Hoofdmenu

Frankrijk

Gestart door Tom Bodde, apr 13, 2008, 12:18:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.



Ici c est Paris

Citaat van: Maroboduus op sep 17, 2008, 00:25:15
Hebben de niet-voetballiefhebbers in Paris even geluk dat de plaatselijke PSG zo goed als nooit een belangrijke zege boekt:-)

PSG staat 3e, was bekerwinnaar vorig seizoen en finalist in de Ligabeker! Hoezo wint Paris nooit wat?!




Vertel uiteraard niet over de degradatiestrijd van de voorgaande jaren, dat past niet in deze goednieuws-show;)


On-topic: Dat is weer eens wat anders als uitzicht op een blinde muur in een onvervalste prachtwijk van Ella Vogelaar.

Maroboduus

CiteerPSG staat 3e, was bekerwinnaar vorig seizoen en finalist in de Ligabeker! Hoezo wint Paris nooit wat?!

Vertel uiteraard niet over de degradatiestrijd van de voorgaande jaren, dat past niet in deze goednieuws-show;)

Goed, je geeft het zelf al een beetje aan. PSG is de afgelopen jaren natuurlijk ver achtergebleven bij de verwachtingen. De club heeft een imago als ware het een Europese topclub. Overal waar men in Europa nagemaakte voetbalshirts verkoopt, vindt men ook wel een shirtje van PSG. Maar uiteindelijk is dit imago natuurlijk niet gebasseerd op sportieve prestaties. Naast de successen in de beker- en ligabeker-toernooien van de afgelopen jaren, heeft de club een vermogen verslonden zonder daarbij op het Europese toneel buiten haar rol als figurant uit te groeien. Het is naast Tottenham Hotspur misschien wel de meest overschatte club van Europa. Ik heb het er wel eens met Fransen over gehad die ook de overdreven publiciteit rondom deze hoofdstedelijke club in eigen land hekelden.
Bedoel hier overigens voor de goede orde niets persoonlijks mee. Ben je eigenlijk een sympathisant van de club? Hoe zie jij het imago tegenover de sportieve prestaties? Om toch nog iets positiefs te zeggen: Het Parc des Princes vind ik een schitterend stadion!:-)

En on-topic: Dat uitzicht is bijna net zo mooi als mijn uitzicht hier op de ,Oberwaldberg' (niet te verwarren met de ,Obersalzberg'), een voormalige vuilstortplaats die in dit Hessische stadje tot groenzone om is getoverd.
Is het klimatologisch gezien op den duur uit te houden voor een Nederlander aan de Rode Zee?

Sebastiaan_W

Citaat van: Maroboduus op sep 17, 2008, 11:26:34
Goed, je geeft het zelf al een beetje aan. PSG is de afgelopen jaren natuurlijk ver achtergebleven bij de verwachtingen. De club heeft een imago als ware het een Europese topclub. Overal waar men in Europa nagemaakte voetbalshirts verkoopt, vindt men ook wel een shirtje van PSG. Maar uiteindelijk is dit imago natuurlijk niet gebasseerd op sportieve prestaties. Naast de successen in de beker- en ligabeker-toernooien van de afgelopen jaren, heeft de club een vermogen verslonden zonder daarbij op het Europese toneel buiten haar rol als figurant uit te groeien. Het is naast Tottenham Hotspur misschien wel de meest overschatte club van Europa. Ik heb het er wel eens met Fransen over gehad die ook de overdreven publiciteit rondom deze hoofdstedelijke club in eigen land hekelden.
Bedoel hier overigens voor de goede orde niets persoonlijks mee. Ben je eigenlijk een sympathisant van de club? Hoe zie jij het imago tegenover de sportieve prestaties? Om toch nog iets positiefs te zeggen: Het Parc des Princes vind ik een schitterend stadion!:-)

En on-topic: Dat uitzicht is bijna net zo mooi als mijn uitzicht hier op de ,Oberwaldberg' (niet te verwarren met de ,Obersalzberg'), een voormalige vuilstortplaats die in dit Hessische stadje tot groenzone om is getoverd.
Is het klimatologisch gezien op den duur uit te houden voor een Nederlander aan de Rode Zee?

