Hoofdmenu

Feyenoord

Gestart door The Wizard, okt 28, 2007, 21:06:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

The Wizard

CiteerGa je mee naar het stadion
Naar de club van rood en wit
Zoek een plaatsje in de zon
Waar je zo gezellig zit
Kijk ze komen op het veld
Een gejuich uit duizend kelen
Ja, je staat er van versteld
Als die sterrenploeg gaat spelen
Dan is altijd wat je hoort...
Het lied van Feyenoord
Hand in hand kameraden
Hand in hand voor Feyenoord 1
Geen woorden maar daden
Leve Feyenoord 1



Post hier alle Feyenoord gerelateerde posts die de moeite waard zijn:

The Wizard

Feyenoord is op zondag 19 Juli 1908 opgericht. Alleen toen had het de naam Feyenoord nog niet, toen heette de club: Celeritas. Rotterdam groeide in deze erg snel er kwamen meer woningen bij. Doordat de groei zo snel ging kwamen er ook meer achterstandswijken bij. In een zo´n achterstandswijk is de club Feyenoord opgericht. Feyenoord´s eerste "stadion" was op het Afrikaanderplein.



In 1917 verkaste de club naar een nieuwe accommodatie. Ze gingen aan de kromme Zandweg voetballen. De pleintjes werden in deze tijd allemaal omgetoverd tot volkstuintjes. In Nederland heerste namelijk een hongersnood als gevolg van de eerste wereldoorlog. Dit was de reden voor de verhuizing van accommondatie.


 
In 1921 promoveerde de Rotterdamse club naar de hoogste afdeling en als beloning hiervoor kreeg de club nu hun eerste echte stadion. Er werden staantribune´s geplaatst en er werd een overdekte tribune gebouwd die plaats bood aan 1.000 mensen. Feyenoord komt aan de naam van werkploeg, niet door het spel, maar omdat Rotterdam de stad van de arbeid is. De meeste mannen vonden het daarom ook zo mooi dat in 1924 Feyenoord landskampioen is geworden. Al 16 jaar na de oprichting, werd Feyenoord kampioen geworden van de hoogste voetbalafdeling. De Rotterdammers waren blij. Eindelijk waren de arbeiders kampioen geworden en niet de heertjes. Voetbal was namelijk in die tijd een "kaksport", nu te vergelijken met golf en hockey.

In 1937 kreeg Feyenoord een geheel nieuw stadion. Omdat het stadion gebouwd was na het idee van het stadion van de Engelse ploeg Arsenal, nodigde Feyenoord de Londense ploeg uit om een vriendschappelijke wedstrijd te komen voetballen om het stadion te openen.


 
Arsenal ging hiermee akkoord. Feyenoord verloor deze wedstrijd, maar omdat de Engelsen al fullprofs waren vond geen enkele Rotterdammer dit een probleem. Een jaar later zouden de Feyenoord supporters helemaal door het dolle heen zijn wanneer Feyenoord hun eerste internationale wedstrijd wint. Wederom was het Arsenal waar tegen de rood witten moesten, dit maal had de club uit Rotterdam Zuid meer geluk. Ze wonnen de wedstrijd met 1–0 In de oorlogsjaren werd het voetbal in Rotterdam bijna onmogelijk gemaakt door de zware bombardementen.

Na de oorlog zijn het ook nog donkere jaren voor de club, de fans moeten tot 1958 wachten totdat er weer een prijs gepakt wordt. Ze winnen de vriendschapsbeker. Dit zou weer de start worden van een nieuwe periode. Tussen de periode van 1960 en 1975 werden er goede resultaten geboekt. Feyenoord won tijdens deze periode 11 prijzen, waaronder 6 maal het landskampioenschap, de Europa Cup I, de UEFA-cup en de Wereldbeker. De wedstrijd om de Europa Cup voor Landskampioenen won Feyenoord van Celtic met 2-1. Het team onder leiding van Ernst Happel slaagde ver in de verlenging erin om de verlossende goal te scoren. Wie anders dan de legendarische Feyenoord spits Ove Kindvall maakte het doelpunt. Heel Rotterdam barste uit zijn voegen, er was iets gebeurd wat nog nooit een Nederlandse club gelukt was, Ze waren de sterkste ploeg van Europa.


 
Nu mocht Feyenoord in 1970 om de wereldbeker gaan voetballen, dit was nog een schrale troost. De club was namelijk al snel uitgeschakeld door een kleine Roemeense club, genaamd UT Arad. Gelukkig konden ze de wereldbeker wel mee naar Rotterdam nemen. De eerste wedstrijd werd tegen het Argentijnse club Estudiantes de la Plata eindigde in een 2-2 gelijkspel. In de thuiswedstrijd waren de Rotterdammers klassen beter en wonnen verdiend met 1 – 0. Matchwinnaar werd Joop van Deale. Na de Europa Cup nu ook de Wereldbeker, een hele prestatie voor de Nederlandse ploeg. Dit was nog niet de laatste beker in deze periode. In 1974 wonnen ze nog de UEFA-cup. Hierna verging het Feyenoord slecht op internationaal vlak, pas in 2002 werd er weer een Europese prijs binnen gesleept. In de finale van de UEFA-cup werd Dortmund verslagen.

