie (RB) en clubs die openlijk voor een exclusieve CL zijn (Juventus, Real Madrid, Barcelona). Sneu voor de supporters maar ik laat er geen traan om als ze zouden wegvallen.

Hekel: geen enkele.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Defender

#40
Supporter : Aston Villa & Anderlecht (in mindere mate dan vroeger)
-> hieronder versta ik de club kennen en hun typeploeg enz..
-> zo veel mogelijk live gaan kijken of op tv

Sympa : OHL , Racing Mechelen en Union
-> hieronder versta ik eens de score's volgen in het weekend en toch ieder seizoen eens langs te gaan.

Haat / Hekel : Birmingham, Club Brugge, Standard (rivalen)
-> met extra uitzondering zonder "supporter" te zijn van Racing Mechelen, haat ik KV Mechelen, club vol schande enz..
There are loads of Uniteds, lots of City's and Towns,
a good sprinkling of Wanderers and Rovers and even a few of Albions.

But there's only one Villa

AthleticHolanda

Citaat van: Saltacampos op nov 19, 2019, 15:08:01
Supporter: Real Madrid en Racing Gent
Sympathie: Espanyol, West Ham, NAC, Sparta, Feyenoord, Bielefeld, Betis, Cercle Brugge, KAA Gent, Schalke, Portsmouth, Leyton Orient, Saint-Etienne, Beerschot, Rayo Vallecano, Nürnberg
Antipathie: Barcelona, Athletic Bilbao, Osasuna, Anderlecht, Bayern München, Liverpool

Athletic Club.

Waarschijnlijk ben je de enige voor Real Madrid met sympathie voor Rayo, twee grotere tegenpolen zijn nauwelijks denkbaar.


Nort

Citaat van: Sebastiaan_W op nov 21, 2019, 08:54:06
?
Dat was een reactie op het bericht van Olav

''Daarbij kunnen ze wel allemaal lopen roepen dat ze Ajax haten maar zonder Ajax missen ze de wedstrijd van het jaar..
Bovendien zijn er clubs als PEC, Groningen en noem maar op die hun stadion alleen vol krijgen als Ajax op bezoek komt..''


Bovenstaande quote is nu juist exact waarom de meerderheid in Nederland een hekel heeft aan Ajax (en dan voornamelijk aan de fans), die denken dat alles en iedereen in de voetbalwereld om Ajax draait en daarnaast is de bewering ook nog eens onjuist. Feyenoord heeft minstens net z'n grote aantrekkingskracht, zo niet groter door het vele uitpubliek dat Feyenoord op de thuisvakken trekt. Alleen zijn de kaartverkoop restricties een stuk groter en komen ze slechts tot dezelfde aantallen.

''Er is een hoop clubs in Nederland waar ik niets mee heb. Clubs die zich in mijn ogen niet onderscheiden van de rest en niet echt een eigen identiteit of bijzondere support/stadion hebben.''

Olav is notabene aanhanger van de club waarvan de oorspronkelijke identiteit voor het geld ten grabbel is gegooid.
1. Is de enige club in NL die niet in zijn oorspronkelijke gemeente speelt
2. Ajax was alles behalve een Joodse club zéker in vergelijking met andere Amsterdamse clubs
3. De held van Ajax heeft uit rancune de eeuwige rivaal kampioen gemaakt

Het enige waar Ajax echt uniek in is, is dat het een beursgenoteerd bedrijf is. Al is het de vraag of dat nu zo positief is.

Joost

Je vergeet toch een ding Nort;

Er is geen club ter wereld waarover jij je zo erg kan opwinden als Ajax.