In dat rijtje past Ajax ook wel.

Houseman

Onzin natuurlijk, Ajax heeft in het verleden Europees gedomineerd en diverse grote spelers voortgebracht die altijd aan Ajax gelinkt zullen worden, PSG en Tottenham niet.

Ici c est Paris

Citaat van: Maroboduus op sep 17, 2008, 11:26:34
Goed, je geeft het zelf al een beetje aan. PSG is de afgelopen jaren natuurlijk ver achtergebleven bij de verwachtingen. De club heeft een imago als ware het een Europese topclub. Overal waar men in Europa nagemaakte voetbalshirts verkoopt, vindt men ook wel een shirtje van PSG. Maar uiteindelijk is dit imago natuurlijk niet gebasseerd op sportieve prestaties. Naast de successen in de beker- en ligabeker-toernooien van de afgelopen jaren, heeft de club een vermogen verslonden zonder daarbij op het Europese toneel buiten haar rol als figurant uit te groeien. Het is naast Tottenham Hotspur misschien wel de meest overschatte club van Europa. Ik heb het er wel eens met Fransen over gehad die ook de overdreven publiciteit rondom deze hoofdstedelijke club in eigen land hekelden.
Bedoel hier overigens voor de goede orde niets persoonlijks mee. Ben je eigenlijk een sympathisant van de club? Hoe zie jij het imago tegenover de sportieve prestaties? Om toch nog iets positiefs te zeggen: Het Parc des Princes vind ik een schitterend stadion!:-)

En on-topic: Dat uitzicht is bijna net zo mooi als mijn uitzicht hier op de ,Oberwaldberg' (niet te verwarren met de ,Obersalzberg'), een voormalige vuilstortplaats die in dit Hessische stadje tot groenzone om is getoverd.
Is het klimatologisch gezien op den duur uit te houden voor een Nederlander aan de Rode Zee?

Er is geen speld te krijgen tussen wat je hier allemaal zegt. PSG dankt zijn imago eigenlijk aan de topspelers die het elk jaar aantrekt, maar die het toch niet waar maken. Dat maakt PSG interessant voor het grote publiek en hierin is gelijk duidelijk waarom die Fransen die jij sprak een grote hekel aan PSG hadden, PSG heeft doordat het altijd in handen in geweest van grote bedrijven en ondernemers) altijd een poenerig imago gehad (grote topspelers werden met topsalarissen verleid), en daardoor had en heeft men altijd een hekel gehad aan PSG. Vooral bij clubs van het volk als Marseille leeft de afkeer tegen het grote geld erg, en dat verklaart ook direct de rivaliteit, naast het feit dat die steden elkaar al niet zo liggen.

PSG is trouwens wel degelijk een grote naam als je kijkt naar het verleden, tweevoudig kampioen, meervoudig bekerwinnaar en EC II winnaar in 1996.

Overigens is het feit dat PSG elke zomer goede zaken doet op de transfermarkt de reden geweest dat afgelopen zomer de euforie niet verschrikkelijk groot was toen de club Guly, Makelele, Kezman en Sessegnon (toptalent van Le Mans) presenteerde. We (ik reken mezelf tot de fans, naast Utrecht zijn er maar 2 clubs die er voor mij echt toe doen, namelijk Standard en Paris SG) zijn al vaker te blij gewest met op papier een zeker top 3-elftal, maar dan bleek later dat PSG rond pakweg de 15e plek schommelde. De bekerprestaties konden de slechte competitieprestaties een beetje verbloemen.

Nu lijkt echter wel de goede weg ingezet, op de eerste speeldag werd er nog verloren van Monaco, maar daarna werden Bordeaux, Nantes en Caen opzij gezet en werd er in Sochaux gelijkgespeeld, een 3e plek is het gevolg.

En ja, het Parc des Princes is een prachtig stadion, met ook fantastische fans en een topsfeer. Al heeft een niet onbelangrijk deel van die fanatieke fans ook een hele slechte kant, PSG heeft namelijk veel hooligans, sommigen zij zijn extreem-rechts en dat heeft in het verleden al geleid tot een grote reeks incidenten, racisme en geweld naar de spelers toe. Met name de zwarte spelers waren het doelwit van die randverschijnselen. Zo worden er in slechte periodes auto's bekrast, zijn de spelers eens op het trainingsveld aangevallen en heeft bijvoorbeeld Ronaldinho voor het stadion ook ooit een klap in zijn gezicht gehad.