Na de jaren 70 werd het rustig in Rotterdam, de fans begonnen wat te morren en waren niet blij met hetgeen wat de club presteerde. Het bestuur speelde op de gevoelens van de fans in. En stelde het duo Jansen en van Hanegem in 1991 verantwoordelijk voor de groep. Mister Feyenoord (de bijnaam van Jansen) vond het maar al te mooi om weer terug te zijn op het "oude nest". Onder leiding van dit duo begon Feyenoord aan zijn wederopstanding. Men werd op een krankzinnige manier landskampioen. PSV verloor in de laatste 4 speelrondes 9 punten, waardoor de club uit Zuid bij FC Groningen (op de laatste competitiedag) kampioen werd. Ook werd de KNVB beker een prooi voor de Rotterdammers.
 
Voor internationaal succes hoeven we niet zolang in ons geheugen te graven.8 Mei 2002 was immers een gedenkwaardige dag, de 3-2 winst in eigen kuip tegen Borussia Dortmundt staat nog vers in het geheugen gegrift. UEFA-cup winnaar in eigen kuip.

Ook Feyenoord is de laatste jaren op zoek gegaan in het buitenland naar versterking van hun team. Zo zijn er een aantal buitenlandse voetballers die voor Feyenoord hebben gespeeld, die je niet snel zult vergeten. Een aantal namen zijn hierboven al genoemd. Maar ook in het rijtje onvergetelijke spelers horen Julio Ricardo Cruz (de Argentijnse spits momenteel voetballend bij Bologna), Henke Larson (de veel scorende spits van Celtic) en natuurlijk de Hongaar Joseph Kiprich. Kiprich werd door elke Feyenoord fan op handen gedragen. Het elftal waar Kiprich in voetbalde was ook een behoorlijk goed elftal, met spelers als Metgod, de Wolf hadden ze een spijkerhard duo achterin. Ook bekende namen zijn Taument en Blinker.

Bij zo´n mooie club als Feyenoord horen meer prijzen als wat ze nu op het conto hebben staan. Hopelijk kom dat nog voor de club die in 2008 zijn 100 jarig bestaan weet te vieren. Zoals het clublied van Feyenoord betaamt kun je je resultaten alleen maar verbeteren met daden. "Geen woorden maar daden"


Copyright © Feyenoord een levenswijze
http://www.feyenoordleven.nl


TeeZee

Hoe is jouw band met Feyenoord ontstaan, Tovenaar? Afzetten als puber tegen je ouders, die hartstochtelijke Ajacieden waren? Championshipmanager op de abaccus? Of toch de ietwat voor de handliggende Rotterdamse achtergrond? Vertel.

The Wizard

Mijn (wijlen) vader was hartstochtelijk Feyenoordfan vanaf de jaren zestig, toen de Europacup werd gewonnen was ik drie.
Toen liep mijn vader vast al met 't idee rond om mij mee te nemen naar de Kuip, maar hij wachtte tot ik een jaar of 10 was.
Eind jaren zeventig was het dat ik voor het eerst aan de hand van mijn Pa over de Breebrug liep, in de verte doemde dat Stadion op waar mij vader al over had verteld.
"Bij me blijven, hand geven want het is daar erg druk, verlies me niet uit het oog." Ik hield me uiteraard trouw aan die woorden, die mensenmassa was tenslotte nieuw voor me.
Van die eerste jaren weet ik niet veel meer, maar de eerste keer de trappen en het vak (R) op lopen vergeet ik nooit meer, wat was dit in godsnaam?
Die eerste blik van een volle Kuip was overweldigend, ik had nog niet door dat het Feyenoordgevoel tot me kwam. het schelden (ja, toen ook al) om me heen maakte ook wel indruk op me.
Gek genoeg kijk ik nu altijd op als ik een klein knaapje aan de hand van zijn Pa het vak zie opkomen, en moet dan altijd even terugdenken aan dat ene moment.
Zou hij hetzelfde ervaren? Het moet haast wel. Die blik verraadt meestal veel.
Later met vrienden jaren een seizoenskaart S gehad, soms uit maar altijd thuis, elke wedstrijd fanatiek aanwezig ondanks die dramatische eind jaren tachtig. De sfeer deed je elke 14 dagen weer gaan, datzelfde Feyenoordgevoel dus.
De herrijzenis uit het HCS-graf is mijn ultieme Feyenoordmoment, het is dan ook geen toeval dat juist dat stripfigurenelftal mijn favoriete elftal ooit is, en de ultieme personificatie van het Feyenoordgevoel.
De laatste jaren ga ik niet vaak meer, drukke gezinsbezigheden dwingen mij helaas hiertoe.
Mijn eigen zoon is nu 8 jaar, en heeft 't steeds over die Kuip. Nog 2 jaar en ik ga een verschrikkelijk deja-vu meemaken.
Ik kan niet wachten.........

