Hoofdmenu

Honkbal

Gestart door hgrm, apr 12, 2008, 12:07:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

hgrm

Al dagen voel ik de kriebels in m'n buik. Het honkbalseizoen gaat beginnen. Meer vragen dan antwoorden. Al dagen kijk ik uit naar Kinheim-HCAW in het prachtige Pim Mulierstadion, ooit thuisbasis van het terziele gegane Nicols. Gaat HCAW weer eens de play-offs halen of moet het hondstrouwe legioen in de Bussumse Honkbalvallei nog een jaar lijden?

Al een week ben ik met de wedstrijd bezig. Wie gaat er starten? Mag de Amerikaan Sowell zijn eerste ballen op zondag voor het eigen publiek gooien of mag hij op zaterdag al in actie komen, uit in Haarlem? Wie staan er in het outfield? Wie vervangt de onvervangbare Gino Henson op het eerste honk? Het laat me niet los.

Het belooft weer een spannende competitie te worden. Kinheim en Neptunus lijken ongenaakbaar, maar daar achter is van alles mogelijk.

Amsterdam heeft sterke spelers, maar hebben ze ook een sterk team?
Is Hoofddorp Pioniers zonder Orman nog steeds zo'n sterk team?
Heeft Sparta/Feyenoord op tijd de pitchinstaff op orde?
Kan HCAW weer een stapje maken en voor de play-offs gaan?
Blijft RCH verrassen, net als vorig jaar?
Is ADO echt zo slecht als iedereen denkt?

Kortom, als over pak'm beet twee uur het 'Play Ball' op de Nederlandse velden klinkt en ik met m'n HCAW-petje op de tribune van het Pim Mulier zit, is de zomer weer begonnen!
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hoevenen lion

Leuke topic. Ga hem zeker in de gaten houden. Heb in een heel ver verleden nog honkbal gespeeld in Nederland bij de Putte Batters.

hgrm

Iets minder enthousiast dan vanochtend kwam ik na de wedstrijd het stadion uit. Een 13-3 veegpartij in 6,5 innings....Nu is een uitwedstrijd bij Kinheim ook niet direct waarvan je het moet hebben, maar het seizoen op deze manier beginnen......
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Wat voor aantallen publiek komen er kijken bij het honkbal?

hgrm

Ligt er een beetje aan waar je gaat kijken:

Sparta/Feyenoord, ADO: minder dan 100
Neptunus, RCH, Kinheim, Pioniers: rond de 100
Amsterdam, HCAW: 200 à 300
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Ik volg het niet en lees dat er geen relatie zou zijn tussen Kinheim en Haarlem Nichols. Klopt dat?

Heb weleens De Vallei bezocht omdat het zo mooi gelegen is. Woonde toen om de hoek in Weesp.

Veder. What happened to OVVO?

http://www.baseball-fever.com/showthread.php?t=47991
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Citaat van: Han op apr 13, 2008, 00:48:24
Ik volg het niet en lees dat er geen relatie zou zijn tussen Kinheim en Haarlem Nichols. Klopt dat?

Ja en nee.
Nicols speelde tot het faillisement in de jaren 90 in het Pim Mulier Stadion, waar ook de Haarlemse Honkbalweek gespeeld wordt. Daarna heeft Kinheim, dat altijd aan het Badmintonpad gespeeld heeft, het stadion als thuisbasis gekozen voor de wedstrijden van het eerste in de hoofdklasse. Inmiddels is men bezig om de hele club Kinheim bij het stadion te vestigen.


Citeer
Heb weleens De Vallei bezocht omdat het zo mooi gelegen is. Woonde toen om de hoek in Weesp.

De Vallei ligt er nog steeds prachtig bij. Een paar jaar geleden is de tribune flink opgeknapt. Die typische metalen tribunes met houten banken die je bij veel honkbalclubs ziet, zijn opgeruimd, evenals de stoeptegelterracing waar de diehards hun tuinstoel op konden zetten. Het is nu betonnen terracing met mooie blauwe klapzitjes. Het ziet er nu erg mooi uit en de sfeer is er ook op vooruit gegaan omdat alles wat compacter is geworden.