Mocht iemand willen dat ik dit alles in een ander topic plaats, dan hoor ik het wel.

Stadionhopper

Citaat van: witte leeuw op sep 17, 2008, 14:08:12
In dat rijtje past Ajax ook wel.

Moet zeggen dat ook Feyenoord in dit rijtje past....
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

spons

Citaat van: Dennis1981 op sep 19, 2008, 08:18:45
Moet zeggen dat ook Feyenoord in dit rijtje past....

???
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Maroboduus

CiteerIn dat rijtje past Ajax ook wel.

Citaat van: Dennis1981 op sep 19, 2008, 08:18:45
Moet zeggen dat ook Feyenoord in dit rijtje past....

Ben het hier trouwens helemaal niet mee ons om de simpele reden dat ten eerste zowel Ajax als Feyenoord in het verleden veel meer bereikt hebben dan o.a. Tottenham en PSG (zowel Europees als op nationaal niveau) en ten tweede beide clubs vandaag de dag internationaal nagenoeg geen aanzien meer hebben. Goed, natuurlijk als naam uit het verleden, maar dat is bijvoorbeeld Nottingham Forest ook. Als je als Ajax zijnde Europees gewipt wordt door FC Kopenhagen, Lausanne Sports, Real Mallorca en Dinamo Zagreb, tel je simpelweg niet meer mee. Over Feyenoord hoeven we het helemaal niet meer te hebben, een simpele verwijzing naar gisteravond volstaat.
Vind het sowieso niet nodig trouwens dit op Nederlandse clubs te betrekken, want daar ging het in dit geval niet over.

Terug on-topic. Betreffende de Boulogne Boys gingen deze zomer de wildste geruchten. Het afketsen van de komst van Lilian Thuram die al voor de volle 100% vast leek te staan, werd officieel toegeschreven aan een hartritmestoornis. Officieus werd er beweerd dat de racistische denkbeelden van de machtige Boulogne Boys debet waren aan dit vreemde voorval. Daarna hoorde ik nog een keer ergens dat de Boulogne Boys per wet waren opgeheven. Wat is hier van waar. Misschien dat jij (Ici c est Paris) licht in deze zaak kunt brengen?

Stadionhopper

Citaat van: Maroboduus op sep 19, 2008, 10:28:41
Ben het hier trouwens helemaal niet mee ons om de simpele reden dat ten eerste zowel Ajax als Feyenoord in het verleden veel meer bereikt hebben dan o.a. Tottenham en PSG (zowel Europees als op nationaal niveau) en ten tweede beide clubs vandaag de dag internationaal nagenoeg geen aanzien meer hebben. Goed, natuurlijk als naam uit het verleden, maar dat is bijvoorbeeld Nottingham Forest ook. Als je als Ajax zijnde Europees gewipt wordt door FC Kopenhagen, Lausanne Sports, Real Mallorca en Dinamo Zagreb, tel je simpelweg niet meer mee. Over Feyenoord hoeven we het helemaal niet meer te hebben, een simpele verwijzing naar gisteravond volstaat.
Vind het sowieso niet nodig trouwens dit op Nederlandse clubs te betrekken, want daar ging het in dit geval niet over.

Terug on-topic. Betreffende de Boulogne Boys gingen deze zomer de wildste geruchten. Het afketsen van de komst van Lilian Thuram die al voor de volle 100% vast leek te staan, werd officieel toegeschreven aan een hartritmestoornis. Officieus werd er beweerd dat de racistische denkbeelden van de machtige Boulogne Boys debet waren aan dit vreemde voorval. Daarna hoorde ik nog een keer ergens dat de Boulogne Boys per wet waren opgeheven. Wat is hier van waar. Misschien dat jij (Ici c est Paris) licht in deze zaak kunt brengen?