TeeZee

Dat is een wel heel mooi antwoord. Het geeft ook precies weer wat ik mooi vind aan voetbal, namelijk de pure beleving ervan. Rotterdam is samen met Den Haag voor mij gevoelsmatig het voetbalepicentrum van Nederland. Niet zo zeer op basis van prestaties, maar op basis van hoe men er voetbal ademt. Prachtig hoor. Ik heb wel een paar keer moeten glimlachen om enkele passages. Dat stripfigurenelftal. Heerlijk.

Het mooiste is wel dat ook de slechte tijden worden gekoesterd en niet alleen de prijzen. Is dat typerend voor de echte Feyenoordsupporter denk je?

The Wizard

Tja, het bekende gifbekerverhaal hè? Steeds weer de hoop die lopende het seizoen keihard de grond wordt ingeboord.
Ik ben er inmiddels aan gewend, en zal niet zo snel meer de polonaise lopen. Eerst zien dan geloven is een vaak gehoord motto op Rotterdam Zuid.
Maar als we dan eens een keer per ongeluk een prijs winnen, dan is de beleving daarvan denk ik ongekend, zeker in Nederland. De mooiste prijs is toch juist die je weghaalt uit de spelonken van de hel?
En ja, ergens is het Legioen wel een beetje masochistisch. Dat klopt wel.

Mach

Citaat van: The Wizard op okt 29, 2007, 21:34:16
het is dan ook geen toeval dat juist dat stripfigurenelftal mijn favoriete elftal ooit is, en de ultieme personificatie van het Feyenoordgevoel.

En dat terwijl de wat oudere fans dat een stuk minder hebben. Die hoor je veel vaker over dat Feyenoord nog meer voor mooi en goed voetbal staat dan voor het harde werken. Dat imago van noeste arbeid schijnt meer eind jaren 80 begin jaren 90 te zijn ontstaan, in de de jaren 60 en begin jaren 70 lag dit schijnbaar anders.

Heb je je al aangemeld als lid trouwens?

Rokerman

Citaat van: The Wizard op okt 29, 2007, 21:34:16
Gek genoeg kijk ik nu altijd op als ik een klein knaapje aan de hand van zijn Pa het vak zie opkomen, en moet dan altijd even terugdenken aan dat ene moment.
Zou hij hetzelfde ervaren? Het moet haast wel. Die blik verraadt meestal veel.

Ik ga a.s. zondag voor het eerst met mijn zoon naar Feyenoord. Hij wilde graag een keer naar een wedstrijd en ik heb hem zelf laten kiezen aangezien ikzelf geen voorkeur heb en Haarlem absoluut géén optie was, want dat lijkt me geen goede start. Eerlijk gezegd was ik wel blij dat hij voor Feyenoord koos. Dat lijkt me toch voor een kind meer indrukwekkend dan de ArenA binnenwandelen. Ik ben benieuwd naar zijn blik en wat hij ervan vindt. By the way, hij is pas 6 jaar, maar wilde graag een keer naar een "echte" wedstrijd.
FTM

The Wizard

Citaat van: Mach op okt 30, 2007, 21:33:13
Heb je je al aangemeld als lid trouwens?

Ik ben me nog aan 't inlezen, maar de intentie is zeker aanwezig.

The Wizard

Citaat van: Rokerman op okt 31, 2007, 22:29:54
Ik ga a.s. zondag voor het eerst met mijn zoon naar Feyenoord.

Je zoon zal er vol van zijn, geloof me. Veel plezier gewenst.
Welk vak zit je?

Rokerman

Citaat van: The Wizard op nov 01, 2007, 16:17:56
Je zoon zal er vol van zijn, geloof me. Veel plezier gewenst.
Welk vak zit je?

Dank je ! We zitten in vak K. Ik ben zeer benieuwd naar de sfeer. Het is alweer een tijd geleden dat ik in de Kuip ben geweest. Toen zat ik naast een enorme zuurpruim die op alles zat te schelden en te zeiken. Ik hoop niet dat ik weer zo iemand tref.... Volgende week zit in in het Stadium of Light voor de derby tegen Scumc@stl#. Kortom, weer genoeg om naar uit te kijken....
FTM

The Wizard

Hoe was de wedstrijd, Rokerman? Ik ben benieuwd naar jullie verhaal.

Han

Wat was de reactie in de Kuip na de schwalbe van Suarez?
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Erkaa

Citaat van: Han op nov 11, 2007, 16:15:40
Wat was de reactie in de Kuip na de schwalbe van Suarez?

Een schwalbe van Mols.

The Wizard

Citaat van: Han op nov 11, 2007, 16:15:40
Wat was de reactie in de Kuip na de schwalbe van Suarez?

Lachen met een groot "boontje komt om zijn loontje" gehalte.

En Mols? Ja, ik dacht ook eerst aan een schwalbe, 's avonds op tv waren alle "deskundigen" het er wel over eens dat Maduro Mols (licht) aantikte.