Citeer

Veder. What happened to OVVO?

http://www.baseball-fever.com/showthread.php?t=47991

Die bestaan nog steeds. Volgens mij spelen ze in de tweede klasse. Ze zijn niet meet hèt team van Amsterdam, zoals in de tijd van Urbanus. Dat is nu Pirates.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Nederlands Honkbal speelt zich voornamelijk af in de Randstad. Hier in de buurt heb je alleen de 'Parkstad Tracks' maar das zo'n laag niveau dat ik niet sta te springen er eens een kijkje te nemen. Tijdens het WK enkele jaren terug heb ik de opening gezien in Rotterdam en ben ik tweemaal naar Eindhoven gegaan, erg leuke ervaringen.

Ik volg wel het Amerikaanse wat fanatieker hoewel het door andere afleidingen (werk) wat minder wordt. Vroeger kon ik altijd via de American Forces Radio luisteren naar live verslagen maar das nu helaas niet meer. Wel volg ik op zondagavond soms nog de NY Mets, mijn favoriete team. Shea Stadium gaat tegen de grond na dit seizoen en ik had er graag nog eens heengegaan maar dat zal er niet van komen. Vorig jaar werden de play-offs vergooid terwijl de Mets een straatlengte voorsprong hadden. De start dit seizoen is niet bijster goed.

hgrm

Wat betreft de topsport heb je gelijk. Vijf ploegen uit Noord Holland (Kinheim, Amsterdam, RCH, Pioniers en HCAW) en drie uit Zuid Holland (Sparta/Feyenoord, Neptunus, ADO). Twins en PSV uit Brabant hebben er een tijdje bij gezeten en kommen wel weer een keer terug, net als Almere.  Volgens mij zijn er ook nog een paar ploegen uit de grensstreek die in de Belgische competitie meespelen.

Wat breedtesport betreft, is honk- en softball wel degelijk ook buiten de Randstad populair. Zelf speel ik recreantensoftball. We spelen geregeld tegen teams uit vooral het Oosten en Noorden van het land, maar ook in het Zuiden zitten enkele grotere clubs. Het zou geen slecht idee zijn ook de Hoofdklasse wat meer in die richting uit te breiden. Momenteel wordt er een driedubbele competitie met 6 teams gespeeld (3 maal uit, drie maal thuis tegen elk team). Het lijkt me uiteindelijk voor de sport een goede zaak om eens te gaan denken aan een dubbele competitie met 12 teams. Het niveau zal misschien een paar jaar wat dalen, maar uiteindelijk zal de sport er van profiteren.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Als de Mets vanavond winnen schrijven ze historie. De Phillies, Giants en Rockies werden al driemaal aan de kant gezet en de overwinning op de Reds gisteren betekende de tiende zege op rij. 11 is het clubrecord dat reeds viermaal eerder werd behaald. Een 12de zege zat er nooit in.

Het seizoen werd helaas matig gestart en ik had 15 wedstrijden geleden de hoop op een post-season eigenlijk al opgegeven en nu zijn ze koploper in de NL East.

Louk

Ha, nog een honkbal/HCAW fan zie ik. Ook ik zit regelmatig op de tribunes! Tja, een teleurstellend seizoen voor HCAW!


hgrm

Tja...nog een stuk of wat oefenwedstrijden (play-offs lukt niet meer, degraderen ook niet) en dan uithuilen en opnieuw beginnen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Louk

Citaat van: hgrm op aug 17, 2008, 14:05:57
Tja...nog een stuk of wat oefenwedstrijden (play-offs lukt niet meer, degraderen ook niet) en dan uithuilen en opnieuw beginnen.

En dan hopen dat Jaarsma z'n portemonnee trekt en een paar toppers naar Bussum haalt.

hgrm

Echte toppers, OK.
Maar van die net-niet spelers die de laatste jaren zijn gekomen, daar heb ik er wel genoeg van gezien. Dan liever nog een paar jaar onderin meedoen en ondertussen de jeugd klaarstomen voor de Hoofdklasse.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Louk

Ja, echte toppers bedoel ik dan. Niveau Nederlands team........Maar dat zal wel wishfull thinking zijn.