Ik heb het dan over overschatte clubs van hedentendage
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

spons

Citaat van: Dennis1981 op sep 19, 2008, 10:43:48
Ik heb het dan over overschatte clubs van hedentendage

je bedoeld PSV ?
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Stadionhopper

Citaat van: spons op sep 19, 2008, 16:36:10
je bedoeld PSV ?

Als je kunt lezen staat er Feyenoord, ik veronderstel dat je het persoonlijk opvat dat er Feyenoord staat? Mag jij mij eens vertellen waarom je denkt dat het PSV moet zijn? Omdat het toevallig de club is waar ik fan van ben?
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Ici c est Paris

Citaat van: Maroboduus op sep 19, 2008, 10:28:41Terug on-topic. Betreffende de Boulogne Boys gingen deze zomer de wildste geruchten. Het afketsen van de komst van Lilian Thuram die al voor de volle 100% vast leek te staan, werd officieel toegeschreven aan een hartritmestoornis. Officieus werd er beweerd dat de racistische denkbeelden van de machtige Boulogne Boys debet waren aan dit vreemde voorval. Daarna hoorde ik nog een keer ergens dat de Boulogne Boys per wet waren opgeheven. Wat is hier van waar. Misschien dat jij (Ici c est Paris) licht in deze zaak kunt brengen?

Afgelopen voorjaar was er de finale van de Coupe de la Ligue in het Stade de France. Paris Saint-Germain tegen RC Lens uit het noorden. Lens komt uit het arme Noord-Frankrijk, mensen uit die regio worden ''Ch'tis'' genoemd, een volk dat de laatste tijd helaas vooral in het nieuws is gekomen door zaken als pedofilie, armoede, werkeloosheid, drankmisbruik etcetera. Afgelopen maart waren ze echter ook heel positief in het nieuws, de film 'Bienvenue chez lez Ch'tis' over het leven in Noord-Frankrijk werd een gigantische hit in de Franse bioscopen.

Enfin, de wedstrijd staat op punt van beginnen en ineens komt er bij de Boulogne Boys een groot spandoek tevoorschijn met de tekst: Pedophiles, chômeurs, consanguins: bienvenue chez les Ch'tis'. Oftewel in goed Nederlands: Pedofielen, werklozen en inteelt: welkom bij de Ch'tis. Monsieur Sarkozy was aanwezig in het stadion, kookte van woede en gaf onmiddelijk opdracht om het spandoek te verwijderen. Hij sprak er na afloop schande van, en omdat de president zich ermee had bemoeid moest er dus wel een onderzoek worden ingesteld.

Uiteindelijk werd PSG door de voetbalbond gestraft (PSG mag dit jaar zijn titel niet verdedigen in de Coupe de la Ligue) en de minister van Binnenlandse Zaken besloot dat de Boulogne Boys opgeheven moesten worden, ze verbood het verdere bestaan van de groep, want het was niet het eerste incident rondom de groep. De Boulogne Boys bestaan dus niet meer.

Wat betreft zijn broer: Thuram zijn broer is overleden aan dezelfde hartproblemen. Bovendien heeft PSG naast Thuram nog 2 zwarte spelers aangetrokken (Hoarau en Sessegnon), is er nog een rits zwarte jeugdspelers doorgestroomd naar het 1e elftal en bestaat de meerderheid van het 1e elftal nu uit zwarte spelers. Denk dus niet dat de fans er invloed op hebben gehad.

Maroboduus

Van mijn kant dus typisch zo'n gevalletje van de klok horen luiden, maar niet precies weten waar de klepel hangt. Leuk om deze achtergrondinformatie te lezen. Wat ik me dan afvraag is: laat een groepering als de Boulogne Boys zich opheffen? Lijkt mij dat die jongens gewoon onder een andere naam en met hier en daar een kleine aanpassing verder gaan, toch? Daarbij werken dergelijke daden van hogerhand natuurlijk ook mee van de Boulogne Boys een cultgroepering te maken. Niet iedere firm (of hoe je dergelijke bewegingen wilt noemen) valt de 'eer' ten deel door de staatsmacht verboden te worden. Ondanks alles zorgden ze overigens wel voor geweldige tifo acties!